Lenne helyük a magyaroknak Hollywoodban

2010.08.18. 09:54
Magyar sikerfilm után B-kategóriás horror, klasszikus akciófilm, most egy sci-fi legenda újjáélesztése: Antal Nimród lassan, de biztosan halad felfelé a hollywoodi szamárlétrán. Los Angelesben született, de itthon forgatta első sikerfilmjét, a Kontrollt. Hollywoodban is tetszett sokaknak, mert sorban három filmet is rábíztak, olyan sztárokkal dolgozott, mint Laurence Fishburne, Kate Beckinsale vagy Adrian Brody. Legújabb filmje, a Ragadozók itthoni premierje előtt beszélgettünk vele.

Mennyire szólhattál bele a szereposztásba?

Fotók: Barakonyi Szabolcs
Fotók: Barakonyi Szabolcs

Kilenc karakterre kellett megtalálni a megfelelő embert, én kifejezetten Walton Gogginsért harcoltam, mert nagy rajongója vagyok a munkájának, a Kemény zsaruk és a Justified című sorozatokból ismertem, nagyon jó arc. Aztán ott volt Laurence Fishburne, akivel a Szállítmány forgatásán jó viszonyba kerültem, és amikor megkértem, szálljon be a filmbe, azonnal igent mondott.

Danny Trejo Rodriguez producer ötlete volt?

Mindenki ezt gondolja, pedig nem, sőt kifejezetten ellenezte, mert most jön ki a Machete, amiben ő a címszereplő, egy kőkemény gyilkos, és Robert nem akarta, hogy a Predator szétszakítsa az akciófilmje nagy sztárját. Aztán rábeszéltem, mert nagyon régóta szerettem volna vele dolgozni.

Úgy tudom, Alicia Braga karaktere ellen eleinte tiltakoztál.

Igen, mert az ilyen filmekben a nők csak díszítőelemek, sikoltoznak, szaladnak, azért vannak ott, hogy a főhősnek legyen nője. (Egy korai forgatókönyv-verzióban Braga helyett egy idegen lény szerepelt, de ezt később elvetették.) Erre megjön ez a csaj, akit én már láttam egy filmben, ami iszonyú szar volt, de ő már ott is kiugróan jól teljesített, és a forgatáson sokkal meredekebb dolgokat is bevállalt, mint a férfiak. Nagyon büszke volt rá mindenki.

Hogy esett a választás pont Adrian Brodyra? Nem kifejezetten akcióhős alkat.

Royce karaktere nemcsak fizikálisan kemény, hanem mentálisan és lelkileg is. Ehhez olyan színész kellett, aki nemcsak két lábon járó izomköteg, hanem játszani is tud. Brody saját maga jelentkezett a szerepre, aminek rettenetesen örültem, mert nagy tisztelője vagyok. Hatalmas élmény volt vele dolgozni, kőkemény profi, és nagyszerű humora van. Miután megkapta a szerepet, hónapokon át, míg mi az előkészületekkel foglalkoztunk, csak edzette magát, hogy hitelesnek tűnjön a zsoldos szerepében.

Miért pont téged kértek fel a rendezésre?

Az ügynököm hívott fel, hogy lenne egy meló, a Predators. Nem hittem a fülemnek, gyerekkorom óta rajongtam a történetért, 14 évesen ott álltam sorban az éjféli premiernél, mert azonnal látni akartam Schwarzeneggert és a szörnyű idegent. Az első film plakátja a mai napig kint van a falamon, képzelheted, mekkora megtiszteltetés volt. Robert azt mondta, azért én kellettem neki, mert tetszett, ahogy a Vacancyt (Elhagyott szoba) és a Szállítmányt rendeztem.

03

Mennyire kaptál szabad kezet? Rodriguez vagy a stúdió mennyire szólt bele a vágásba, a film végleges verziójába?

Abszolút szabad kezem volt, már amennyire ez Hollywoodban lehetséges. Többször mondtam már, hogy miután rálátásom van az ottani és a hazai filmkészítésre, az egész folyamat menetére, a magyar filmesek irigylésre méltó helyzetben vannak. Itthon a pénzt nehéz megszerezni, de amint megvan, a rendező tulajdonképpen azt csinál, úgy forgat, ahogy akar.

Kint ez pont fordítva működik, adják a pénzt pillanatok alatt, de utána úgy táncolsz, ahogy a stúdió fütyül. Ez a forgatás ebből a szempontból rendhagyó volt, mert nem szóltak bele a melómba, ki kellett jönnöm a büdzséből, és kész. Persze volt pár irányelv, ami mentén haladnom kellett, de senki nem kukucskált a vállam fölött, hogy ez vagy az nem jó, nem kellett kiírnom szereplőket, történetszálakat sem, ami pedig arrafelé általános.

Amikor a filmet készre vágtuk, elküldtem Robertnek, és vártam, mit szól hozzá. Pár nap múlva kaptam egy levelet, amiben vagy tíz pontban sorolta fel, hogy szerinte min kellene változtatni, de olyan apróságok voltak, mint mondjuk egy adott jelenet zenéje, vagy hogy pár kockával legyen rövidebb valami, mert úgy feszesebb. Volt, amit megfogadtam, de akadt, amit nem - ezt egy hosszú emailben meg is indokoltam neki. Mire felhívott, hogy félreértettem, ő csak javaslatokat tett, nem lett volna kötelező egyiket sem betartani. Ez iszonyú jólesett.

Ezek szerint jó viszonyba kerültél Rodriguezzel. Ezért kaptál szerepet a Machetében is?

Már ez is fent van az IMDb-n? Igen, Robert felkért egy néhány perces, a karakterem számára igen fájdalmas és csúnya véget érő szerepre, amit boldogan elvállaltam. Jó móka volt.

A Ragadozók folytatását is te rendezed?

Hú, jó lenne, de egyelőre fogalmam sincs, mi lesz belőle. Azt tudom, hogy Robert és a Fox is szeretné, ha lenne még legalább egy film ebből a rebootból, de hogy kit akarnak rendezőnek, arról korai lenne beszélni. Én persze elvállalnám, még jó, de ez nem rajtam fog múlni, azt hiszem.

05

A kritikusok jól fogadták a filmet, és már 120 millió dollárt termelt, ez csak segít valamit?

Nagyon is. A film nyereséges, ami nagyszerű érzés, és jön majd a DVD és blu-ray kiadás is, ami szintén növeli az összbevételt, így a stúdió elégedett velem. A kritikusok általában jókat írtak, de az igazi hardcore rajongók között akadtak olyanok, akiknek nem tetszett, hogy a Predatorokat csak így ki lehet nyírni. Meg sokat fikázták a kutyákat is.

Abban igazuk is volt, nagyon bénák lettek.

Ehhez nem fűznék hozzá semmit, maradjunk annyiban, hogy a trükkök embertelen mennyiségű pénzt felemésztenek, és az esetek nagy többségében nem is kellene rájuk költeni, de hát ez volt a forgatókönyvben, nekem le kellett forgatnom a jeleneteket. Ahhoz képest, hogy 45 millió dollárból hoztuk ki az egészet, és mindössze 50 nap alatt be is fejeztük a forgatást, nem lettek annyira bénák szerintem. Ha lett volna annyi pénz, mint az Avatarra, első osztályú rémkutyáink lettek volna. A filmben a lehető legminimálisabb számítógépes grafika vagy effekt látható, mindent próbáltunk ott, a helyszínen megoldani, és szerintem jól is sikerült a dolog.

Miért nincs több magyar filmes Hollywoodban? Tehetségekből nem állunk rosszul.

Nem hát, rengeteg kiváló magyar filmes van, akiknek lenne helyük Hollywoodban, csak a mentalitással lehetnek problémák. Amikor a Kontroll után leforgattam a Vacancyt, nagyon sokan kérdezték, hogy miért pazarolom el a tehetségemet ilyen szarokra, meg jöttek a  baromságokkal, hogy ők bizony nem csinálnának ilyet. Pedig a válasz nagyon egyszerű: volt egy meló, megkérdezték, kell-e, én meg dolgozni akartam. A Kontroll előtt is éveken át csak zöldségreklámokat forgattam, nem azért, mert ezt szerettem, hanem mert kellett a munka, szem előtt akartam lenni. Így lehet megismerni a szakmát, kapcsolatokat építeni.

02

Vannak konkrét terveid a jövőre vonatkozóan?

Igen, szeretnék néhány saját ötletből filmet forgatni. Az egyik egy nagyon izgalmas, kétszereplős kamaradarab, amit mindenképpen itthon akarok megcsinálni, de van egy nagyszerű sci-fi-tervem is, amit viszont a költségek miatt Magyarországon lehetetlen lenne leforgatni, 15 millió dollárt (3,2 milliárd forint) senki nem fog adni nekem egy ilyenre. Odakint szerintem könnyebben tudok majd ezzel házalni.