Ezzel idén ne fárasszuk a gyerekeinket!

011
2018.11.24. 08:02

A diótörő és a négy birodalom lett volna a Disney nagy dobása idén karácsonyra. Azért csak lett volna, mert bár a világ számos országában még nem mutatták be, Amerikában már megbukott. (Magyarországra karácsonyhoz képest korán, az amerikai premierhez képest viszont később, november 22-én érkezik.) Megbukott, mert 120 millió dollárból készült, amibe a marketingköltségeket még bele sem számoltuk, és csak 35 millió dollárt hozott. Amerikán kívül sem teljesített egyelőre sokkal jobban, 91 millió dolláros összbevételével még az árát sem hozta vissza. 

A bukás teljesen jogos, A diótörő és a négy birodalom zavaros, kapkodó, túlzsúfolt mese lett, ami egy idő után reménytelen unalomba fullad.

Pedig a Disneynél már nagy rutinnal nyúltak a témához. Sorra készülnek ugyanis az élőszereplős mesefeldolgozások, mióta a A Szépség és a Szörnyeteg 1,2 milliárd dollárt hozott, ezzel lepipálva egy sor Star Wars-folytatást. Csakhogy hiába zsúfoltak bele ebbe a filmbe mindent, ami pénzzel elérhető, ha éppen a legfontosabban, a világos, követhető történetvezetésben és a szimpatikus főhősök megalkotásában hibáztak. Van itt egy sor sztár, Morgan Freemantől Helen Mirrenen át Keira Knightley-ig, szemkápráztató CGI, Csajkovszkij zenéje meg ugye adott volt. A balettet sem hagyták ki, viszonylag hosszú táncbetétek éppen úgy akadnak, ahogy akciófilmes jelenetek is.

Lasse Hällstrom (Csokoládé, Árvák hercege) rendező a feldolgozáshoz egyaránt használta E.T.A. Hoffman eredeti történetét és Csajkovszkij balettjét. A filmváltozatban a főszereplő kislány, Clara (a Csillagok között című filmben feltűnt Mackenzie Foy) éppen karácsonyra készülődik a családjával. Ez a készülődés azonban minden, csak nem vidám: Clara édesanyja nemrég halt meg, az apjuk bénult a gyásztól, képtelen arra, hogy segítsen a gyerekeinek feldolgozni anyjuk elvesztését. Helyette a formákba kapaszkodik, ragaszkodva ahhoz, hogy idén is elmenjen a keresztapjuk (Morgan Freeman) karácsonyi báljára. Halála előtt az édesanyjuk mindhárom gyerekre hagyott egy-egy karácsonyi ajándékot, Claráé egy ezüsttojás, amit egy kulccsal lehet kinyitni. De a kulcs nincs meg.

A bálból keresztapja segítségével meglógva Clara a mesebeli Négy Birodalomba siet, hogy megkeresse a kulcsot. Itt ismerkedik meg Diótörővel (Jayden Fowora-Knight) és a többi mesebeli alakkal. Megtudja azt is, hogy az egyik birodalmat a száműzött Egérkirály (Helen Mirren) vezeti, aki harcra készül a kedves Cukortündér (Keira Knightley) és a többiek ellen. Clara segít Cukortündérnek, és Diótörővel az oldalán felveszi a harcot az egerek ellen bemerészkedve a veszélyes negyedik birodalom területére. Itt kell keresni édesanyja kulcsát, amit segíthet a háborújukban is.

Ez még csak a történések fele, amit a filmben elképesztő mennyiségű akcióval körítenek. És ez

A diótörő és a négy birodalom egyik nagy rejtélye, hogy pontosan kiknek is szánták.

Meséről van szó, tehát alapvetően gyerekeknek, 13-14 éves kor felett ez a történet már nem igazán izgalmas. De ez a film kicsiknek sem igazán való, a CGI Egérkirály első feltűnése például olyan ijesztő, hogy még egy felnőttet is megrettent, nemhogy egy hatévest. Aztán ott vannak a bohócok, akik csak egy hajszállal sikerültek kevésbé rémisztőre, mint az Az című Stephen King-horrorban tavaly látott pályatársuk. A sok csata és akciójelent szintén arra utal, hogy a nagyobbaknak szánják, ahogy az is, hogy nálunk a film 12-es korhatárbesorolást kapott.

Ennyire kevés

1450-a-diotoro-es-a-negy-birodalom.32432
Fotó: disney

IMDb: 5,6

Rotten Tomatoes: 33%

Index: 4/10

Egy biztos: az unalom senkinek nem való. A diótörő és a négy birodalom pedig a felétől lassan, de egyre biztosabban unalomba fullad. A filmben rengeteg az önismétlés, a felesleges töltelékjelenet, ami sem a sztorihoz, sem az érzelmi hatáshoz nem ad hozzá semmit. Csak tobzódunk a harsány, csicsás képekben, kiég a szemünk a sok színtől meg csillogástól. A soha nem fáradó és csak néha csüggedő Clara helyett a néző merül ki egyre jobban.

A zavaros sztorin a karakterek sem segítenek. Mackenzie Foy gyönyörű és szimpatikus szereplő, és érezhető az igyekezet, hogy ne csak egy szép lány legyen, akivel megtörténnek a dolgok. Érdekli a fizika, fejből vágja Newton harmadik törvényét, és valóságos kis mechanikai műszerész. De rajta kívül senki más nem ismerünk meg igazán. A legviccesebb egyértelműen Morgan Freeman, aki Drosselmeyer szerepében teljesen olyan, mintha csak átsétált volna a Ben Hur forgatásáról. Teljesen kilóg a filmből, csak nézzük és nem értjük, hogy került ebbe a karácsonyi bálba ez a félszemű kalóz.

Nem lennénk igazságosak, ha elhallgatnánk, hogy

A diótörő és a négy birodalom készítőiben megvolt a szándék, hogy a kalandok bemutatásán túl mondjanak valamit a gyászról is.

A veszteségről, amit gyereknek és felnőttnek is nehéz feldolgozni, amivel rosszul és jól is meg lehet küzdeni. De ahányszor csak előbukkan ez a szál, mindig el is tűnik a semmitmondó látványorgiában. Ha ragaszkodunk a Diótörőhöz karácsonykor, ebben az évben maradjunk inkább a Operánál. 

Ne maradjon le semmiről!

Köszönjük, hogy minket olvasol minden nap!

Ha szeretnél még sokáig sok ilyen, vagy még jobb cikket olvasni az Indexen, ha szeretnéd, ha még lenne független, nagy elérésű sajtó Magyarországon, amit vidéken és a határon túl is olvasnak, akkor támogasd az Indexet!

Tudj meg többet az Index támogatói kampányáról!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?