Végre vannak nézők, és nem indul a film

2009.10.12. 20:29 Módosítva: 2009.10.12. 20:29
A Pécs 2010 Menedzsmentközpont tízmillióval támogatta a fiatal kelet-európai filmesek témában rendezett CinePécs fesztivált, az összeget a tavaszi fesztivál keretéből vették el. Több képviselő is berzenkedett, de a filmes tervek nagyratörőbbek voltak. Az önerő viszont egyelőre kevés.

A másik Irina kapta a CinePécs V. Nemzetközi Filmfesztivál zsűrijétől a fődíjat és a 10 ezer euró értékű Proxima díjat, a filmet a román Andrei Gruzsinczki jegyezte.

Idén 40 milllióból rendezte meg pécsi érdekeltségű cég ugyanazon a színvonalon és ugyanazokkal a hibákkal a feleolyan hosszú mustrát, mint amit öt éven át 90 millióból, majd kevésnek számító 75 millióból szervezett a Filmünnep Kft. Tavasszal adta át az akkori alpolgármester, Gonda Tibor a feladatot az új szervezőknek, akikkel a Civil Közösségi Ház és a Csalogány presszó vonalán beszélgettünk, miközben a város közterein építkezések folytak.

forrás: CinePécs V. Moveast
forrás: CinePécs V. Moveast

A fesztiválon a kelet-európai első filmesek maradt a téma, a szervezőcsapat pedig a Dél-Dunántúli Regionális Filmalap Kulturális Non-profit Kft. lett, ami a pécsi vállalkozók, kisvállalkozókból létrejött Kulturális Innovációs Kompetencia Központ Egyesület (KIKK) által alapított szervezet.

"Későn, márciusban kaptuk meg a lehetőséget, hogy 76 filmet levetíthessünk négy nap alatt" - ismertette a részleteket Rabb Szabolcs menedzser, részletezve, hogy kapott az ötödik éve futó fesztivál megint új nevet és dizájnt. A végelszámolással megszüntetett tavalyi szervező cégnek, a Pécsi Filmünnep Nonprofit Kft-nek nem volt jogutódja, mégis CinePécs V. Moveast Filmfesztiválként is hirdetik.

Több a pécsi stábtag

"A legfontosabb szempont az volt, hogy a vállalkozások a maguk
területén mind profik, és 70-80 százalékuk pécsi érdekeltségű. Tavalyig ez maximum 10 százalék volt - magyarázta még Rabb a 120 fős stábról. - Ezért is szállt be az NKA csökkent támogatása helyett a Pécs 2010 Menedzsmentközpont 10 millió forinttal". Ezt a 2010-es pécsi tavaszi fesztiválra szánt keretből vették el, de bíznak abban, hogy az NKA újrapótolja.

A fesztivál jellegében hasonlított a Filmünnep Kft által rendezetthez, csak kevesebb program volt. Akadtak érdekes beszélgetések (például Bereményi Géza megemlékezése szerzőtársáról az In memoriam Cseh Tamás című alkotás után) is, az alagútnál rendezett vasárnap esti koncert pedig egyedinek számított.

Tavalyi versenyzők

A 12 versenyfilmet a Duna Tv válogatta idén, és egy-két jobbat sikerült látnunk az Uránia moziban. A gond csak annyi, hogy ezek főleg tavalyi fesztiválokat megjárt alkotások. A fesztiválon Jarov Gardev Zift című filmje nyerte el a Diákzsűri díját, míg a Duna TV különdíját a horvát Goran Devic és Zvonimir Juric által rendezett Fekete ruhások című film kapta. A zsűri Pécs város díját a boszniai Aida Begic Hó című alkotásának ítélte. A zsűri az Európa Kulturális Fővárosa-díjat Mátyássy Áron idei szemlén díjazott Utolsó idők című filmjének adta. A legjobb színésznőnek járó díjat pedig Vass Teréz vehette át ugyanzért a filmért, a legjobb színész díját Mokos Attilának ítélték oda Vladimir Balko Lelki békéért.

Fesztiválbakik:

A fesztivál központjában, a Civil Közösségi Házban este fél 11-kor az ünneplőkre kapcsolták a villanyt, a recepciósokból az érkezéskor alapinfókat is nehezen lehetett kihúzni. Az információpultoknál ülők sokszor saját hibájukon kívül nem tudtak segíteni, mint mondták, nem tájékoztatták őket sem.

A kelet-európai filmek nem mindig ellenőrzött minőségben érkeztek: csíkos vászont is láttunk az Apollóban szombaton. Vasárnap nagyobb probléma is akadt: "Itt van a kópia, nincs hozzá áram" - panaszolta egy srác az 1 című Pater Sparrow-film meghiúsult vetítése után. Amire pedig a jegyek 90 százaléka elkelt. Fél óra múlva megérkezett az E-on, mondták, hogy vagy tíz perc, vagy másfél óra. Persze a jegyeket visszaváltották.

Kérdés, hogy pár héttel az első filmeseknek rendezett miskolci Cinefest után mi szükség van első filmeseknek tartott CinePécsre, amit eddig nemzetközi szinten még nem jegyeznek. Vagyis mennyire találó a fesztivál örökölt alapötlete. "A világfesztiválokon mind gyakrabban tűnnek fel innen érkező alkotások, nem is akármilyenek. Az utóbbi években például a román filmek taroltak, és rendkívül erős az ifjú szerb filmművészet is - mondta erről a fesztivál igazgatója, Szekeres Dénes producer. - A másik oldala a dolognak, hogy az Európai Unió is régiókban gondolkozik, tehát a jövőbeli terveinket illetően is könnyebb lesz így igénybe venni az EU-s pályázatok kínálta lehetőségeket. Azt hiszem, a Dél-Dunántúli Filmalap is erre gondolt, amikor a CinePécs szervezését vállalta."

"A fesztivál iránti érdeklődés nem csökkent, sőt lenyomta az előző évekét, a második napig annyi jegy fogyott, mint tavaly egy hét alatt" - magyarázta már Keresnyei János, a filmalap vezetője. (Mondjuk a sajtóanyag szerint az első két nap 3200 jegy kelt el - ebbe beleszámolták az ingyeneseket is , míg a tavalyi nézőszám meghaladta a 10 000-et.) Közben a szintén NKA-támogatásból, Pécsen ezen a hétvégén rendezett Folyóirat Fesztiválon alig volt érdeklődő, a filmvetítések átlagban háromnegyed házasan futottak, a Pesten gyengébben futó Intim fejlövés (12 000 néző) az Apolló moziban teltházzal ment. Csak egyetlen üres vetítést láttunk az Urániában, délután.

"3d-s vetítést is szerveztünk az Uránia moziban anélkül, hogy a
vetítőgéphez kellett volna nyúlni - hangsúlyozta Keresnyei a fesztivál exkluzivitását. - És külön kiemeljük a zenei oldalt: Vukán György filmzenei párbajt vívott a megnyitón a Bujtor Balázs vezette Pannon Filharmonikusokkal. A Mozisok Országos Szövetsége is itt választott új vezért, Mester Györgyöt".

Filmalap alapozná a pécsi filmipart

A filmfesztivál még csak első lépése a szervezetnek. "Miért ne kultúrára fordítsuk a pénzt? Ez is ipar. Ha már szénbányászat nincs, nem lesz összeszerelő üzem sem, a kreatív iparra kell alapozni" - hangsúlyozták. A beszélgetésen a filmipar szó sokszor előkerült, így rátértünk a konkrétumokra. "Létrehoztunk egy filmalapot. Filmzenében szeretnénk valami nagyot alkotni, és szeretnénk idecsábítani filmforgatásokat" - sorolták a későbbi terveket.

Úgy tűnik, az önkormányzat és az ezzel járó NKA-támogatással párhuzamosan a Mozgókép Közalapítvány (MMK) is a fesztivál felé fordult, ha a határidő lejárta miatt nem is tudtak támogatást adni. Egy hét éve létező tévés iskolának (a PTE Pollack Mihály Műszaki Kar Televíziós Műsorgyártó felsőfokú szakképzése) segítene a budapesti stábiskola gyakorlati helyszínekkel. "A Mafilm vezetője, Tolmár Tamás nagyon készséges volt itt a fesztiválon, szerinte ez menni fog" - mondta Keresnyei. Ötmillió forint MMK-támogatást így is kapott a szervezet, ebből például létrehoztak egy kevésbé látványos, de szándéka szerint informatív oldalt, amin majd a forgatási helyszínek is szerepelnek.

"Ehhez kötődött a fesztiválon a megadott pécsi helyszíneken forgatott Filmmaraton-pályázat is" - tette hozzá a filmalap vezetője: amatőrfilmesek forgattak kisfilmeket a megadott helyszíneken a fesztivál alatt. Itt például az első négy helyezett egyike, Egy zombi nem viccel címmel:

Információink szerint a Sas Tamás által megálmodott filmstúdióból kómaközpont sem lesz. De akkor milyen konkrét filmipari lehetőségek vannak Pécsen, ahol eddig tudtunkkal az elmúlt öt évben csak Az Igazi Mikulást, a Sztornót és a Géniusz című tévésorozatot forgatták, illetve a Zsolnay-film készül? Rabb Szabolcs erre annyit válaszolt: "Saját infrastruktúrával jelenleg nem rendelkezünk, klasztertagjaink meglévő erőforrásait tudjuk használni" - utalt a filmalapra. Vagyis főleg reményeik vannak, önerő egyelőre kevésbé.