A pénz jobb helyen lenne a nőknél

MV5BODRlOTMyYzMtNmQ1MS00MjU1LWE3MTQtZmQ3ZTMxZGQ0M2M2XkEyXkFqcGde
2018.11.23. 05:06

A nyolcvanas évek legendás kedd esti sorozatai közül bennem a legjobban a brit Özvegyek maradt meg. Fogalmam sincs, hogy a magyar nézők mennyire bírták ezt a kétévados, évadonként hatrészes drámát, ami sokkal közelebb állt a Polip sötét világához, mint a Klinika muskátlis kórtermeihez. Mindenesetre az két említett sorozattal ellentétben nem ismételték később a magyar tévék, így az Özvegyek megmaradt bennem annak, aminek gyerekkoromban gondoltam: egy titokzatos, feszült, iszonyú izgalmas és nagyon szomorú sorozatnak. Kriminek indult, aztán egyre több lett benne a dráma, és olyan fordulatokat hozott, amiken napokig nem tudtam túllépni. Hogy mást ne mondjak, évtizedekkel a Maffiózók vagy a Trónok harca előtt simán kinyírtak főszereplőket, ha a dramaturgia úgy kívánta.

Úgy tűnik, hogy az Özvegyek az Oscar-díjas Steve McQueenre, a Szégyentelen és a 12 év rabszolgaság rendezőjére is nagy hatással volt. Meg a Holtodiglan és az Éles tárgyak szerzőjére, Gillian Flynnre is, ők ketten ugyanis összeálltak, és készítettek egy mozifilmet a sorozatból. (A filmben kapott is egy kis szerepet a sorozat főszereplője, Ann Mitchell.) Az Özvegyek eredeti, Lynda La Plante által írt forgatókönyvét dolgozták át, áthelyezve a cselekményt napjaink Chicagójába. Az alapsztorin azonban nem változtattak, a középpontban itt is négy nő van, akik kénytelenek bankrablónak állni.

Eddig ezt a tevékenységet a férjeik űzték, de ők egy balul sikerült akcióban meghaltak, a nők pedig magukra maradtak. Természetesen eleinte eszük ágában sincs rabolni, de kiderül, hogy a férjeik megloptak egy politikai ambíciókat dédelgető bűnözőt is, aki a pénzét akarja. A rangidős özvegy, Veronica (Viola Davis parádés alakítása) megörökölte férje (Liam Neeson) jegyzeteit, benne a következő rablás minden részletre kiterjedő tervével. Így aztán ráveszi a másik két nőt, Alice-t (Elizabeth Debicki A történetből) és Lindát (Michelle Rodriguez), hogy csatlakozzanak hozzá. Mivel a negyedik özvegy egy pár hónapos babával van otthon, és amúgy sem fűlik a foga a dologhoz, beveszik a csapatba a gyerekét egyedül nevelő fodrász-bébiszittert, Belle-t (Cynthia Erivo) is.

Steve McQueen és Gillian Flynn szerencsére nem elégedtek meg azzal, hogy csinálnak egy sima akciókrimit arról, hogy miként boldogul a rablással négy olyan nő, akik még életükben nem fogtak fegyvert a kezükbe.

Persze ez a szál is benne van a Nyughatatlan özvegyekben, láthatjuk például, hogy lesz Veronica a pedagógusszakszervezet lobbistájából, luxuskörülmények között élő, dolgozó, de valahol mégiscsak kitartott feleségből bandavezér, a csapata minden tagjával keményen bánó, de irántuk felelősséget is érző gengszter.

De nem ez a legjobb a Nyughatatlan özvegyekben, hanem kontextus, ami a rablás sztoriját körülveszi. A filmbe belekerült egy politikai szál is, hiszen a város éppen választásra készül. Az egyik polgármesterjelölt a sötét múltú Jamal Mannings (Brian Tyree Henry), aki ha nyer, a túlnyomórészt feketékből álló közösség első fekete vezetője lehet. Nem is bízza a véletlenre, amit nem ér el zsarolással, azt elintézni neki a verőember-tesója (Daniel Kaluuya a Tűnj el!-ből). De a másik jelölt sem jobb: Jack Mulligan (Colin Farrell) rasszista apjától (Robert Duvall) venné át a stafétát, aki évtizedek óta basáskodik a környéken, mélységesen lenézve a helyieket. 

Szegénység, kilátástalanság, apa nélkül felnövő gyerekek, több állásban gályázó anyák: ilyen a város, ahol az özvegyekből végül rablók lesznek.

 

Ennyire jó

1485-nyughatatlan-ozvegyek

IMDb: 7,5

Rotten Tomatoes: 91%

Metacritic: 85

Index: 8/10

A pénz jobb helyen lenne a nőknél - üzeni McQueen filmje. A Nyughatatlan özvegyekből szép lassan kiderül, hogy ezeket a nőket már jóval azelőtt kisemmizték, hogy megözvegyültek volna. Családon belüli erőszak, anyagi gondok, hazugságok és földbe taposott önbizalom: nagyjából így éltek a férjeik mellett. Az igazán nagy feladat nem egy rablás végrehajtása, hanem a kilépés a megalázó, mégis sokszor kényelmes áldozatszerepből.

Ami miatt mégis hagy egy kis hiányérzetet a film, az az, hogy a rengeteg szereplő és szál között néha elveszünk. McQueen nem mindig tudja kézben tartani a kanyargós történetszálakat, előfordul, hogy ezek nem erősítik, inkább gyengítik egymást. Szépen építget egy-egy karaktert, hogy aztán egy ponton elengedje a kezét, és utána már alig tudjunk valamit a sorsáról. Mégis, összességében a 80-as évekbeli sorozathoz méltó, de nagyon mai filmváltozat született, Viola Davis pedig bejelentkezett a következő Oscarjáért. 

Ne maradjon le semmiről!

Köszönjük, hogy minket olvasol minden nap!

Ha szeretnél még sokáig sok ilyen, vagy még jobb cikket olvasni az Indexen, ha szeretnéd, ha még lenne független, nagy elérésű sajtó Magyarországon, amit vidéken és a határon túl is olvasnak, akkor támogasd az Indexet!

Tudj meg többet az Index támogatói kampányáról!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?