Régen láttunk ennyire ostoba filmet

2016.11.29. 18:28

Annyira rossz látni, amikor alapvetően tehetséges, vagy legalábbis annak hitt színészek valami egészen katasztrofális dologhoz adják a nevüket. Még ennél is szomorúbb, amikor ugyanezt teszik fiatal, feltörekvő színészek, akiknek az első pár filmjük hosszú időre meghatározhatja a karrierjüket. A Bezárva (Shut In) pont egy olyan film, ami mindkét esetre nagyon jó példa.

Játsszunk egy kicsit!

1. A várostól jó messze, egyedül lakik egy házban egy baleset miatt magatehetetlen, és folyamatosan ápolásra szoruló nevelt fiával. Fél éve nem igazán mozdult ki otthonról, az élete merő nyűg és unalom. Megjelenik egy jóképű férfi és áthívja vacsorázni a beteg fiával együtt. Mit válaszol?

  1. Köszönöm a meghívást, 8-kor ott leszünk!
  2. Bocs, de nem, inkább egymagamban kortyolgatom a teát a sarokban.

2. Hatalmas viharra figyelmeztetnek a hírek, aminek következtében akár napokig áram nélkül maradhat, és eltorlaszolhatja a házát a hó. Megjelenik újra a jóképű fazon, és elmondja, hogy a vihar miatt kivettek a fiával egy hotelszobát, nem akar-e velük tartani, és együtt átvészelni a vihart?

  1. Hát, ez remek ötlet, hiszen tök egyedül lakok itt a beteg fiammal, és gond esetén nincs kihez fordulnom!
  2. Bocs, de inkább nézek ki a fejemből egyedül a kádban.

3. Jön a hatalmas vihar, a barátnője átjön némi étellel és itallal, majd felkínálja, hogy biztos, tutira biztos, hogy nem akarja a beteg fiával inkább velük tölteni biztonságban ezt a rövid időszakot?

  1. Na, jó, lehet igazad van, kedves barátnő, gyorsan becsomagolok és indulunk hozzád!
  2. Nem, nekem bőven elég az a hat darab félliteres ásványvíz meg egy doboz tej, amit alamizsnaként hoztál, remekül el leszek a négy gyertyámmal a komód előtt fetrengve.

4. Óriási para van, valaki épp gyilkolászni kezd a házban, az általam befogadott nagyot halló kisfiút pedig nem találom. Mit csinálok?

  1. Csöndben megpróbálom felderíteni a terepet, nyomokat felfedezni és jeleket hagyni a kisfiúnak, hogy megtaláljon.
  2. Kimegyek a hóba ordibálni, hogy Tom! Toooooom! TOOOOOOM! Ezt nyilván a nagyot halló kisfiú nem fogja észlelni, cserébe a gyilkos azonnal rám talál.

5. Megpróbálok elmenekülni a házból, de minden ablak és ajtó be van szögelve. Mi a megoldás?

  1. Fogok egy széket vagy bármilyen tárgyat, kitöröm az üveget és úgy menekülök el.
  2. Lassan, vontatottan megállapítom legalább 6-8 ablakról és ajtóról, hogy ez bizony be van szögellve. Végül az a remek ötletem támad, hogy majd a konyhai tetőablakot kitörve mászunk ki mindketten, de mivel ez egy tetőablak, ezért legalább négyszer annyi időbe telik kimászni, mintha szimplán kirúgtam volna a bejárat melletti üveget.

Ha mind az öt kérdésre a második választ adta meg, akkor gratulálunk, a Bezárva c. filmet akár Ön is rendezhette volna!

Ennyit ér

shutinposter-439x650
Fotó: outnow.ch

Index: 2/10
Port.hu: 3/10
IMDb: 4,7/10
Rotten Tomatoes: 0/100
Metacritic: 22/100

Viccet félretéve, a Bezárva irtózatosan rossz film. Már onnan lehet tudni, hogy itt valami óriási gáz lesz, amikor az első kulcsjelent utáni főcímnél hangosan felröhög a közönség, pedig a képernyőn pont valami nagyon drámai dolgot láttunk az előbb.

A Bezárva lényege annyi, hogy van egy gyerekpszichológus, akinek meghalt a férje, a nevelt fia pedig szinte teljesen lebénult, és komoly agykárosodást szenvedett egy autóbaleset miatt. Az anya (Naomi Watts) magányosan éldegél a semmi közepén a székhez kötött, magatehetetlen nevelt fiával (Charlie Heaton, akit leginkább a Stranger Things Jonathanjeként lehet ismerni). Fél éve neveli egyedül a fiút, miközben nagyon közeli kapcsolatba kerül egy nagyot halló, árva kisfiúval, Tommal, akit A szobában hatalmasat alakító gyerekszínész, Jacob Tremblay játszik.

Egy thriller esetében állati nehéz spoilerek nélkül elmondani, hogy miért állatira bugyuta, sokszor egyenesen nevetséges a történet, ezért ebbe a kis legördülő menübe írtunk le mindent azoknak, akiket ez egyáltalán nem zavar.

itt spoileresen minden baromságról a filmben

Szóval a hatalmas csavar a Bezárvában az, hogy a szép lassan megőrülő, hallucináló Naomi Wattsnak fogalma sincs mi történik körülötte, hiába kér segítséget egy kollégájától. Aztán kiderül, hogy mindenről az addig kvázi agyhalottnak hitt fia, Stephen tehet, aki - most figyeljenek - fél évig csak megjátszotta, hogy beszéd- és mozgásképtelen, miközben full egészséges. Ezt később azzal magyarázza, hogy a balesete után nagyon jól esett neki a mostohaanyja törődése, és szerette volna, ha ez a kórház után is folytatódik, ezért agyhalottnak tettette magát. Magyarul Stephen hat hónapon át maga alá csinált, csorgatta a nyálát és a napjai 85%-át egy székben élte le a tévé előtt, csak hogy a nevelőanyja vele foglalkozzon. És a nevelőanyja, aki gyerekpszichológus, illetve a teljes modern orvostudomány észre sem vette, hogy ez a gyerek teljesen egészséges. Már itt egészen nevetségessé válik a film, amit csak tetéz, hogy a székhez kötött Stephen egyszer csak átvált egy nagyon klisés gonosz szerepére, és egy kalapácsot húzva a ház falán próbálja felkutatni az anyját és a nagyot halló Tomot. Az külön bravúr, hogy egy kétszintes, kb. 3-4 szobás házban ez a keresés majdnem egy órát át megy, miközben Naomi Watts a lehető legéletképtelenebb módon próbálja megúszni az egész ügyet, miközben az alkalmi társai sorra hullanak el. Ott tényleg röhögni kellett, amikor a haldokló barátja Stephen székében ülve még annyit mondd, hogy "Mentsd meg a fiút!" majd azon nyomban meghal. De nem ám úgy, hogy egyszer csak kiüresedik a szeme és kiakad a szája, hanem befejezi a mondatot, és mint amikor kutyára rászólnak, hogy ülj, egyszerűen parancsszóra meghal. Ennél már tényleg csak az volt viccesebb, amikor Stephen a kalapácsot a falon húzva egy kis gyerekdalt énekelt, és hiába látszik, hogy minden porcikáját megerőlteti, annyira kínosan adja az ok nélküli pszichopatát, hogy tényleg csak röhögni lehet rajta.

Spoilerek nélkül csak annyit mondunk, hogy a Bezárvának sikerült egy alapból is egészen idióta ötletet még nevetségesebbé tenni. Naomi Watts hiába szenved a nyomorúságos élete miatt, igazából annyi idióta döntést hoz a film során, hogy meg sem érdemli az ember szimpátiáját. A karaktere életszerűtlen, a reakciói indokolatlanok, így hiába fókuszál rá az egész film, igazából már az első 20 perc után simán a halálát kívánjuk. A helyzeten nem segít semmit Jacob Tremblay sem, aki csak néz, fut és bujkál 90 percen keresztül, de nem szólal meg, mert ugyebár nagyot hall. Csak az a probléma, hogy tudtommal a nagyot halló emberek is tudnak beszélni, ugyan nem olyan artikuláltan, mint a rendesen halló társaik, de attól még nem lesz valaki néma, hogy gondjai vannak a hallással.

A végtelenül lelketlen szereplők mellett a film elköveti azt a hibát is, hogy thrillerként folyamatosan horrornak képzeli magát, és olyan jump scare-ekkel próbálja ijesztgetni a nézőt, ami már 20 évvel ezelőtt is rém ciki volt. A film felénél tűnő főgonoszt meg hiába próbálták meg úgy beállítani, mintha egy Ragyogás-tisztelgés lenne, egy bizonyos pontnál úgy felröhögtem a moziban, hogy már én szégyelltem magam. És akkor a nonszensz logikai buktatóktól, az utolsó kimondott szó után robotikusan meghaló ismerőstől a film utolsó zárójelenetéig tényleg nincs egy olyan átkozott pont a filmben, ami csak egy kicsit is képes lenne lekötni a nézőt.

Azt hiszem biztosan állíthatom, hogy a Bezárva idén a legrosszabb film, amit láttam, pedig pont előző este néztem meg a Virslipartit. Egy jó thrillerhez sokszor elég, ha a Nagy Csavar elég ügyesen van kitalálva, de itt már az alapkoncepció halva született, és a szereplők ezt a hullát ráncigálják 90 percen keresztül úgy, hogy az már tényleg tragikomédia. Már épp azt akartam írni, hogy milyen rég lehetett moziban látni egy olyan filmet, ami kevés pénzből készült és cserébe borzasztóan szar is, de az IMDb Pro szerint nagyjából 10 millió dollárba került az egész, amit már nem mondanánk annyira low budgetnek. Szóval a Bezárvának sikerült még ezt a pici örömet is elvennie tőlem.

Ne maradjon le semmiről!