Dennis Hoppernél senki sem volt gonoszabb

2010.05.31. 00:41 Módosítva: 2010.05.31. 09:36
Dennis Hopper rendezőként első filmjével, a Szelíd motorosokkal elért minden sikert, színészként pedig a legjobbak között kell emlegetni a Kék bársonyban, A legjobb dobásban vagy az Apokalipszis mostban nyújtott alakításaiért. Később a legjobb gonosz lett. Szerettük, legjobb szerepeivel emlékezünk a rákban elhunyt színészre.

Mit nézzünk meg, ha tudni akarjuk, milyen színész volt Dennis Hopper? Mindenekelőtt a Kék bársonyt. Minden gonoszak leggonoszabbikaként könyörtelen szexizmussal és perverzióval fészkeli be magát a néző fejébe a Twin Peaks legendás rendezője, David Lynch 1986-os filmjében. Lynch kihozta Dennis Hopperből a félelmetes állatot, aki a szépséges Isabella Rossellini felett uralkodik egy-egy amilnitrit-szívás között. Rengeteget káromkodott és a szadomazót is szerette Frank Booth, mi meg őt. Állítólag azt mondta Lynchnek, hogy "nekem kell játszanom Frank Bootht, mert én vagyok Frank Booth!"

A Kék bársonnyal egy évben játszotta el Gene Hackman mellett a falu alkoholistáját a megtörtént sikersztorit feldolgozó kosarasfilmben, A legjobb dobásban. Oscarra is jelölték a mellékszereplők között, de nem kapta meg. Az Indiana állambeli középiskola eljut a döntőbe 1954-ben, a művet minden idők egyik legjobb sportfilmjének szavazták meg.

1969-ben az amerikai filmezés és szabadságeszmény egyik legfontosabb moziját tette le az óriási bajuszú Hopper barátaival, Jack Nicholsonnal és Peter Fondával. A kötelezően megnézendő Szelíd motorosokban látszólag csak motoroznak, de valójában az amerikai társadalom és kultúra ellen utaznak, bele a szabadságba. Az első független filmes áttörés volt ez Hollywoodban, a 340 ezer dollárból összefércelt film 1972-re 60 millió dollár körül hozott az alkotóknak. Dennis Hopper Peter Fondával írta a forgatókönyvet, de egyedül rendezte a filmet, így egyedül is nyerte el a cannes-i nagydíjat. Az Oscaron meg jelölték Jack Nicholsont a legjobb mellékszereplőnek. Érdekes, hogy egy ekkora siker után Hopper mindössze hét filmet rendezett. A Szelíd motorosokat tartotta fő művének, utána saját bevallása szerint sem találta a megoldást.

Marlon Brandóról, Robert Duvallról vagy Martin Sheenről szól igazán Francis Ford Coppola háborús mozija, az Apokalipszis most, de jelentékeny részese volt a túlpörgött fényképészt alakító Hopper is, aki a külső nézőpontot hozza. Az emberét, aki Kurtz ezredes táborában rácsodálkozik a háborúra és az embertelenségre. Előtte annyira sokat drogozott és piált, hogy már az nagy dolog volt, hogy kiválasztották. Kár, hogy Coppola meghúzta a karakterét.

A 93-as Tiszta románcban a maffiafőnököt alakító Christopher Walken és a biztos halált véres nyállal szemen köpő Dennis Hopper olyan párbeszédet ráztak ki kisujjból a móroktól származó szicíliaiakról, aminek bérelt helye van "a filmtörténelem legtökösebb dialógusai" toplista elején. A jelenet zsenialitását még az eredeti forgatókönyvíró, Tarantino is méltatja, pedig ő utálja a Tony Scott-féle verziót (50 ezer dollárért adta el a sztorit, hogy nekiállhasson a Kutyaszorítóbannak).

Hopper a 94-es Féktelenülben szintén testhezálló szerepet kapott: az őrült terroristáét, aki egy száguldó buszba rejtett bombával hergeli az akciósztárszereppel ismerkedő, kisfiús Keanu Reevest, az azóta is ugyanolyan dögös Sandra Bullockot, és persze az értük aggódó nézőket.

A 175 millióba kerülő Waterworld 95-ben akkorát hasalt a pénztáraknál, hogy majdnem magával rántotta az Universalt is. A "medencés Mad Max" azóta kultfilm, de nem a faarcú Costner, hanem a félszemű főgonoszt játsszó Hopper miatt, aki máig a legjobb paródiája az apokalipszisfilmek kötelező őrült zsarnokainak. Bár a színész máig érthetetlen okokból Aranymálnát kapott ezért a szerepért, a filmet a csehek és a németek is díjjal jutalmazták 96-ban.

Hopper nemcsak a filmvásznon, a tévében is szívesen szerepelt: 1955 óta töb mint 140 tévés epizódban tűnt fel. Legemlékezetesebb szerepei közül nem sokat láthattunk, mert a Bonanza vagy a Gunsmoke című western nem jutott el a magyar tévénézőkhöz. Számunkra Hopper első tévés fellépését a 24 című akciósorozat Victor Drazenje jelentette, egy népirtó szerb tömeggyilkosé, akit a színész a tőle elvárható intenzitással és lelkesedéssel alakított. Utolsó szerepe is tévésorozathoz kapcsolódik: az Oscar-díjas Ütközések tévés feldolgozásában alakít egy lemezproducert. A szériát nálunk még nem mutatták be.

Ebben a cikkben a téma érzékenysége miatt nem tartjuk etikusnak reklámok elhelyezését.
Részletes tájékoztatást az Indamedia Csoport márkabiztonsági nyilatkozatában talál.

Indamedia Csoport