Ez lehet az év legfurcsább filmje

2019.09.04. 11:02

Aki még sosem hallott Roy Andersson svéd filmrendezőről, annak talán elég elolvasnia az előző filmjének címét, az majdnem mindent elmond róla: Egy galamb leült egy ágra, hogy tűnődjön a létezésről. Az új filmjének első előzetesét közzétevő Firstshowing nem véletlenül írja azt

Semmi sem hasonlít egy Roy Andersson-filmhez.

Hab a tortán, hogy az About Endlessness operatőre a magyar Pálos Gergely volt.

A jelenetei hosszúak, vágni nem szokott, vagy ha igen, akkor egy másik világba. Néha el is bizonytalanodom, hogy őt most filmrendezőnek vagy festőnek kell hívni. Valószínűleg filmrendezőnek, mert amit ő művel a filmben, olyat nem csinál más jelenleg. 

Ezt írtuk az előző Roy Andersson-filmről, a galambosról, és ha sok más nem is, illetve ha az ég világon semmi más nem is derül ki az előzetesből, ennyi speciel igen.

És ha az ember azt hinné, majd a hivatalos, khm, sztorileírás kisegíti, akkor téved, mert abban olyan mondatok szerepelnek, mint hogy a film "reflexió az emberi életre, annak minden gyönyörével és kegyetlenségével, nagyszerűségével és banalitásával. Álomszerűen vándorlunk, miközben finoman vezet bennünket egy Seherezádé-szerű narrátor. A jelentéktelennek tűnő dolgok épp annyira fontosak, mint a történelmi események: egy pár sodródik a háború dúlta Kölnben; egy születésnapi buliba tartó apa megáll, hogy megkösse a lánya cipőfűzőjét a szitáló esőben; tinilányok táncolnak egy kávézó előtt; egy vert hadsereg masírozik egy hadifogoly-tábor felé. Az About Endlessness egyszerre óda és töprengés: egy kaleidoszkóp mindennel, ami végtelenül emberi. Egy végtelen történet a létezés sebezhetőségéről."

A filmet a napokban vetítik először a Velencei Filmfesztiválon, aztán továbbmegy Toronto rangos fesztiváljára, és az Index információi szerint Magyarországon is bemutatják majd.

Ne maradjon le semmiről!