Annyi mindent köszönhet a játékipar a magyaroknak

cover
2017.03.24. 14:04

Nagyon szép célt tűzött ki magának Matusik Szilárd és a Vakondok-dokusorozat negyedik része: kicsit több, mint másfél órában összefoglalni az ezredforduló előtt magyar videojáték-fejlesztés történetét. A laikusok nem is gondolnák, hogy a '80-as években a magyar játékfejlesztés nemcsak a világ élvonalában volt, hanem a Novotrade-nél dolgozó programozóknak, matematikusoknak, grafikusoknak úttörő szerepük volt a korai játékiparban.

A 2015 óta készülő Vakondok a nem éppen hozzáértő nézők számára elég nehéz témát választott magának. Sokaknak a jelenlegi játékipar is egy felfoghatatlan jelenség, nem hogy az az időszak, amikor SZTK-keretes szemüvegben egy csomó kutató-matematikus egy becsempészett Commodore-nak hála játékok készítésébe kezdett egy Novotrade nevű magyar cégnél. Pedig a történet legalább annyira izgalmas, mint amennyire tanulságos, de ezzel bővebben rengeteg foglalkozott már az IDDQD retrójátékos szakblog is, aminek egyik podcastjében maga a Matusik Szilárd rendező is mesél a dolgok hátteréről.

Épp ezért mi inkább arról írnánk, hogy maga a Vakondok 4 mennyire szórakoztatóan, élvezhetően dolgoz fel egy ennyire nehéz témát. Ami rögtön látszik, hogy a látványnál nagyon ügyeltek a '80-as évek hangulatra és pixeljátékos világra. A riportalanyok mögött pixelgolfozó üti a labdát vagy éppen pixelcica pihenget a beszélő melletti széken, miközben két téma között az átvezetésnél a narrátor egy régi kétdimenziós kalandjátékhoz hasonlóan mozog és kutat a '80-as, '90-es évek magyar játékfejlesztésében. Még töltőképernyő is van egyes felvonások között, ami az elején kifejezetten idegesített, de a végére meglepően jól keretbe foglalta az egész koncepciót. Hatalmas dolog, hogy egy ilyen rétegtémát nem csak beszélő fejekkel adnak el, hanem ügyelnek a stílushoz illő  - általában chiptune - zenére, ötletes kis trükkökre és arra, hogy ha már egyébként is akkora divat a '80-as évek képi világa, akkor rakjunk bele tartalmat is.

Vakondok 4 - Végigjátszás előzetes from Moleman on Vimeo.

Egyedül két dolognál lehetett némi bizonytalanságot érezni, és ez pont a film eleje és a vége. Az elején olyan gyorsan jönnek a beavatatlan füleknek idegenül csengő szakszavak és márkák nevei az Amigától a Commodore 64-en keresztül a Novotrade-ig, és őszintén szólva olyan gyorsan pörgették le a kezdeteket, hogy nem is tudom pontosan a Novotrade indulását azon túl, hogy valamilyen úton-módon eljutott egy 000002-es gyártási számú Commodore, hirtelen megjelent egy rakás baromi okos matematikus a cégnél, és pillanatokon belül az elitben találták magukat. A végét meg egyszerűen elvágták, mintha csak arra vártak volna, hogy az egyik megszólaló valami frappáns lezáráshoz illőt mondjon és kész, vége a filmnek.

Ezektől eltekintve a Vakondok 4 állati szórakoztató, és az benne a legjobb, hogy nem feltétlenül a téma, hanem a megszólalók miatt. Ahogy röviden a film is kitér rá, az óriási különbség az akkori magyar játékfejlesztés és nyugati szoftveripar között az volt, hogy amíg nálunk többdiplomás, kutató-matematikus zsenik ültek le 3D-s labirintusjátékot kitalálni meg nindzsás kalandokat írni, addig Angliában vagy Amerikában ezek az emberek megfizethetetlenek voltak, és felszippantotta őket más jobban fizető tudományos iparágak.

Hol tudom megnézni a Vakondok 4-et?

Érdemes figyelni a film honlapját, ahol folyamatosan frissül a lista arról, hogy hol és mikor vetítik a filmet, de egyelőre az már biztos, hogy az alábbi napokon hol lehet látni moziban.

Budapest, Lurdy Mozi – 2017. március 29. szerda 19:00

Nyíregyháza, Krúdy Art Mozi – 2017. március 30. csütörtök 16:30

Miskolc, Művészetek Háza – 2017. március 30. csütörtök 18:00

Székesfehérvár, Barátság Mozi – 2017. április 3. hétfő 18:00

Tatabánya, Vértescenter Mozi – 2017. április 5. szerda 19:00

Pécs, Apolló Mozi – 2017. április 6. csütörtök 18:00

Szeged, Belvárosi Mozi – 2017. április 7. péntek 20:00

Szolnok, TISZApART Mozi – 2017. április 8. szombat 16:00

Debrecen, Apolló Mozi – 2017. április 8. szombat 17:00

Pont ezért volt jó hallgatni egy-egy ilyen játékfejlesztő visszaemlékezéseit a kommunista rendszer meg nem értett iparágáról, ahogy nem túl szájbarágóan, de abszolút könnyen átérezhetően mesélték el, hogy mennyire más viszonyok voltak nálunk, és ez mennyire nem változott a rendszerváltás után sem. Sajnos arra nem tér ki a film, hogy ilyen komoly múlttal miért tart ott a magyar játékfejlesztés, ahol, de így legalább egy fiatalabb generáció is megismerheti azokat az arcokat, akik nem csak Magyarországnak rakták le az alapokat.

Ne maradjon le semmiről!

Köszönjük, hogy minket olvasol minden nap!

Ha szeretnél még sokáig sok ilyen, vagy még jobb cikket olvasni az Indexen, ha szeretnéd, ha még lenne független, nagy elérésű sajtó Magyarországon, amit vidéken és a határon túl is olvasnak, akkor támogasd az Indexet!

Tudj meg többet az Index támogatói kampányáról!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?