Gál
6 °C
22 °C

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Tarr Béla: Ha szomorúak lennénk, felakasztottuk volna magunkat

2007.05.23. 16:34
Félház fogadta a cannes-i versenyprogramban szereplő magyar-francia-német nagyjátékfilm készítőit a szerdai sajtótájékoztatón. A rendező szerint filmje nem szomorú, hanem sokkal inkább reális, amivel együtt kell tudni élni.

Nem tolongtak az újságírók Tarr Béla Londoni férfi című filmjének szerdai, cannes-i sajtótájékoztatóján, ahol a nagyobb európai lapok sem képviseltették magukat. Csak a pulpituson ültek sokan: a rendező mellett szereplői, a brit Tilda Swinton, Derzsi János, Szirtes Ági és a cseh Miroslav Krobot, a zeneszerző Víg Mihály, és a film alapjául szolgáló könyv írójának fia, John Simenon foglalt helyet.

"Ha igazán szomorúak lennénk, filmkészítés helyett felakasztottuk volna magunkat. Hogy ez a film elkészült, azt mutatja, optimisták vagyunk" - válaszolta egy kérdésre a rendező, aki komor hangulatú filmjét a forgatás alatt öngyilkosságot elkövetett francia Humbert Balsan producerének ajánlotta.

Bár Tarr nem akart a beszélgetés elején nyilatkozatot tenni filmje alapvetéseiről, végül kénytelen volt leszögezni, a Georges Simenon krimijéből készült film nem az eltűnt táska pénzről, nem a sztoriról, hanem általában az emberi létezésről szól, amihez ebben a filmben két és fél óra alatt, 29 hosszú snitt-tel jutott el.


Tarr Tilda Swintonnal

"Ez a film a magányosságról szól, a kísértésről, amikor az embernek elege lesz az életéből, és lehetőség kínálkozik valami másra" - mondta Tarr, és mikor arról kérdezték, filmjeinek komor hangulata mennyiben táplálkozik a keleteurópaiságból, azt felelte: "Ez érzékenység kérdése, nem azé a helyé, ahol élsz." A korzikai helyszínválasztást Tarr azzal indokolta, Bastiának arca van, és a helyszín karaktere ugyanolyan fontos, mint a szereplőké.

A Tarrnak tulajdonított pesszimizmus mégsem hagyta nyugodni az újságírókat. "Ne higgye, hogy kettő van belőlem. Mint magánember is ilyen vagyok. Ne úgy fogja fel, hogy a film szomorú, hanem, hogy ez a realitás, amivel együtt kell tudni élni. És nagyon fontos, hogy a Szirtes Ági arcával fejeződik be a film."

"Próbáltam hosszú lélegzettel megragadni a pillanatokat. A harmonika bársonyos hangján múlik az időm miközben áll" - mondta az utómunkát rohamtempóban végző, megfáradt stáb legvidámabb tagja, Víg Mihály, a zeneszerző.

Tilda Swinton arról beszélt, Tarr filmje azért modern, mert szembe megy a mai trenddel, a technicista, agyonvágott filmekkel szemben a saját tempójában, természetesen mesél, miközben az elbeszélést háttérbe szorítja, hogy a fekete-fehér képeken szoborként bontakoznak ki az alakok.

Végül Tarr elmondta, hogy a fesztiválszerepléssel kapcsolatos érzések helyett a fáradtság érzése az uralkodó: "egy három éves procedúra végére jutottunk, március 15-én fejeztük be a forgatást, két hónapunk volt az utómunkára négy helyett, örülünk, hogy egyáltalán levegőt kapunk". A díszbemutató ma este lesz.