Tom Hardyn kívül senkit sem érdekelt ez a Venom

007
2018.10.04. 05:17

Alig rázta gatyába a Marvel a Sonyval szövetkezve Pókembert, a stúdió látszólag ismét abba a hibába akar esni, mint az Andrew Garfield-érában. A Sony a 2010-es évek elején a Marvel- és DC-univerzum mintájára óriási terveket talált ki Pókember és barátai köré, de a grandiózus tervekből pont ugyanúgy nem lett semmi, mint A csodálatos Pókember 2-ben belengedett Baljós hatosból. Aztán jött a Pókember: Hazatérés, és a Bosszúállók: Végtelen háború, a Sony meg felbátorodott, hogy mégis van értelme újabb bőröket lehúzni az egyik legismertebb szuperhős holdudvaráról. Ez lett a Venom, ami önmagában egész szórakoztató is lehetne, csak az alkotók nem voltak elég tökösek hozzá. 

A tökösséget pedig nem csak mi hiányoljuk, hanem a karakter rajongói is. Venom ugyanis az egyik legismertebb Pókember-ellenség, nem csak a Raimi-féle trilógia utolsó filmjében bukkant fel, hanem a '80-as évek óta az egyik legnépszerűbb gonosz a Marvel-képregényekben. És Pókember átlagos ellenfeleihez képest Venom egy sokkal sötétebb, veszélyesebb, véresebb karakter, akit igazán hűen csak úgy lehet ábrázolni, ha emberi végtagok lógnak ki a szájából.

Ezért is volt aggasztó azt olvasni Tom Hardytól, hogy 30-40 percet kivágtak a kedvenc jelenetei közül, és az se volt túl bíztató, hogy a Logan vagy a Deadpool trendjével szembemenve a Sonynál nem vállalták be a keményebb, ténylegesen 18 pluszos besorolást. Ugyan Ruben Fleischer rendező azóta próbál arról beszélni, hogy nem is érti, miért akadtak ki a rajongók a PG-13-as (ez kb. a régi 14-es karikának felel meg) besorolás miatt. Most komolyan, ezt az űrlényeket zabáló szörnyeteget miért kell lebutítani annyira, hogy kisgyerekek is megnézzék?

VenomEatsASkrull

Mindegy, a Sony így döntött, és emiatt a Venom nem tud az lenni, ami lehetett volna. Mert egyszerűen üvölt a filmről, hogy ezt akcióhorrornak szánták, aztán utólag széttrancsírozták annyira, hogy éppen beférjen a PG-13-as besorolásba. 

Eddie Brock akár a kormánymédiának is dolgozhatna

Ennyit ér

venom p2.png

Index: 6/10
IMDB: 7,3/10
Metacritic: 35/100
Rotten Tomatoes: 27%

A Venom története elég egyszerű, pláne azoknak, akik látták a Pókember 3-at annak idején. A Földre kerül egy (vagy több) idegen szimbiótalény, amelyek eggyé válnak emberekkel, és vagy megölik őket, vagy kihozzák belőlük a lehető legrosszabbat. Van egy fiatal milliárdos feltaláló (Riz Ahmed), aki különösen odavan ezekért a szimbiótákért, és van egy menő újságíró (Tom Hardy), aki annyira nincs oda a feltalálóért, de végül neki is dolga akad egy szimbiótával. Ezzel nagyjából körbe is érne a nem túl eredeti sztori (Riz Ahmed a világot veszélyezteti, Tom Hardy meg épp megmenti), de van egy nagyon-nagyon erős része a filmnek, amit ha jobban előtérbe helyeznek, a Venomot simán hívhatnánk meglepetésfilmnek is.

Ugyanis Hardy karaktere, Eddie Brock nem egy tipikus hős. Brock egy oknyomozó újságíró stabil karrierrel, feleséggel, és minőségi életszínvonallal. Aztán Brockot ráküldik Carlton Drake-re, a milliárdos feltalálóra, hogy csináljon vele egy kvázi felszopó interjút, amelynek katasztrofális következményei lesznek Brock életére és karrierjére. Nem mondom, hogy nem forgattam a szemeimet azon, ahogyan a Sony elképzeli az újságírást, mert Eddie Brock tényleg úgy ír újságot, ahogyan a lakájmédia hangosemberei hőbörögnek a világ dolgain. Odamegy valahova, amiről saját bevallása szerint sincs fogalma, felháborodik, vagdalkozik, a legalapvetőbb szakmai szempontokkal sincs tisztában, aztán csodálkozik azon, ha nem kap rendes munkát. Éppen ezért sajnos Brock életének megtörését nem tudtam annyira tragikusan szemlélni, mint amilyennek szánták, hiszen még úgyis ő volt az idióta, hogy alapvetően jót akart.

A különbség Eddie Brock és más hősök között, hogy Brock hivatásból, megélhetésből hős, hiszen az oknyomozó munkája miatt érezte magát annak. Ennek elvesztése viszont megváltoztatja, és a szimbióta megérkezésével az egész karaktere átértékelődik. És ez magasan a film legeslegjobb része, hiszen a mindig kemény alfahímet játszó Tom Hardy emberére talál Venomban, aki még nála is keményebb meg alfább. Valamiért csak a film felétől jön elő, ahogy Brock és Venom egymással vitatkoznak, utóbbi afféle vállon ülő kisördögként susmorog a szereplő fejében, és egészen szórakoztató tud lenni, amikor Brock arról győzködi Venomot, hogy nem kéne csak úgy megenni embereket az utcán.

Mire ment el ennyi pénz?

A Venom 100 millió dollárból készült, ami egy közepes Marvel-filmnek felel meg, de arról fogalmam sincs, hogy a CGI-re miért nem költöttek rendesen. Venom és a szimbióták arca fantasztikusan néz ki, ellenben minden másféle megjelenítésükkel. Ez már esküszöm a trailerekben is látszott, de IMAX-ben még jobban kiütközik, hogy egyszerűen nem néznek ki jól a szimbióták. Különösen a film legutolsó felvonása volt olyan, mintha valaki lassított felvételben gyurmázna két marék ezüstszürke slime-mal a kamera előtt. Csak a slime-ről előbb elhiszem, hogy egy földönkívüli szimbióta.

A CGI a sztori egyik része, a másik, hogy Hardyn kívül láthatóan senkit sem érdekelt igazán ez a film. Ahmed olyan kartonpapír gonosz tudós, ahogy a nagykönyvben meg van írva, Michelle Williams pedig szerintem máig nem tudja, hogy pár hónapon át dolgozott ezen a filmen, annyira nem érezni semmi hitelességet az alakításán. Ezzel el is fogytak a megjegyezhető arcok, és ha nem lenne annyira szórakoztató az, hogy végre létezik a világon olyan entitás, amely le tudja dominálni Tom Hardyt, bizony az egész film mehetne a levesbe.

A poénok szinkronosan szinte kizárólag Venom/Brock esetében ülnek, az akcióból vagy azért nem látni semmit, mert minden CGI, vagy azért, mert baromi sötétben rángatják a kamerát. Egyszerűen magának a filmnek sincs fogalma arról, hogy mit is akar mondani azon kívül, hogy Brock nem igazi hős, de azért azzá válik, és Venom meg aztán pláne nem hős, de valahogy ő is. Ezt egyébként egész logikusan, okosan sikerült végigvinni, csak aztán eszembe jutnak azok a jelenetek, amelyekben Hardynak épp zabálórohama van, és elmegy a kedvem az élettől.

Azt látom, hogy a Metacriticen a film jelenleg 35 százaléknál jár, ami szerintem abszolút túlzás, a Venom egyáltalán nem egy bűnrossz film. Igenis vannak benne kifejezetten jól eltalált elemek, de ezek kizárólag a címadó hősre és kényszertársára vonatkoznak, minden más annyira bántóan gyenge vagy éppen középszerű a filmben, hogy még a Black Keys zenéje sem menti meg itt-ott. Biztos vagyok benne, ha a Sony beleáll egy 18-as karikás akcióhorrorba, akkor az egész iszonyat jól működött volna, de így meg kell azzal elégedni, hogy Michelle Williams leharapja egy ember fejét, aztán kedélyesen elcseverészik róla, mintha ez lenne a világ legtermészetesebb dolga. Mondjuk annyira lent voltak az elvárásaim, hogy csak azért adok erre a filmre 6-ost, mert 2/10-re számítottam. Mindenesetre eredetfilmnek ez is megteszi, baromi jó lenne látni akár ezt a Venomot később egy felnőttesebb Pókember-film környékén is, de ha Woody Harrelson ugyanabban a parókában fog szerepelni, mint a stáblista utáni első jelenetben, akkor a Sony nagy bajban van. 

Ne maradjon le semmiről!

Köszönjük, hogy minket olvasol minden nap!

Ha szeretnél még sokáig sok ilyen, vagy még jobb cikket olvasni az Indexen, ha szeretnéd, ha még lenne független, nagy elérésű sajtó Magyarországon, amit vidéken és a határon túl is olvasnak, akkor támogasd az Indexet!

Tudj meg többet az Index támogatói kampányáról!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?