Tíz szuper film, amiben a házastársak egymásnak feszülnek

2025.04.22. 13:39

Steven Soderbergh Fekete táska című filmjében egy kém házaspár férfi tagja kénytelen megfigyelni a feltételezett hazaáruló feleségét. Ennek apropóján íme tíz remek alkotás, amelyekben noha a téma hasonló, a kivitelezés mégis merőben eltér.

A szerelem öl, butít és nyomorba dönt. Persze ez az egyik leginkább felemelő, magával ragadó érzés, nem véletlenül terjedt el egy másik, hozzá köthető közhely arról a bizonyos rózsaszín ködről, de ebben az összeállításban inkább az árnyoldal sejlik fel. Steven Soderbergh legújabb mozija sajátos stílusban, kevésbé drasztikusan járja körbe a témát. A Fekete táska egyúttal remek apropót biztosít ehhez a tíz filmhez, amiben két, egykoron szerelmes kíméletlenül egymásnak feszül.

Jelenetek egy házasságból (1974)

Vérbeli klasszikus, Ingmar Bergman egyik legerőteljesebb műve, amely eredetileg minisorozat volt, majd készült belőle moziváltozat is. Mondhatni, közhelyes szituációk elevenednek meg előttünk, aztán érkeznek a kérdések, az elhidegülés vagy épp a fellángolás. Örök érvényű darab, a svéd mester remekműve. A 2021-es remake-nek sikerült az a bravúr, hogy nem vallott kudarcot, sőt remekül aktualizálta. Oscar Isaac és Jessica Chastain jutalomjátéka nagy segítségnek bizonyult.

Kramer kontra Kramer (1979)

Szintén alapmű a zsánerben, számos műfajbeli társa tekinti hivatkozási pontnak, nem véletlenül. Igyekszik objektíven mesélni, nem akar állást foglalni, empatikus és reálisan, több kulcsfontosságú problémakört vesz elő kiváló arányérzékkel. Itt nincsenek nyertesek vagy vesztesek, egy életszakasz lezárul, és alkalmazkodni kell az újhoz, ami sosem könnyű. A forgatókönyv zsenialitása mellett Dustin Hoffman és Meryl Streep is parádés, okkal került vitrinbe öt Oscar-szobrocska.

A rózsák háborúja (1989)

Egy válás mindig csúnya. Vannak, akik békésen rendezik a dolgot, de a fájdalom nehezen múlik. Aztán akadnak olyanok, akik hegyeket mozgatnak meg, és a lehető legalattomosabb módon akarnak keresztbe tenni a másiknak. Jelen esetben is ez a helyzet, a konfliktus fő oka pedig mi más lehetne, mint a pénz. Danny DeVito csodás szatírája remekül keveri a drámát a humorral, és persze sokszor túloz, de az összkép ettől működik. Michael Douglas és Kathleen Turner duója A smaragd románca és A Nílus gyöngye után sem kopott meg.

A rózsák háborúja (1989)
A rózsák háborúja (1989)
Fotó: port.hu

Mr. és Mrs. Smith (2005)

Az egyetlen igazi kakukktojás, mert Doug Liman alkotását barokkos túlzás valóban jó filmnek nevezni, valahol mégsem lehet elvitatni az erényeit. Kellemes limonádé mélyenszántó gondolatok és valódi konfliktus nélkül, amire – valljuk be őszintén – a kutya sem emlékezne, ha nem Brad Pitt és Angelina Jolie lenne a két főszereplő. De ők díszelegnek a borítón, és köszönik szépen, meg is emelik a színvonalat. Szuper köztük a kémia (nem véletlenül, a forgatáson jöttek össze), civódásaik szórakoztatóak, és a kisujjukból kirázzák a két főhős karakterét. Tipikus sztárfilm, a fogyaszthatóbb fajtából.

Kék Valentin (2010)

Szerelem első látásra, a férfi és a nő egymásnak van teremtve, összeházasodnak, családot alapítanak, majd lassacskán tönkremegy minden. A Kék Valentin ereje abban rejlik, hogy mindennapi problémákat tár a szemünk elé, nem kínálva megoldást, mindezt jellemfejlődés és sziruposság nélkül. A nemlineáris cselekmény tökéletes katalizátor abban, hogy Derek Cianfrance macska-egér játékot játsszon a néző érzelmeivel. Egyszerre nevettet és megríkat, és ebben kiváló partner a zseniális Ryan Gosling és Michelle Williams.

Nader és Simin – Egy elválás története (2011) 

Asgar Farhadi Oscar-díjas művének történetét Bruce Willis karaktere Az utolsó cserkészből tudná legjobban summázni: fej vagy gyomor? Nos, mindkettő. A Nader és Simin a két címszereplő válásáról szól, és az első perctől az utolsóig beszippantja a nézőt, nem ereszti el, sőt elemi erejű feszültséget zúdít rá. Giccs nélkül, pazar karakterekkel és dialógusokkal, a főbb témái közt pedig szerepel a vallás, szeretet, elhivatottság vagy az önérzet. Az egyik, ha nem a legőszintébb darab a témában.

Holtodiglan (2014)

Sok buktató rejlik abban, amikor egy szuper regényt akarnak adaptálni, de ki más tudná sikerrel venni az akadályt, mintsem David Fincher? A Holtodiglan igen szélsőséges példát mesél el, de pont ettől válik piszok szórakoztatóvá és egyben ijesztővé. Egy gajra ment kapcsolat minden stádiumán végigmegyünk, a tündérmesébe illő kezdettől a beteges rémálomig, miközben egy nagy adag médiakritika is megbújik a sorok közt. Ahogy változik a karakterek megítélése, az tanítani való, nem beszélve a filmnek tökéletes keretet adó nyitó- és záróképekről.

Házassági történet (2019)

Noah Baumbach a párkapcsolati drámák mestere, ezt több alkalommal bizonyította, a Házassági történetben pedig nagyjából csúcsra járatta a témát. Egy értelmiségi házaspár tagjai különválnak, de barátok szeretnének maradni, a közös gyerek felügyeleti jogát is észszerű keretek közt tartanák. Vannak nagy kiborulások, de messze nem csak köpködésből állnak a viták. Nincs nagy megfejtés és didaktikus mondandó, ám nem fél kényes kérdéseket feltenni, válaszút elé állítva minket, nézőket is.

Házassági történet (2019)
Házassági történet (2019)
Fotó: port.hu

Az utazás (2021)

A legbizarrabb darab a listán Tommy Wirkola (Náci zombik, Vérapó) agymenése, de a rendező munkásságát ismerve nincs ebben semmi meglepő. Az elhidegült házaspár egy hegyi viskóba indul kirándulni, hogy a kiruccanás egy pontján megöljék a másikat. Persze egymás tervéről mit sem sejtenek, a dolgok pedig tovább bonyolódnak, amikor rájuk tör egy bűnbanda. Elképesztően szórakoztató őrület, tele iszonyú véres elhalálozásokkal és fekete humorral. Ennél betegebb párterápia nem nagyon létezik.

Egy zuhanás anatómiája (2023) 

Az összeállítás legfiatalabb darabja, ám mindenképp itt a helye, még akkor is, ha kicsit másféle esettel állunk szemben. Tudniillik a főhős, Sandra gyilkossági váddal néz szembe, miután férje gyanús körülmények közt hal meg. Főként tárgyalótermi dráma, de kiszélesítve annak határait. Alapos jellemrajzokkal operál, érdekes kérdéseket feszeget, olyan részleteket helyezve előtérbe, amelyek elsőre nem érződnek fontosnak. Egyszerűnek tűnő morális harc, amelyből idővel az igazság relativitását boncolgató komplex remekmű válik.