Depp csak a női kritikusoknak jött be

2009.07.09. 11:52
A Közellenségektől mindenki az új Szemtől szembent várta, Robert De Niro és Al Pacino helyett Johnny Depp-pel és Christian Bale-lel. A nézőknek tetszett a film, a kritikusokat nagyon megosztotta.

Michael Mann új filmje, a Közellenségek 26,2 millió dolláros nyitással harmadik lett a hétvégén, és néhány nappal ezelőtt 8,1-es átlaggal még a 188. volt az IMDb Top 250-es listáján. Ez mára 7,9-re csökkent, ami a 250. helyhez is kevés. A legmagasabb pontszámot a 18 éven aluli lányok adták a filmre (9,2-es átlag). A Rottentomatoeson viszont 65 százalékon áll, itt az összes női kritikus áradozott a filmről. Az USA Today munkatársa például így: „Michael Mann filmje vizuálisan lenyűgöző, és Johnny Depp elbűvölő alakítást nyújt benne.”

Depp a férfi kritikusokat már jobban megosztotta. Csak abban értettek egyet, hogy a színész látványosan szabadulni akart Jack Sparrow harsány karakterétől. A New York Daily News szerint ez sikerült: „Johnny Depp nagyon karizmatikus Dillinger, aki a kimértsége ellenére is képes egymaga feszültséget teremteni minden helyzetben.” A New York Post férfikritikusa szerint viszont „ Depp mint főszereplő abszolút mellé nyúlás, mert nem éli bele magát a szerepbe. Miatta a Public Enemies egy kiábrándítóan rossz film.”

Klasszikusok árnyékában

A Cinema Viewfinder hosszasan elemzi, hogy a Közellenségek Michael Mann mesterművének, a Szemtől szemben-nek az olcsó másolata: "Csak annyi a különbség, hogy De Niro bankrablóját lecserélte Johnny Deppre, a nyomában lihegő Al Pacinót meg Christian Bale-re." Bale-t egyébként más kritikák nem is említik, helyette inkább az FBI első igazgatóját játsszó Billy Crudupról lelkendeznek.

Más kritikusok a régebbi, kultikus maffiafilmekkel és az eredeti, 2004-es regénnyel hasonlítják össze a Közellenségeket. A Minneapolis Star Tribune szerint a filmnek „a Keresztapa és a Bonnie és Clyde mellett van a helye.”

A New York Magazine Michael Jackson extrahosszú, maffiás videóklippjeihez hasonlította: „A Public Enemies tökéletes válasz Michael Jackson Smoot Criminaljére, a legjobb géppisztolyos gengsztermese.” Az NBC New York viszont ezt írta: „A történet sodró lendületű és érdekes, de maga a film nem annyira különleges, mint Michael Mann korábbi filmjei, a Szemtől szemben vagy a Collateral.”

Azért még menő a kalapos maffiafilm

Mann továbbra is marad a gengszterfilm zsánernél, jövőre készíti el a Frankie Machine-t. Ebben Robert De Niro a San Diego-i bűnszervezet nyugdíjas bérgyilkosát alakítja, aki kénytelen újból puskát ragadni, hogy megvédhesse magát egykori főnökeitől. A filmet eredetileg Martin Scorsese rendezte volna, aki már a Nagymenőkben és a Casinóban is együtt dolgozott De Niróval, de ő inkább a maffiával haverkodó Frank Sinatra életét viszi filmre 2011-ben.

A Hegylakót és a Resident Evil 3-at jegyző Russell Mulcahy pedig még idén bemutatja a Give'em Hell Malone-t, amiben a címszereplő magánnyomozó (Thomas Jane) Kill Billbe illő vérengzést csap az öltönyös gengszterek között.