Izraeli film kapta az Arany Oroszlánt

2009.09.12. 22:11 Módosítva: 2009.09.12. 22:23
A Lebanon című, 1982-es közel-keleti konfliktussal foglalkozó izraeli háborús film kapta a 66. Velencei Filmfesztivál szombat esti díjkiosztó gáláján a legjobb filmnek járó Arany Oroszlán-díjat.

A Lebanon rendezője, Samuel Maoz szinte az egész filmet egy tank belsejéből forgatta, hogy bemutassa azt a klausztrofóbiát és félelmet, amelyet fiatal besorozott katonaként maga is megtapasztalt a 82-es háború alatt. Mint elmondta, az akkor átélt trauma után 25 évbe telt, míg képes volt erőt gyűjteni a Lebanonhoz. Az alkotást a Variety az utóbbi idők legmerészebb és legjobb izraeli filmjének nevezett.

"Azoknak az ezreknek ajánlom a filmet, akik hozzám hasonlóan ép bőrrel tértek haza a háborúból. Úgy tűnik rendben vannak, de belül, az emlékek soha be nem gyógyuló sebét viselik" - e szavakkal vette át a díjat Maoz a 11 napos filmfesztivál ünnepélyes záróceremóniáján.

Az Ang Lee vezette nemzetközi zsűri döntését a kritikusok is elégedetten fogadhatták, hiszen a nemzetközi mustra 25 versenyfilmje közül a Lebanon volt az egyik favoritjuk. Másik esélyesként emlegették az amerikai Todd Solondz Life During Wartime című fekete komédiáját, ami végül a legjobb forgatókönyvnek járó díjat kapta. Shirin Neshat iráni videóművész a legjobb rendező Ezüst Oroszlánját vehette át Women Without Men című munkájáért, amely négy nő életét követi nyomon a külföldről támogatott 1953-as iráni puccs után.

Colin Firth a legjobb színész

A legjobb színész díját Colin Firth brit színész kapta egy élettársát gyászoló meleg professzor megformálásáért az A Single Man című drámában. A film amerikai rendezője, Tom Ford korábban neves divattervező volt, ezzel a produkcióval debütált Velencében. A legjobb színésznő egy olasz versenyfilmből került ki: az orosz Kszenyija Rappoport Giuseppe Capotondi La doppia ora című misztikus thrillerében vívta ki a zsűri elismerését.

Fatih Akin német rendező a zsűri különdíját nyerte el Soul Kitchen című vígjátékával, amely egy étteremtulajdonos kaotikus életébe enged bepillantást. A Jövő Oroszlánját, vagyis a legjobb első filmnek járó díjat a fülöp-szigeteki Pepe Diokno Engkwentro című alkotásának ítélték oda, amely az Orizzonti programban mutatkozott be.

Michael Moore és John Hillcoat viszont üres kézzel távozik a patinás fesztiválról: sem a globális válság felelőseit pellengérre állító Capitalism: A Love Story című dokumentumfilm, sem a Viggo Mortensent felvonultató apokalipszis-dráma nem nyert Velencében. A Variety tudósítója szerint "a legtöbb kritikus úgy fog visszaemlékezni a 66. velencei filmfesztiválra, mint méltó - bár nem klasszikus - mustrára, ahonnan mindenki legalább fél tucatnyi emlékezetes filmmel távozik - és ez a mai fesztiválokhoz mérten nem is olyan kevés".