Az univerzum legtöbb pénzt termelő filmje lehet a Star Wars 7

Star Wars  The Force Awakens Official Teaser #2 2083
2015.12.09. 14:16

A Csillagok háborúja-franchise a világ egyik legismertebb és legeladhatóbb filmes birodalma, ezzel nem árulunk el nagy titkot. Amikor a Disney megvásárolta a Lucasfilmet, és ezzel az összes film, animációs sorozat, kütyü játék, regény és kegytárgy joga az övék lett, a név- és logóhasználattal együtt. 4 milliárd dollárt fizettek érte, ami rengeteg pénz, de ha megnézzük, mit is vett a Disney, már annyira (jó, nem a közönséges halandó szintjén) nem nagy befektetésről, vagyis nem annyira kockázatos bizniszről van szó. Csak maguk a filmek, mármint az eddig hat (a karácsonyi különkiadást és az animációs tévésorozatokat nem számoljuk) elég szépen termelt, a világ jelenleg ötödik legjobban kereső franchise-járól van szó, ami mostanáig 4,48 milliárd dollárt hozott,  java részét persze a Foxnak, de a Disney sem jött ki rosszul ebből az üzletből.

A négymilliárd dolláros ár egyébként közel fele annak a 7 milliárdnak, amit még 2006-ban fizettek a Pixarért, és ezért megkaptak minden aranytojást tojó tyúkot, azaz a Lucasfilmet, az Idustrial Light & Magic (ILM) nevű trükkgyárat, a Skywalker Sound hangstúdiót, a Lucasbooks könyvkiadót, valamint övék lett kismillió ajándéktárgy-, játék- és egyéb kütyü licenszjoga. A csomagban ott vannak a Csillagok háborúja- és Indiana Jones-filmek, a DVD-, Bluray- és digitális letöltés-jogok, az animációs és élőszereplős tévésorozatok jogai és így tovább. Ez a birodalom összesen, tehát minden olyasmit beleszámolva, amire rá lehet tenni a logót, vagy amit Yoda fejére lehet formázni és eladni (papucs, hátizsák), a 2013-as adatok szerint 33 milliárd dollárt termelt (más oldalak szerint 2014-re 37 milliárdot, megint másutt 2015-re csak 28 milliárdról írnak).

starwars-infographic-money-throughout-galaxy

A filmek maguk eddig nem teljesítettek annyira jól a pénztárakban, illetve ez hülyeség, ha a Star Warst nézzük, mármint a hivatalosan negyedik részt, az inflációt is belekalkulálva a mozis vetítések és a házivideós platformok 1977 és 2015 között összesen 6 112 321 171 dollárt hoztak. Második a három évvel később bemutatott Birodalom visszavág (3 224 011 941 dollár), harmadik pedig nem A Jedi visszatér, hanem az 1999-es Baljós árnyak a maga 2 045 106 890 dollárjával. Aki még több számot akarna megtudni, ide klikkoljon, nagyon sokat talál. Ha az inflációt nem vesszük figyelembe, akkor már a bekezdés elős mondata is megáll, hiszen a hat film közül világszerte legjobb nyitóhétvégét produkáló, 2005-ös Sith-ek bosszúja is csak 304 milliót hozott az első napokban, amivel 15. az összesített listán.

Az a veszély, hogy a Star Wars 7, azaz Csillagok háborúja: Az ébredő erő elhasaljon a pénztáraknál, nem fenyeget, köszönhetően annak a mindent bedaráló marketinggépezetnek, ami a filmet, az új trilógiát, és az antológiafilmeket igyekszik letolni a világ lakosságának a torkán. A nagyon tudatosan felépített kampány központi eleme a titkolózás, eleinte azt sem lehetett tudni, milyen régi szereplők térnek vissza a filmbe, és úgy egyébként mindent igyekeztek titokban tartani, ami ahhoz képest, hogy 2015-öt írunk, pompásan sikerült is, hiszen a sztoriból kiszivárgó spoilerek 80 százalékáról kiderült, hogy kamu, rossznyelvek szerint pont a Disney emberei által terjesztett dezinformáció. Amit még a mai napig, azaz pár nappal a bemutató előtt sem tudunk, az az, hogy Luke Skywalker egészen pontosan milyen szerepet játszik majd a filmben és milyen minőségében, de ezt vélhetően már csak december 18-án tudjuk meg.

Az infókat gondosan őrző Disney maximalizálta a felhajtást és kihasználta, hogy a film iránt már a 2012-es bejelentés után elképsztően nagy érdeklődés mutatkozott (azért arra kíváncsi lennék, hogy ha Lucas rendezte volna Az ébredő erőt, ugyanilyen nagy lett volna-e a hype, ismervén az elbaltázott előzménytrilógiát), és mindig pont csak annyit árult el a filmről, hogy a lelkesedés soha ne lankadjon. Az első képsorokat 2014 novemberében lehetett látni a májustól júliusig forgatott filmből. Az első, 90 másodperces teasert a YouTube-on 58,2 millió alakalommal nézték meg, ami új rekordnak számít. 2015 április 15-én jött ki egy második, kétperces trailer, ezt az első 24 óra alatt 88 millió alkalommal indították el a YouTube-on, amivel dettó rekordot döntött, amit az Október 20-án bedobott harmadik, istenbizonyazutolsó előzetes 128 millió elindításával döntött meg. Mármint 24 óra alatt.

Azóta legalább hatféle tévés teaser is kijött a filmhez, ezekben egy egy villanásnyi új jelenetet találunk, de ezek is elegek voltak az újabb és újabb hisztériához. A Star Wars 7 keresésre a Google 50,9 millió, a New Star Wars Movie-ra 229 millió, a The Force Awakens-re 56,4 millió találatot ad. A nagy ellenlábas Star Trek-re guglizva 97,3 millió oldalt listáz ki a Google, mármint a teljes franchise-ra. Az ilyen marketingoffenzíva nem olcsó, a Disney eddig állítólag 223 millió dollárt költött rá, míg a film költségvetése 200 millió körül mozog. Eredményesnek viszont nagyon is az, hiszen három héttel a bemutató előtt a digitális  és közösségi platformokon máris az év filmjének számít, amit úgy mérnek meg, hogy összevetik a nagy közösségi oldalak (Facebook, Google+, Instagram, Tumblr, Twitter, Wikipedia és YouTube) látogatóinak aktivitását a filmmel kapcsolatban - jelenleg a Star Wars VII 230 milliónál tart, azaz durván egy dollárba kerül a Disneynek egy klikk, komment, videóindítás vagy tumblr-poszt. A film iránti érdeklődés 20 százalékkal magasabb egyébként, mint amit a Jurassic World, A bosszúállók 2 vagy a Halálos iramban 7 elért.

A jegyelővételi adatok is meglehetősen jól alakulnak, az észak-amerikai piacon a film 50 millió dolláron is túl van. Az online jegyárusítás október 19-én kezdődött el, és sorra döntötte be az amerikai, kanadai és brit szervereket. Eddig 50 millió dollárnál is magasabb az elővételes jegybevétel, ehhez mi, magyarok is hozzájárulunk egy kicsivel. A Fandango.com online jegypénztár igazgatója azt nyilatkozta, hogy még életében nem látott annyi előzetes jegyigénylést mint ami az első előadásokra érkezett. Elkelt az összes IMAX-jegy is, csak ebből jött be 6,5 millió dollár - ez hatszor annyi, mint amit a Sötét lovag, az Éhezők viadala 3, vagy A bosszúállók keresett a hatalmas vásznakon elővételben. Mondom, hatszor. Az ötven milliós elővételi összeg sem rossz, kétszer annyi, mint amennyit a Sötét lovag: Felelemkedés hozott 2012-ben.

Ilyen indulással elég nehéz lenne arra a következtetésre jutni, hogy a Star Wars 7 nem fog megdönteni mindenféle rekordot. A jelenlegi amerikai nyitányok között a Jurassic World áll az élen 208 millió dollárral, a második helyen A bosszúállók található 207-tel. A Star Wars 7-től a szaksajtó minimum 225 millió dollárt vár az első hétvégére, de bátrabb becslések 300 milliónál is többre teszik a premier összbevételét. Mivel ezek még csak az amerikai számok, merészebb becslések szerint december 31-re a film elérheti az 1-1,2 milliárd dollárt is (615 milliós nyitány után).

A Disney a mozikkal olyan szerződést kötött a filmre, hogy ha Star Wars 7-et akarnak maguknak, akkor vállalniuk kell, hogy

  • a legnagyobb mozitermükben mutatják be (ha van IMAX, ott)
  • a bemutató után minimum 4 hétig játsszák ugyanott
  • minden kisebb vászonhoz garantálják, hogy még 3 héten át a Star Wars 7 megy a teremben.

Decemberben egyébként még a 100 millió dollárt sem érte el egy film sem az USA-ban, szóval ezt a rekordot is megdönti majd a scifi (az eddigit A hobbit: Váratlan utazás tartotta 85 millióval), de ha nem, az sem baj, mondják a Disneynél. A cég ugyanis pár korábbi bukásból tanulva direkt olyan nyilatkozatokat tesz közzé, amiben 150, legfeljebb 170 millió dolláros nyitányról beszélnek, és igyekeznek a várakozásokat csillapítani egy kicsit. Nincs könnyű dolguk, itt egy példa: az egyik amerikai talkshow-ban haknizó JJ Abrams elárulta, hogy az első szó a filmben, a “this” azaz “ez” lesz, mire több ezren estek neki a Twitternek, a Facebooknak és társaiknak, és komplett elméleteket gyártottak egy mutató névmás mögé.

A Disney nem azért vett egy komplett franchise-t, hogy aztán bukjon rajta. Egy 180 milliós nyitány bukásnak semmiféleképpen nem lenne nevezhető, de attól is messze van, amire ezt a filmet predesztinálták. A távlati tervek, azaz páros években antológiafilmek, különálló alkotások (jövőre pl. a Zsivány Egyes a Halálcsillag tervrajzait ellopó lázadó kommandóról) jönnek, páratlanokban pedig a sorfilmek (a Star Wars 8 és 9 bemutatóinak dátuma már meg is van). Hamarosan két Star Wars-vidámpark nyílik Kaliforniában és Floridában, pontosabban két, egyenként hat hektáros területen Star Wars-tematikájú látványosságok kerülnek két Disney-vidámparkba, később a Párizs melletti Disneylandbe is. Lesz hely a Mos Eisley-i kocsmának és egy Millennium Falcon-szimulátornak is.

Mi a bátrabb tippelők közé soroljuk magunkat, az észak-amerikai mozikban 210 millió dollár feletti nyitányt várunk a filmtől, a nemzetközi piaccal kigészülve pedig 600 milliót, azaz a Jurassic World rekordját szerintünk minden tekintetben megdönti majd a Star Wars 7. December 31-ig 1,4 milliárd dollár nem elképzelhetetlen a filmtől, aztán majd meglátjuk, kinek lett igaza. A Hollywood Reporter szerint az észak-amerikai piacon 1 milliárd, a nemzetközin potenciálisan 2 milliárd dollárra számíthat a film, azaz 2,5 milliárd dolláros haszonnal zárhat az új trilógia első része. Sok múlik a kínai mozinézőkön, akik majd csak januárban láthatják a filmet.



  • Hírek
  • Hírek