Szerb Antal jöhet, a transzvesztita sorozatgyilkos nem
- 480 000 000 forinttal támogatják Madarász István új filmjét
- Januártól a Nemzeti Filmintézet venné át a Nemzeti Filmalap helyét
- Filmalap: új vezérigazgató, lecserélték a teljes döntőbizottságot
- Távozik a Magyar Nemzeti Filmalap vezérigazgatója
- Andy Vajna utódja a történelemre és a sorozatokra koncentrálna
További Cinematrix cikkek
- Új magyar film érkezik a mozikba, akár az év egyik legjobb alkotása is lehet
- Mondhat bárki bármit, ez a sorozat az új Vészhelyzet
- Több milliárd dolláros perrel néz szembe a Disney, plágium lehet a népszerű mese
- Megszólalt A Flash – A Villám rendezője, elmondta mi okozta a film bukását
- Nem lassít a Hogyan tudnék élni nélküled?, rekordidő alatt ért újabb mérföldkőhöz
Október közepén bejelentették, hogy az Andy Vajna filmbiztos halála és Havas Ágnes vezérigazgató távozása után szinte teljesen új döntőbizottságot és vezetőséget kapott a Magyar Nemzeti Filmalap, a magyar filmgyártást finanszírozó szerv, aminek az élére Káel Csaba került. Káel ugyan egy megosztó, a Fidesz-kormányhoz több szálon köthető figura, de nem tekinthető egyszerűen pártkádernek, a Müpa vezérigazgatójaként eredményes munkát végzett az elmúlt nyolc évben. Éppen ezért az általa vezetett Filmalap tevékenységét leginkább a megítélt támogatások alapján érdemes véleményezni, úgyhogy megnéztük, hogy október 15. óta milyen forgatási vagy előkészítési támogatásokat osztott ki a szervezet.
Fontos két dolgot észben tartani: az egyik az, hogy ezeket a pályázatokat még nagyrészt Káel előtt adták be, a másik pedig az, hogy akárcsak a Vajna-korszakban, az új Filmalap sem indokolja meg a döntéseit, sem négyszemközt az alkotók, sem a nyilvánosság felé.
A két legnagyobb vesztese eddig az új rendszernek Sopsits Árpád és Zomborácz Virág. Sopsits a 42 karcsapás (korábban: Mint hal a vízben) című történelmi filmes tervével nem kapott gyártási előkészítési támogatást, annak ellenére, hogy korábban a forgatókönyvét januárban támogatták. A döntés azért is meglepő, mert Sopsits a Vajna-rendszer egyik nagy meglepetését, A martfűi rémet készítette, ami minden egyes olyan kritériumnak megfelelt, aminek a hiányát fel szokták róni a magyar filmeknek: egy múltban játszódó igaz történet volt a martfűi sorozatgyilkosról, ami működött történelmi filmként és sorozatgyilkosos, true crime thrillerként egyaránt, ráadásul a mozikban is népszerű volt, a 46 ezres nézőszámával a korszak középmezőnyében végzett. Zomborácznál sem érthetőbb a helyzet, az Utóélet című filmje arról tanúskodott, hogy a Vajna-korszak hajlandó merészebb, más generációnak szóló (ráadásul női író-rendező által készített!) filmet is finanszírozni, a Kicsi veréb című filmtervét viszont most nem támogatták. Az Egynyári kaland című sorozat írójaként is dolgozó Zomborácz régóta dédelgeti a Kicsi veréb tervét, még tavaly a Filmkultúra nevű oldalnak már konkrétan nyilatkozott a sztorijáról is:
A történetét egy újsághír alapján írtam egy masszőr és kozmetikus házaspárról, akik szépségszalont vezetnek, de a vállalkozásuk belebukik a hitelbe, ezért vesznek egy prostituáltat és elkezdik futtatni. Sztori szintjén arról szól, hogy ez a házaspár fargós kisemberként próbál kimászni a gödörből, de egyre mélyebbre csúszik bele, témájában pedig a szerelemről és a szeretetről.
Szintén meglepő, hogy az Átokháza című projektet sem támogatták, ezt Almási Tamás (Folyékony arany) rendezte volna, és a férfi ruhába öltözött transzvesztita gyilkos nő figuráján, azaz a Pipás Pista-legendáriumon keresztül vizsgálta volna a magyar vidék száz évvel ezelőtti női karaktereit, pontosabban azokat, akik a rossz házasságukból csak a legendás bérgyilkos hathatós segítségével tudtak volna szabadulni. Mármint úgy, hogy megölik a férjeiket. Ezt nem láthatjuk a vásznon, mert az Átokháza gyártását nem támogatta a Döntőbizottság. Ugyanígy nem támogatták Árpa Attila tervét, az olajszőkítéses, kilencvenes évek szervezett bűnözésével foglalkozó Holtomiglant, amit a saját regényéből adaptált. Szintén nem támogatták a Boyfriend és a Plusz másfél fok Celsius című filmeket, amikről viszont semmit nem tudni - forrásaink sem tudják, hogy ezek pontosan micsodák, azon kívül, hogy az utóbbi egy dokumentumfilm lenne.
Ezek a nemek, de igenek is vannak bőven. Nem sokkal az új döntőbizottság bejelentése után megszavazták a gyártási támogatást Madarász Isti Átjáróház című romantikus kísértetfilmjének, illetve az előkészítési támogatást Tiszeker Dániel Nagykarácsony című, szintén romantikus vígjátékához. Madarász korábban a Hurok című időcsavaró thrillerrel nyert, Tiszeker pedig a #Sohavégetnemérős című, a Wellhello és a közösségi média körül forgó kisköltségvetésű vígjátékkal bizonyított. Mindkettőjük új terve parkolópályára állt a filmalap vezetőségi váltása után, mindkettőt idén télen forgatták volna, az Átjáróház készítése végül tavaszra, a Nagykarácsony pedig jövőre csúszott. Ugyancsak kezdheti a gyártást Csáki László, a Kék Pelikán című, a nyolcvanas-kilencvenes évek vonatjegy-hamisításairól szóló animációs filmjével.
Pipás Pista világa ugyan nem kapott támogatást, de a hasonlóan a magyar legenda részeként létező Rózsa Sándor története igen, Cserna-Szabó András Sömmi című könyvéből Az Úr Hangjával elég visszafogott érdeklődést kiváltó Pálfi György fog filmet készíteni. Szász János pedig a lakájmédia által látatlanban kifilézett, és minden jel szerint végleg összeomlott Az utolsó bástya című Hunyadi-film helyett egy kultikus Szerb Antal-regényt fog megfilmesíteni, méghozzá az Utas és holdvilágot. Mielőtt kiszállt volna a nándorfehérvári csatáról szóló kosztümös filmből, Szász a szintén nem túl acélos A hentes, a kurva, és a félszeműt rendezte, azelőtt pedig az új filmfinanszírozási korszak előszelét hozó A nagy füzetet, talán az utóbbi külföldi pedigréje miatt is kaphatott meg egy ekkora projektet most - Enyedi Ildikónak a Testről és lélekről Oscar-jelölése és berlini nagydíja kellett ahhoz, hogy elkezdhesse a régóta dédelgetett Feleségem történetét.
A legtöbb pályázatot még azelőtt adták be, mielőtt Káel átvette volna a filmbiztosi szerepet, így ezek a tervek egyáltalán nem azt tükrözik, hogyan akarnak a filmesek megfelelni az új rendszernek, hanem a Vajna-éra utolsó hullámát jelentik. Az mindenképpen érdekes, hogy már korábban támogatott, bizonyított filmesek (Sopsits, Zomborácz) kaptak egy bukkanót az új filmjükhöz vezetett úton, miközben a klasszikus értelemben vett veteránok (Pálfi, Szász) előtt nyitva minden ajtó. A válasz lehet a pályázatok vagy a filmötletek minősége is, de ezekbe csak és kizárólag a Filmalap tud belenézni.
Rovataink a Facebookon