Az iskolában megalázták a lányos külseje miatt, színdarabot írt belőle

0Y1A4666
2018.05.15. 05:07

Anne Fontaine (Coco Chanel, Ártatlanok, Gemma Bovery) Színpadon az életem című filmjének története nem számít különösen egyedinek. Van egy fiú, Marvin, aki valahol Franciaországban él, vidéken, és leginkább szenved, mert a családja szegény, és egyébként is elég rémes alakokból áll, de azért is, mert az iskolában folyamatosan terrorizálják lányos megjelenése miatt. Ő viszont a művészeten keresztül mégis kitör ebből a közegből, ahol a szakmai sikerek mellett a bőrében is jobban érzi magát. A film legmeghatározóbb tulajdonsága, hogy több különböző idősíkon játszódó történetet mesél, és teljesen szabadon ugrál közöttük. Rögtön az elején azt látjuk, ahogy a már idős Marvin (Finnegan Oldfield alakításában) sminkeli magát, hogy aztán ugorjunk a még iskolába járó Marvinra (Jules Porier), akit iskolatársai a wc-ben aláznak meg furcsasága miatt.

A nem lineáris történetmesélés végig megmarad a filmben, és ez az, ami a leginkább megakadályozza abban, hogy a kisebb mikrotörténetek kellő érzelmi hatást tudjanak kiváltani. A film legerősebb része az, ami vidéken játszódik, és Marvint a diszfunkcionális családja körében mutatja meg. A koszos családi fészek és a legszívesebben ruha nélkül flangáló, kissé iszákos apa (Grégory Gadebois) és az egyébként jó szándékú anyuka (Catherine Salée) nem tud megfelelő érzelmi támogatást adni a fiúnak. 

Ennyit ér

Rotten Tomatoes: 60%

IMdB: 7.4/10

Index.hu: 6/10

A családi életet bemutató jelenetekre összességében nem jut igazán sok idő a közel kétórás játékidőből, de amit látunk, így is emlékezetes marad. Anne Fontaine rendezőnek itt sikerült megtalálnia a megfelelő egyensúlyt a művészfilmes hangulat és megoldások, illetve a realista megközelítés között. Érezhető, hogy egy erőskezű rendező irányítja a nyüzsgő családtagokat a kamera előtt, mégis természetesnek és hitelesnek hat a szemünk előtt kibontakozó jelenet. Később a Martin másságát elfogadni képtelen testvér kifakadása is egyszerre tud kontrollált és hiteles lenni a szemünkben.

Szintén hatásosak azok a jelenetek, amikor a fiatal Martin számára világossá válik a saját szexuális identitása. Ezek a jelenetek őszintébbek és érdekesebbek ahhoz képest, amit később, az idősebb Marvin életéből látunk. A rendező a Pierre Trividickel közösen írt forgatókönyvben igyekszik szem előtt tartani a történetekben rejlő párhuzamokat, de ezek nem kárpótolnak. Az, hogy az idősebb Martin elkezdi színpadra állítani a saját életéből merített művet, vagy hogy viszonyba bonyolódik egy idősebb férfival, nem tud olyan érdekes lenni.

A magyar címben is szereplő színdarab megvalósítása érdekes lenne, de kevés jelenetben foglalkoznak vele ahhoz, hogy igazán meghatározza a film utolsó harmadát. Itt kap szerepet Isabelle Huppert is, aki kihozza ebből a kis szerepből, amit csak lehet. Saját magát alakítja, mindenféle kikacsintás nélkül, a legnagyobb természetességgel. 

Kár, hogy a zaklatott történetmesélés miatt nem lehet azt mondani a filmről, megvalósította célját. A fiatal Marvin életét bemutató rész bevallottan a The End of Eddy című 2014-ben megjelent könyvből merít, amit a szerző mindössze 19 éves korában írt meg. Ennek intimitását és realizmusát sikerült jól beágyazni a történetbe, viszont a művészettel kapcsolatos történet kevéssé illik bele az összképbe. 

Fontaine rutinos rendező, aki tudja, hogyan kell atmoszférát teremteni, ezért fordulhat elő, hogy a majdnem kétórás játékidő nem tűnik vontatottnak vagy elhúzottnak. A hangulatába bele lehet feledkezni, ami lehet, másokat jobban kárpótol a gyengébb történetekért. Nem ez a film fog gyökeresen újat mondani a homoszexualitásról, a művészetekről vagy a kettőről együtt, haragudni viszont így sem lehet rá.

Ne maradjon le semmiről!

15%
4999 Ft
4250 Ft
15%
5999 Ft
5100 Ft