Árpád
-2 °C
3 °C

Az amerikaiak többet költöttek mozijegyre, mint DVD-re

2010.01.05. 10:14 Módosítva: 2010-01-05 10:25:45
2002 először költöttek többet mozijegyre, mint DVD-vásárlásra az Egyesült Államokban. A trend a nagy költségvetésű tömegfilmek terjedése, és a 3D-technológia felfutásának köszönhető.

Az amerikaiak 2002 óta tavaly először költöttek többet mozira, mint DVD-vásárlásra. A The Wall Street Journal szerint megváltozott a "szórakoztatóipari termékek fogyasztásának" módja.

Az Egyesült Államokban 2009-ben 10,4 milliárd dollárért vásároltak mozijegyet, ez 10 százalékkal haladja meg az előző évi adatot. A DVD-eladásokból származó bevétel viszont 13 százalékkal 8,73 milliárd dollárra csökkent.

A szórakoztatóipari fogyasztói szokások alakulása nem kedvez a filmstúdióknak. A DVD-forgalmazásból eredő egyre csökkenő haszonnal mind kevésbé tudják ellensúlyozni a gigantikus gyártási költségeket, a mozis bevételeket pedig meg kell osztaniuk a filmszínházakkal.

Ez a módosulás máris átalakította a hollywoodi filmipart, amelynek moguljai a nagy tömegek által fogyasztható, kasszasikereket jelentő filmek készítését részesítik előnyben az olcsóbb, de kisebb bevétellel kecsegtető alkotásokkal szemben. Lehetőség szerint olyan filmeket gyártanak, amelyek a mozirajongók széles táborát vonzzák, ilyen volt tavaly a Transformers: A bukottak bosszúja, a Harry Potter és a Félvér herceg vagy a Fel! című animációs film.

A filmstúdiók számára nemrég még hatalmas bevételeket jelentett, hogy a fogyasztók elkezdték DVD-könyvtáraikat felépíteni. Ez a trend azonban a különleges ajánlatok, például a digitális kézbesítés ellenére mára alapvetően megfordult, a DVD-forgalmazás bevételei feltartóztathatatlanul esnek. Sok fogyasztó a DVD-vásárlásról átállt a kölcsönzésre, ez utóbbi viszont kisebb profitot nyújt a stúdióknak.

A mozizás új távlatát adják az Avatarhoz hasonló 3D technikával készült filmek, amelyek - bár 2-5 dollárral drágábbak a belépők, mint a hagyományos filmekre - a rajongók újabb tömegeit csábítják.

Amerikában tavaly mozijegyekre, DVD-eladásra és kölcsönzésre, továbbá Blue-ray lemezekre, kábeltévés és egyéb mozicsatorna-előfizetésekre összesen 28,38 milliárd dollárt költöttek az egész estés mozifilmek fogyasztói.

Köszönjük, hogy minket olvasol minden nap!

Ha szeretnél még sokáig sok ilyen, vagy még jobb cikket olvasni az Indexen, ha szeretnéd, ha még lenne független, nagy elérésű sajtó Magyarországon, amit vidéken és a határon túl is olvasnak, akkor támogasd az Indexet!

Tudj meg többet az Index támogatói kampányáról!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?