Magyarországot csak az erotika mentheti meg
További Cinematrix cikkek
- Érkezik az új Star Wars-trilógia, egy franchise-specialistával az írói székben
- Lehengerlő dokufilm jött az emberről, aki meggyőzte a világot, hogy képes repülni
- A Konklávé, amit alighanem Bese Gergő is elhallgatna
- Újabb részleteket szivárogtattak ki a Stranger Things befejező évadáról
- Nagy bajban vagyunk, ha ezt ránk lehet kényszeríteni
Az idei, szinte minden korábbinál erősebb cannes-i versenyprogramba nem fért magyar film, azért idén is vannak magyarok Cannes-ban. Makk Károly Szerelem című filmjét a Cannes Classicsban mutatták be:
És két további magyar filmért is izgulhatunk: mindkettő animációs munka, a Superbiát a Kritikusok Hetében vetítették, A nyalintás neszét pedig a vizsgafilmeket versenyeztető Cinefondation válogatta be.
Let's sex!
Először a Superbiát vetítették le kedden a Miramar Hotelben, egy öt filmből álló blokkban, negyedikként. Ez kivételesen azért fontos információ, mert elnézést kérek, ha az alkotók lelkébe gázolok, de három szörnyű filmet kellett végignézni a magyar animáció előtt: egy nagyon hosszú görög bálnásat, egy szimplán csak idióta franciát, és egy nagyon mély portugál piétát.
Ebből még jól is jön ki a Superbia olyan értelemben, hogy egy nagyon erős váltásként érkezik a harsány és színes világa, szinte friss levegőként hatott az addigra már elég zsibbadt teremben.
Na de miről szól a film? Egy nagyon különös világról, ahol egymástól elkülönítve élnek nők és férfiak: a nők nemcsak teljesen meztelenek, de a karjuk már el is csökevényesedett, és a hatalmasra nőtt melleiket használják helyette. A férfiak viszont kicsik, védtelenek, érzékenyek és nagyon fogékonyak a művészetre. Ja, és ők szülik a gyerekeket kínok kínjával a nemi szervükön keresztül, a nők meg el-elcsöppennek a mellükön keresztül. Szóval jó fura az egész film sztorija, közben szól valami egészen különös törzsi zene, és villognak a színes képek.
Az erősen szimbolikus történet az alkotók szerint is értelmezhető Magyarország metaforájaként: a kettéosztottságra egyetlen egy megoldás létezik, az, hogy a két fél kapcsolatba lép egymással. Mivel ez egy erősen túlfűtött világban játszódik, a kommunikáció valójában a féktelen és vad szexet jelenti, amit elég érzékletesen mutatnak be, ezért is konferálták fel orgiafilmként a Superbiát a cannes-i premieren.
Erről már egy egész videót is csináltunk, amit a kétlegboldogabb cannes-i magyar az elejétől a végéig végigkacagott:
A Superbia a Kritikusok Hetében versenyez, itt két díjat osztanak ki a végén, de esélyes még a Canal+ díjára, illetve a témája miatt jelölték Queer Palmra is.
Az első magyar animáció a Cinefondationban
Csütörtökön pedig Andrasev Nadja filmjét is levetítették a vizsgafilmeket versenyeztető Cinefondationban: itt is egy ötös blokkot ültünk végig, a magyar film harmadik volt, és határozottan erősebb volt a mezőny, mint amit a Kritikusok Hetében kellett végigszenvednünk. Összesen 18 kisfilmet válogattak be a Cinefondationba, amit több blokkra bontva vetítenek, ebből négy animáció van, és három díjat osztanak ki majd péntek este.
Andrasev Nadja a premier után videóban mesélte el, hogy a vörös szőnyeges vonulásuk előtt a vécében tudtak átöltözni:
A nyalintás neszét már lehetett látni korábban is a Friss Húson, és már ott is nagyon kedveltem a filmet. A budapesti Toldi mozi is nagyon jó helyszín egy kisfilmnek, de azért sokkal izgalmasabb volt egy cannes-i vásznon is megnézni ezeket a dzsungelszerűen fonódó szobanövényeket. Minden filmet egyenként a rendezők konferáltak fel, Andrasev Nadja arról beszélt a színpadon, hogy milyen büszke arra, hogy idén két magyar animáció is szerepel Cannes-ban, és A nyalintás nesze az első magyar animáció, ami bekerült a Cinefondation válogatásába. Az biztos, hogy ez egy nagyon jó év a magyar animációnak, és a magyar animációsokat képző Moholy-Nagy Művészeti Egyetemnek, a válogatók nagyon dícsérték az összes benevezett filmet, és végül kettőre le is csaptak, a diplomafilm ment a Cinefondationba, a Superbia pedig a Kritikusok Hetébe került.
A nyalintás nesze ugyanolyan zavarbaejtő film Cannes-ban is, mint amilyen Budapesten volt, ugyanis az én értelmezésemben ez egy szerelmi történet egy nő és macska között, mégis nagyon fülledt és erotikus a világa, amit azért nem gondoltam volna, hogy leírok egy olyan filmről, amiben főleg szobanövényeket locsol egy nő. "Tejlefetyelés és virágöntözés még nem volt olyan erotikus, mint ebben a filmben" - írtam korábban, és ezt most is tartom, az érzelmek és a testiség, az érintés és a nyalintás ebben a világban létezik ember és növény vagy éppen ember és állat között.
A cannes-i premierek után hamarosan Magyarországon is lesz majd vetítés a két filmből.
Rovataink a Facebookon