Hogyan lehet bejutni a színész agyába?

2010.02.19. 15:35
Nem vagyok ügyes rendező, mondja Dyga Zsombor, aki a Köntörfalakkal kis pénzből csinált jó filmet, pedig egyszer feladta. Otthonában készítettünk interjút vele, megpróbált ránk sózni néhány doboz dvd-t, de ellenálltunk.
Dyga ZsomborFotó: Barakonyi Szabolcs
Dyga Zsombor
Fotó: Barakonyi Szabolcs

Elképesztő mennyiségű filmet próbált ránk sózni. Éjjel-nappal filmeket néz?

Tanulni is rengeteget lehet, de az élményért nézem a filmeket, egyre kevésbé az okulásért. Lekötnek, élvezem, nem szakmai szemmel nézem őket. Én is olyan hülye vagyok, aki az utolsó pillanatban jön rá, ki a gyilkos. Az Oscar-átvevős szövegemben valószínűleg nem a produceremnek, a vágómnak, vagy az anyámnak köszönném meg, hanem mindenkinek a Kodak Színházban, amiért elárasztottak ennyi remek mozival.

Egyszer abbahagyták a forgatást, mert nem volt pénz. Gondolta, hogy valaha lesz ebből film és szemlesiker?

Nem elfogyott a pénz, hanem nem lett meg. Sokat rágódtunk Durst Györggyel, akivel a Tesót és a Kész cirkuszt is csináltam, mi legyen, hogy legyen. Végül vettem egy nagy levegőt, továbbálltam, és rengeteg helyre becsengettem. Persze eljött a pillanat, amikor azt éreztem, nem lesz belőle film, és végül nem is rajtam múlt, hogy lett. Amíg Lengyelországban voltam Andrzej Wajdánál, a film operatőre, Marosi Gábor beszélt a filmteames Major Istvánnal, aki meglátta bennünk a fantáziát, és bevállalta. Velük forgattuk teljes egészében újra a filmet. Major eszményi forgatást biztosított, és a forgalmazásnál is kiderült, komolyan veszi a filmet. Az első tesztvetítések után lehetett sejteni, hogy talán nem lett ez annyira rossz, de addig minden energiánkat az alkotásnak szenteltük. Nagyon kellemes meglepetés volt, hogy mennyire jól fogadták az emberek. Böszme nagy orosz rulett ez. Mindent megteszel, a lehető legtöbbet hozod ki magadból, de amikor a végén meghúzod a ravaszt, csak akkor tudhatod meg, hogyan lesz tovább.

Elek Ferenc volt a fejében, amikor a főszerepet írta?

Ő fantasztikus, ezerarcú színész, aki jól működik a vásznon, és hordoz magában valamit, amire szükség van ahhoz, hogy valaki el tudjon vinni egy ilyen filmet. Rendezőként figyelnem kell arra, hogy könnyen megértessem magam a színészeimmel, és ő számomra  ideális. Elek és Rába Roland korán megvolt, a lányt volt nehéz megtalálni. Tompos Kátyát akkor még alig lehetett ismerni. Orosz Dénes kisfilmjében, a Mellettedben láttam, és tudtam, megvan a hiányzó láncszem. Nem vagyok ügyes rendező, ezért fosok, és a legjobb színészeket akarom, akik megmentenek. Ebben a moziban senki nem lehetett megúszós: vagy megcsinálja, vagy nem. A Köntörfalak rendezésekor már más dolgokra is figyeltem, mint mondjuk a Tesóban. Úgy érzem, ez a film össze tudott állni kerek egésszé.

Miből indult ki a Köntörfalak?

Mi van akkor, ha egy pesti szombat este, egy vakrandin egy férfi és egy nő találkozik? Lehet-e pusztán csak dialóggal történetet mesélni, szinte cselekmény nélkül karaktereket építeni?! Megszületett egy mondat, mintha csak városi legenda lenne, ezt nem árulnám el, hisz ez mozgatja a filmet, és még bízom benne, hogy egy páran megnézik. Amúgy meg a vakrandik lehetetlen természetét és az össze nem illő alkatok egymásra találását gondoltam végig. Francois Ozon 5x2 című filmjében van egy gyönyörű passzázs Paolo Conte-Sparring Partner dalára. Annak az elszállása örökre belém égett, és többször gondoltam rá, amikor a film atmoszféráját próbáltam keretbe foglalni.

04

Kétezren látták a filmet az első hétvégén Pesten. Ez jó eredmény?

Ezt a filmet két éve egy telefonnal akartuk leforgatni, csak hogy megnézzem, működik-e ez a dialóg dramedy. Ehhez képest jól fogadta mind a szakma, mind a közönség, úgyhogy kicsit sem vagyok bánatos. Az biztos, hogy ez nem egy plázafilm, ami három este visszahozza a pénzünket, de pont ezt szem előtt tartva sokkal inkább hosszú távú forgalmazásban gondolkodunk, ritkább vetítésekkel. A Köntörfalakat nem lehet Valentin-napi filmnek hazudni. Egyébként meg nem mentegetőzőm. A Tesó pont annyira volt jó film, amennyien megnézték, a Kész cirkusz szintén. Jobb filmet kell csinálni, több lesz a néző. Én eszerint igyekszem előre. Fontos, hogy sokan lássák a filmet, de ez nem azt jelenti, hogy 200 ezer nézőt várunk. Jó lenne, ha az emberek azt mondanák egymásnak kifelé menet a moziból, hogy ez rendben volt. Ha meg még másnap is úgy ébrednek, hogy bennük van, na az az igazi győzelem.

A barlangász anya és az erdész apa fia független filmes lett. Sok kisfilmet készített, ez az igazán jó forgatókönyv alapja?

Egy haveromnál volt kamera, filmeztünk mindent, jó élményeim voltak. Ahogy fejlődtem, úgy nőttek az igényeim. Elvégeztem a Práter utcában a fotósiskolát, annak a végén már körvonalazódott, hogy érdekel a filmezés. Ezért elmentem a Fekete Dobozba egy tanfolyamra. Annyi értelme volt, hogy megismerkedtem Lovas Balázzsal, akivel a bemutatkozó órán még ott voltunk, majd annak a szünetében leléptünk, és többet nem néztünk vissza. Később vele írtam a Tesó és a Kész cirkusz forgatókönyvét, és a most leforgatott Utolért. Ez az 50 perc volt a hivatalos filmes iskoláztatásom. Katonaság alatt polgári szolgálatosnak jelentkeztem a Magyar Független Film és Videó Szövetségbe, technikus voltam, néha hírleveleket postáztam, amúgy meg reggeltől estig filmeket néztem.

Makacs még?

Régen nagyon az voltam, ma már nem. Egyre jobban hiszek a diskurzusokban, a másik nézőpontjában. A rendezés ennek a játéka: hogyan tudsz bejutni a színész agyába, hogy adod neki át az elképzelésedet. Az esetek többségében amikor valami probléma felmerül a dialóggal vagy a szituációval, kiderül, a valódi baj nem a forgatókönyvvel  van. A színész nem érti, nem tud vele mit kezdeni, nincs annyi átadva neki, hogy bele tudjon helyezkedni. Ha a végén szar, csak magadat okolhatod. Mindenért a rendező a hibás.

Még mindig minden forgatáson lefogy tíz kilót?

Ez így volt a Tesónál, a Kész cirkusznál, a Köntörfalaknál is, de most, hogy az Utolért forgattuk Miskolcon, életemben először hat kilót híztam ötven nap alatt. Úgy tűnik, ez a különbség a low budget és a normál költségvetésű filmforgatás között. Ez a legnagyobb tapasztalat. Most csak a rendezéssel kellett foglalkoznom, így sok felesleges energiám volt, stressz hiányában sokat zabáltam. Az Utolér mind költségvetésben, mind forgatási napban több, mint a Tesó, a Kész cirkusz és a Köntörfalak együttvéve. Most először rendező voltam, nem egy filmes, aki próbál összehozni valamit, ezért szendvicset ken, festi a falakat, statisztákat diszponál. Nagy élmény volt profi stábbal dolgozni, mindenkinek hálás vagyok érte. Ezek után elképzelni sem tudom, hogy lehet 15 nap alatt leforgatni egy játékfilmet.

03

A Köntörfalakkal felpörgött az élet, sokat beszéltek önről a szemlén, szerették a nézők, díjazta a zsűri. Közben készül az Utolér.

Lovas Balázs írta ezt a bűnfilmet, de az alapját együtt találtuk ki. Ez volt a mi titkos, hosszú távú álmunk. Egy hatalmas falat, amiről úgy gondoltuk, sosem lesz meg, de azt is éreztük, hogy bármeddig képesek vagyunk nyomni, és türelemmel várni. Annyira hittünk benne. Hat év kellett, hogy végre leforgathassuk, és Czakó Judittal most kezdjük vágni. Drága történet, nagyon hiszünk benne, nagyon sokszor átírtuk, komplett szálat hagytunk el, új szereplőt emeltünk be, hogy  a legjobbat forgassuk. Külföldi szakemberek szedték darabokra hét-nyolc pitch fórumon. A forgatókönyv erős, van hat zseniális színészünk - Ónodi Eszter, Bartsch Kata, Seress Zoltán, Andy Hefler, Heinz Trixner, Daniel Tugwell - és 30 órányi forgatott anyagunk. Már csak én tudom elcseszni a vágóasztalon.