
Az eddigi Oscarok során kialakult már néhány tendencia azzal kapcsolatban, hogy mi jellemzi a legjobb film kategória nyerteseit. Ezek közül néhány az utóbbi időben megborult, vajon idén mire lehet számítani?
Mindössze négyszer fordult elő (1927, 1932, 1989, 2012), hogy olyan film lett a legjobb, aminek a rendezője még jelölésig sem jutott. Ez a Három Óriásplakát Ebbing határában esélyeit növeli, aminek rendezője nem kapott jelölést.
1987 és 2011 között 5 alkalommal fordult elő, hogy egy film úgy nyerje meg a legjobb film kategóriát, hogy a rendezője nem kap díjat. 2012-ben viszont történt valami. Azóta ugyanis csak a Birdmannél fordult elő, hogy a legjobb rendező és a legjobb film díjat is megkapta. Az összes többi évben különböző filmekhez mentek a díjak. Ez leginkább Guillermo del Toro esélyeit rontja, mert az szinte biztos, hogy ő kapja a legjobb rendező díját.
Ez teljesen logikus, minél több kategóriában jelölik a filmet, annál szélesebb támogatás áll mögötte. 1980 és 2010 között ez meg is mutatta magát, 30 alkalomból 23-szor az a film lett a legjobb film, ami a legtöbb jelölést szerezte. 2010-től kezdve viszont csak egyszer, a Birdmannek sikerült úgy megnyernie a díjat, hogy a legtöbb jelöléssel is rendelkezett.
Nyilván, ha egy film a legjobb, akkor nem ez az egyetlen kategória, amiben a legjobbnak találják. 1932-ben fordult elő egyedül, hogy a legjobb film díját nyerő film semmi mást nem nyert, ez volt a Grand Hotel. Ezt követően 1952-ben és 2016-ban fordult elő, hogy a film csak egy másik kategóriában győzedelmeskedett a legjobb film mellett. Ez elsősorban a Tűnj el és a Lady Bird esélyeit növeli, hiszen ők maximum 1-2 kategóriában esélyesek.
Sokáig úgy tartották, hogy a legjobb vágás kategóriára érdemes a legjobban figyelni, mert 1983 és 2013 között mindig olyan film nyert, amit jelöltek is a legjobb vágás kategóriában. A Birdman szakította meg ezt a sorozatot. Ez szintén a Tűnj el és a Lady Bird esélyeit növeli, amiket nem jelöltek ebben a kategóriában.
Rovataink a Facebookon