Kliséhegy akciófilm, elfelejtett Bond-lánnyal

Kritika Olga Kurylenko Momentum című filmjéről

2016.04.02. 08:00 Módosítva: 2016.04.02. 08:02

Sok olyan Bond-lány van, aki hiába mutat jól az aktuális 007-es oldalán, nem tudja hollywoodi sztárkarrierre váltani a világra szóló sikert. Közéjük tartozik az ukrán szupermodell, Olga Kurylenko is, aki ugyan A Quantum csendje után feltűnt a Tom Cruise-féle Feledésben is, mégsem lett belőle A-listás színésznő. De még csak a szegény ember Milla Jovovicha se, pedig tényleg nagyon igyekszik kemény női akcióhősnek tűnni olyan B-kategóriás filmekben, mint a harmatgyenge November Man vagy a most mozikba kerülő Momentum.

Nincs is ezzel semmi baj, hiszen a kifejezetten bugyuta akciófilmekre és régi klasszikusokra szakosodott tévécsatornáknak  is kell valami utánpótlás, nem lehet folyamatosan Chuck Norris meg Bud Spencer életművét ismételni. Mert a Momentum pont olyan, mintha a Filmbox vagy Film+ kínálatában csípte volna el az ember, miközben a vasárnapi családi ebéd után álmosan kapcsolgatja a tévét.

A sztori pontosan akkora klisé, mintha olyasvalaki írta volna, aki már annyi lövöldözős filmet látott, hogy azt hitte, ő is össze tud rakni egyet. A főszereplő egy Nikita-szerű akció-Barbie (Olga Kurilenko), aki egy rablás után végre ki akar szállni a gyilkosságoktól és autós üldözésektől beszürkült napi taposómalomból. Persze erről hallani sem akarnak egykori munkaadói, és egy csapat bérgyilkost küldenek utána, élükön egy magát ironikus módon Mr. Washingtonnak hívó, kifinomult angol úrral. Őt a Róma egykori sztárja, James Purefoy alakítja, és messze a legjobb az egész szereplőgárdában. El lehet képzelni, milyenek akkor a többiek!

A minden eredetiséget nélkülöző, "veterán zsoldos az utolsó bevetése során átver mindenkit és maga lép le a szajréval"-típusú alapfelállás csak annyival bonyolódik később, hogy a szálak egészen egy hatalommániás, korrupt szenátorhoz (Morgan Freeman) vezetnek. Csakhamar kiderül az is, hogy már nem is csak egy marék gyémánt a tét, hanem egy szupertitkos fájlokat tartalmazó pendrive-ért folyik a harc. Micsoda váratlan fordulat!

Jó film? Inkább csak egy vasárnap délutáni tucatakció

MV5BMTAyMzA1NzcyNDleQTJeQWpwZ15BbWU4MDk3MzQ3ODYx. V1  SX1137 SY8
Fotó: Azari Media / Pro Video Film & Distribution Kft.
  • IMDb: 5,5
  • Rotten Tomatoes: 30%
  • Metacritic: 18%
  • Index-ítélet: 5/10

Naná, hogy a csöndes bérgyilkosháborúként induló hajszában végül mindent felrobbantanak és mindenkit lelőnek, hiszen az egész film az akciófilmes klisék látványos, de ötlettelen újrahasznosítása. Van itt rángatózó kamerával felvett, lakásbelsőben verekedés Bourne-módra, de gépzsíros gyárcsarnokban elmondott gonosz monológot is hallhatunk, mintha csak a '80-as években néznénk valami disztópikus, low budget sci-fit. A kiszámítható sztorit ráadásul sokszor olyan idétlen és nyakatekert fordulatok szakítják meg, ami miatt szegény Olga Kurylenko (a férfi nézők legnagyobb örömére) kénytelen egy szál pendelyben menekülni. Pedig egy bérgyilkosnő akrobatikus ügyességével semeddig sem tartana két tárcsere között felkapnia a nadrágját.

Momentum - trailer

Bár a sztori iszonyú banális, technikailag abszolút rendben van a film. A rendezője ugyanis az a Stephen S. Campanelli, aki a legjobbaktól tanulta el a szakmát. A fél életét kameramannként dolgozta végig olyan blockbusterekben, mint a Tron 2, a Holnapolisz és Az útvesztő, de szinte az összes Clint Eastwood-filmben benne volt a Titokzatos folyótól A dicsőség zászlaján át a Gran Torinóig, és forgatott Schwarzeneggerrel, Van Damme-mal és Steven Seagallal is.

De amíg Eastwood rendezőként is nagyot tudott alkotni a színészi karrierje mellett, addig Campanellinek sajnos egyáltalán nem volt olyan combos az elsőfilmes bemutatkozása, mint a kézikamerával eltöltött korábbi 30 éve. Viszont az akciórendezői álmokat annak ellenére sem hajlandó feladni, hogy tavaly mindenhol lehúzták a Momentumot: amint letudja a kötelező operatőrködést A Karib-tenger kalózai 5-ben, jön az újabb rendezése, a Gone.