Tényleg Józsefváros volt Kate McKinnon és Mila Kunis tanyája

2018.08.18. 17:50
A hollywoodi színésznő tízmillió embernek tanította meg az egész világon a Yozsefvárost az Animal Cannibalstől, miután Magyarországon forgatta le új filmjét. Megnéztük, mennyi látszik ebből a Kém, aki dobott engem-ben.

A filmesek imádják Magyarországot, bár nem mindenki azért, amiért Kate McKinnon – mert viccesek a rappereink –, hanem egyrészt azért, mert egy csomó adókedvezményt kap, aki itt forgat, másrészt, mert az eklektikus építészeti stílus miatt gyakorlatilag bárminek el lehet adni a náci Németországtól a kommunista Szovjetunión és a századelős Párizson át a szomorú jövőig, mint a Szárnyas fejvadász második részében. És harmadrészt azért is, amit egy kicsit már kevésbé esik jól bevallani: mert rengeteg helyen annyira lepukkant, hogy teljesen hiteles, ha itt lövik egymást halomra a kelet-európai leszámolásban részt vevő maffia-tagok.

Ennek a legékesebb példája a Vörös veréb című Jennifer Lawrence-film volt, amelyben Budapest játszotta Budapest szerepét is, de Moszkva lepukkantabb kerületeit is, így szerepelt benne egy olyan jelenet is, amikor az Oroszországról Magyarországra küldött Lawrence felszállt a moszkvai reptérről, azaz Ferihegyről, majd leszállt Budapesten, azaz Ferihegyen. A Mila Kunis és Kate McKinnon főszereplésével szintén nagyrészt Budapesten forgatott A kém, aki dobott engem-ben, amelyben a két főszereplő véletlenül keveredik a nemzetközi kémek harcába, mert hozzájuk kerül valami, amire mindenkinek szüksége van, szintén jók voltunk Budapesten kívül egyszerre Bécsnek, Prágának, Párizsnak, Berlinnek, Amszterdamnak, Litvániának, de még Los Angelesnek is. Viszont ahogy a Vörös veréb szinte turisztikai imázsfilmként is működött volna, olyan sok mindent lehetett tisztán felismerni a ráérősen fényképezett jelenetekben (erről ebben a cikkünkben írtunk meg mindent), addig a Kém, aki dobott engem gyakorlatilag a másik véglet.

Már csak az akciófilmes vágás miatt is: a filmben talán egyetlen, tizenöt másodpercesnél hosszabb snitt sincs, az átlag inkább az egy másodpercet közelíti. (Kritikánk itt.) Szóval ez nem az a film lesz, ami miatt bármelyik amerikai nézőnek megjönne a kedve Magyarországra jönni nyaralni, de még csak kinyitni a Lonely Planet európai kiadását sem. Olyan jelenet, amelyikben ténylegesen éppen Budapesten játszódik a cselekmény, egyetlen egy van, ráadásul az is olyan, mintha csak valami szerződésnek kellett volna megfelelni vele, mert igazából semmi értelme nincs, a főszereplők közül a sztori szerint senki sincs Magyarországon, és az sem logikus, hogy a bérgyilkos, aki a jelenetben szerepel, mit keres Széchenyi fürdőben. Vagy a vágóasztalon kikerült a filmből az összes környező jelenet, mert a bérgyilkos az előző jelenetben még Berlinben van, a következőben Prágában, szóval elég rossz GPS-programot használhat, ha pont útba esett neki a Városliget.

A Kém, aki dobott engem Budapest-képe abban is pont az ellenkezője a Vörös verébének, hogy ott lényegében minden megmaradt olyannak, amilyen a valóságban, itt meg még azt a kevés látképet is teljesen megváltoztatták, amelyen kivételesen nem csak egy tizedmásodpercig száguld végig a kamera. A terézvárosi Eötvös utcát például digitálisan szélesítették akkorára, amekkora utcákkal a belvárosban legfeljebb bélyeggel a nyelven lehet találkozni, a Rákóczi térre került egy méretes U-Bahn-lejáró, de még a filmesek számára őrülten vonzó Lotz-termet (a Párisi Nagyáruház méregdrága, puccos kávézóját) is alaposan átbútorozták, hogy több mindent lehessen faforgáccsá lőni benne. (Mindezek a képgalériában láthatóak.)

Kevés a kivétel: ilyen például, amikor a Fő utca fölötti, a Francia Intézettől nem messzi, jellegzetes, sárga keramitköves Corvin téren próbál ellopni Bánfalvy Ágitól és László Árontól egy luxusautót Mila Kunis és Kate McKinnon, vagy amikor Kunis, McKinnon és Sam Heughan a Budapesti Műszaki Egyetem gyönyörű könyvtárában próbálják meg megmenteni a világot, vagy legalább kibökni pár mondatot franciául (mivel a könyvtár a párizsi Bibliothèque Mazarine-t játssza).

De filmes szempontból, úgy tűnik, telitalálat volt a 4-es metró nyersbetonra épülő építészeti megvalósítása is: nem ez az első, és valószínűleg nem is az utolsó film, ahol az egyik (talán a kelenföldi) megálló játssza el a Bármilyen Pályaudvar Bárhol hálás szerepét, itt épp a bécsi Hauptbahnhofra alkalmazva. Aztán fel is ugrik Kunis és McKinnon egy újfajta zónázó vonatra, az meg már nyilván csak a budapesti agglomeráció vonattal közlekedő lakóinak tűnik fel, hogy ennek ellenére a következő jelenetben már egy ettől minden apró részletében tökéletesen eltérő vonaton próbálják szokás szerint megmenteni a világot.

Felismerhető még a filmben a Köki Terminál tetején a parkoló, a háttérben a közeli lakóteleppel: ez elvileg a berlini Tegel reptérhez tartozik, és aki vett már a reptéren bőröndöt (létezik ilyen ember?), az biztosan felidéz pár kellemetlen emléket arról, mennyire drága mulatság is ez, látva azt a jelenetet, amelyben Mila Kunisék ugyanígy tesznek a Los Angeles-i repteret játszó Ferihegyen, hogy aztán szintén a Ferihegyen lyukadjanak ki, de a sztori szerint ezúttal már a berlini Tegelen. Ezen kívül esetleg még a józsefvárosi Grund kocsma törzsvendégeinek tűnhet fel, hogy a film egyik legtöbbször visszatérő helyszíne valójában ez, nem pedig az a Los Angeles-i bár, aminek mondják; valószínűleg ez lehetett az a célpont, ahová annyit szállította McKinnon Erik nevű sofőrje a színésznőt, hogy volt ideje megtanítani neki az Animal Cannibals lokálpatrióta klasszikusát. 

Vagy persze a Szigony utca, amely különösebb erőfeszítés nélkül hozza a filmben a „lepukkant, romos, rémisztő kelet-európai koszfészek” tökéletes díszletét. Mondjuk a Rákóczi út és a Népszínház utca között lévő, Bezerédi utca 6. alatti társasházhoz sem kellett nagyon hozzányúlni, hogy hihető legyen litván gettóként: a filmesek elhelyeztek pár egyáltalán nem tájidegen kibelezett autóroncsot a belső udvaron, majd felrobbantották az egészet a francba. Még az is lehet, hogy pont ez volt az a ház, amellyel az Atomszőke című Charlize Theron-film alkotói is lényegében ugyanezt tették.

A CGI-szakik keze nyoma és a hosszú utómunka egyébként még az előzetest nagyon alaposan végignézve is észrevehető. Van egy olyan jelenet a trailerben, amely végül pontosan ebben a formában nem került be a filmbe: McKinnon és Kunis a minden pesti sarkon látható, jellegzetes narancssárga kölcsönbicikliken ülve ölelkeznek, miközben elhajt mellettük a prágai rendőrség. A háttérben meg ott lebeg az egyik elvileg prágai házon a magyar zászló, a Donáti és a Toldy Ferenc utca sarkán. De ha az ember ennyire figyel, azt is láthatja, hogy a budapesti utcákon egymást üldöző osztrák autók rendszámai egészen életidegenek: ahol a régiót jelző betűknek kéne lenni, ott sokszor a gyengébbek kedvéért a nem létező AU (azaz nyilván Ausztria) rövidítés szerepel, máskor meg számok azon a helyen is. 

Aki viszont már tényleg az elmebajig odafigyel, azt is kiszúrhatja, hogy a trailer egyik jelenetében, amelyikben az Almássy téren és az Almássy utcában hajtanak a kávézóasztalok közé, bár osztrákká alakították az összes hirdetőoszlopot, mégis ott maradt egy fél Irie Maffia-koncerthirdetés. Szóval nem az Animal Cannibals az egyetlen magyar együttes, amelyiknek okozhat pár jó napot a film.

A leggyakoribb viszont mégis az, hogy vagy felismerhetetlen pesti utcákon megy az élet-halál harc, vagy CGI-vel alakítottak át egy-egy pesti helyet valami egész mássá. Például a csepeli Szabadkikötőt ékszerdoboz-szépségű amszterdami kanálisokká, a Vajdahunyad-várat prágai templommá, a Szatyor bárt a berlini punk színtér extravagáns kocsmájává, a Premier Outlet kedvezményes ruhaáruházat meg a Los Angeles-i sznobok organikus bioboltjává, ahol Mila Kunis az eladó.

Van viszont még egy kérdés, amelyet minden egyes Magyarországon forgatott hollywoodi film vagy sorozat esetében fel kell tenni, és amelyre általában a megnyugtatóan határozott igen a válasz: szerepel-e benne Árpa Attila? A válasz ezúttal is igen. Ahogy arra a kérdésre is: vajon most is biztonsági őrt játszik?

Ne maradjon le semmiről!

Köszönjük, hogy minket olvasol minden nap!

Ha szeretnél még sokáig sok ilyen, vagy még jobb cikket olvasni az Indexen, ha szeretnéd, ha még lenne független, nagy elérésű sajtó Magyarországon, amit vidéken és a határon túl is olvasnak, akkor támogasd az Indexet!

Tudj meg többet az Index támogatói kampányáról!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?