Az Oscar-díj szűkített listájára került az Akik maradtak, Tóth Barnabás filmje

2019.12.17. 00:35

Az Oscar-díjakról döntő bizottság, az Amerikai Filmakadémia kihirdette az Oscar-jelölések előtti utolsó kör, a szűkített lista (Oscar-shortlist) filmjeit: a tíz legjobb nemzetközi film közé bekerült Tóth Barnabás nagyjátékfilmje, az Akik maradtak.

A 2020-as Oscar-díj jelöltjeit január 13-án hozza nyilvánosságra az Akadémia; több kategóriában viszont már most közreadtak egy szűkített listát. Ezek között van a korábban "legjobb idegen nyelvű film", ma már "legjobb nemzetközi film" nevű kategória is, amelyben a következő tíz film esélyes a jelölésre a 91 nevezett közül:

  • A festett madár (Csehország)
  • Truth and Justice (Észtország)
  • A nyomorultak (Franciaország)
  • Akik maradtak (Magyarország)
  • Honeyland (Észak-Macedónia)
  • Corpus Christi (Lengyelország)
  • Beanpole (Oroszország)
  • Atlantics (Szenegál)
  • Élősködők (Dél-Korea)
  • Fájdalom és dicsőség (Spanyolország)

Az öt Oscar-jelöltet ezek közül fogja kiválasztani az Akadémia.

Tóth Barnabás filmje a második világháború után játszódik Budapesten, egy felnőtt férfi és egy kamasz lány barátságáról szól: mind a ketten elveszítették mindenkijüket a háborúban, egyiküknek sincs igazán miért élnie már, de egymás mellett végül mégis segíteni tudnak egymásnak "gyógyulni", és újra visszatérni az életbe.

Kritikánkban azt írtuk a Hajduk Károly (Aldó) és Szőke Abigél (Klára) főszereplésével készült filmről:

Épp elég bravúr úgy filmet készíteni, hogy egy ennyire alapvető és nyilván több millióféleképpen feldolgozott, ráadásul a sziruposság veszélyét hordozó témát ne vállalhatatlanul érzelgősen mutasson be valaki. De ha minderről még le is kell írni, hogy milyen szépen beszél a szeretetről, akkor tényleg nincs olvasó, aki ne azt hinné, hogy egy giccstengerre fog jegyet venni. Pedig a Magyarország által idén az Oscarra nevezett filmmel, Tóth Barnabás Akik maradtak-jával tényleg nem ez a helyzet. Mert ez a film talán az egyetlen módszert választja, amivel tényleg érvényesen lehet beszélni erről a témáról: valójában a szeretet hiányáról szól. És még a holokauszt ügyében is viszonylag újat mutat, hiszen azokról szól, „akik maradtak”, pontosabban akik visszatértek. Egyedül, elveszítve a hitüket. Nemcsak Istenben: az emberekben, az életben, abban, hogy van bármi értelme bárminek, hogy lehet még bármi jóban részük.

A teljes cikk, valamint interjúnk a főszerepet játszó, a forgatás idején még csak 19 éves Szőke Abigéllel ide kattintva olvasható:

Az Akik maradtak nagy sikerrel szerepelt a Telluride Filmfesztiválon Coloradóban, még pótvetítést is kitűztek belőle. Az amerikai filmes szaklapok is szerették a filmet, és ódákat zengtek a főszereplő lányról, a Variety például azt írta, a játéka „igazi reveláció”, ami „tapinthatóvá teszi Klára energiáját, fájdalmát és szenvedését, miközben végig megható, ahogyan ráhangolódik Aldó érzelmeinek minden árnyalatára.”

Tóth Barnabás rendező egymás után másodszor kerül az Oscar közelébe: tavaly rövidfilmje, a Susotázs került fel a kategória szűkített listájára, de jelölni végül már nem jelölték.

Az Akik maradtak F. Várkonyi Zsuzsa Férfiidők lányregénye című könyve alapján készült. A forgatókönyvet Tóth Barnabás és Muhi Klára írták, az operatőr Marosi Gábor, a vágó Mógor Ágnes volt, a producerek Mécs Mónika és Mesterházy Ernő.

A rendezőt a film bemutatójakor meghívtuk a Kultrovat Podcastbe. Tóth Barnabás akkor azt mondta:

Arra emlékszem, hogy januárban leírtam magamnak a jegyzetfüzetembe, hogy “mindent meg kell tennem azért, hogy ez a film legyen Magyarország Oscar nevezettje”. Ami teljes idiotizmusnak és naivitásnak tűnik, pláne akkoriban, amikor nem lehett tudni semmit, hogy mi lesz. És az egész tavasz gyászosan telt, volt olyan pont, amikor nem volt sem moziforgalmazónk, sem semmilyen komolyabb fesztivál-meghívásunk. Szóval egyre távolibbnak tűnt ez a remény. Nem is tudom, hogy miért írtam fel magamnak ezt. Talán a Susotázs miatt, amikor láttam, hogy ez létezik, megtörténhet. Éreztem, már amikor megnéztem a film első nyersvágott verzióját, hogy az Akik maradtak alkalmas erre. Mert működik érzelmileg is, talán a témája, a képi világa, a castingja, egész filmnyelve miatt Amerikában erre vevők lennének. Valahogy megjósoltam, hogy ez előbb lesz sikeres Amerikában, mint akár Magyarországon.

A teljes beszélgetés ide kattintva hallgatható meg:

A legjobb nemzetközi film mellett a legjobb rövid és egész estés dokumentumfilmek, a smink és haj, az eredeti zene, a betétdal, az animált és élőszereplős rövidfilmek és a vizuális effektek szűkített listáját hozták még nyilvánosságra. Az összes kategória jelöltjei a Hollywood Reporter cikkében olvashatóak.

Ne maradjon le semmiről!