Zsófia
15 °C
23 °C
Index - In English In English Eng

Újra búcsúzik a Kispál és a borz

2010.11.16. 11:48
Az augusztusban a Szigeten óriási, háromórás koncertet adott a búcsúzó Kispál és a borz, akik most egy rendhagyó akcióval folytatják a búcsúzást. Egy nap vetítik az országban mindenhol a Merényi Dávid rendezte koncertfilmet. A jegyhez ajándék dvd-t adnak. Ez a film indítja el itthon a közösségi filmforgalmazást: a néző dönt, hogy mit akar nézni.

A közel háromórás szigetes Kispál-koncertből nyolcvanperces koncert- és dokumentumfilmet készített a több videóklipet is jegyző Merényi Dávid. A 16 kamerával felvett koncert igazi érdekessége a forgalmazásban rejlik: egy napon, egy időben 26 helyen vetítik le a filmet, megelőzve ezzel Istent és torrentezőt is. A 3000 forintos jegyhez ráadásul a dvd-t is megkapja mindenki.

"Különleges ez a film, amit a hagyományos módszerekkel nem tudtunk volna hatékonyan forgalmazni" - mondta Kázmér Miklós producer. Nincs állami támogatás, és mivel a saját pénzüket forgatják be, ezért ezzel a közösségi alapú filmforgalmazással direktben a célközönséget próbálják megtalálni. A november 24-én 26 moziban bemutatandó film esetében például lehetőséget biztosítanak arra, hogy a nézők összeálljanak, és ha összegyűlnek elegen, akkor szerveznek vetítést oda is. Budapesten a Corvin, a Művész, a Toldi és az Odeon játszik, valamint a főhelyszínként számon tartott West Balkán, ahonnan a vetítés előtt élőben jelentkeznek be az alkotók. A vetítés előtt a jegyek egyharmada elkelt, vannak új jelentkezők, akik önszerveződve csatalkoznának. A cél ötezer néző. Összehasonlításul: egy átlagos magyar film 10-12 kópiával indul, száz vetítést biztos megér, míg elér ekkora nézőszámot.

A magyarhangya néven beinduló új filmforgalmazó a Kispál-filmmel, a Napozz Holddal cíművel teszteli ezt a forgalmazási modellt. A cél megtalálni és aktivizálni mindazokat, akiket érdekelnek az általában kis mozikban vetített artfilmek, és rávenni őket, hogy ne letöltsék, hanem menjenek el egy-egy ilyen vetítésre, ami mellé kiállítást vagy akár bulit is szerveznek, hogy igazán eseménnyé váljon.

Terveik szerint megvásárolnak hat filmet, azoknak ilyen egyszeri vetítéses akciókat szerveznek szerte az országban. Az artfilmek támogatása nem megnyugtatóan megoldott, a torrentezők nagyon gyorsak, a jegyek meg drágák, mondja Donáth Péter a magyarhangya egyik alapítója, aki a filmvásárlási jogok forradalmáról is beszélt, mert alapvetően hosszú évekre szoktak filmeket megvenni, de ők ezen változtatnak.

Az első csomagba már minden filmet megvettek, de a második csomagot már a nézőkkel együtt alakítanák ki, mert a közöségi filmforgalmazás lényege nem meglepő módon maga a közösség, akik szívesen néznek filmeket, és ezért még tenni is hajlandóak. Nemcsak az önszerveződésről, hanem például egy film kiválasztásáról is szó van: a néző a trailercsomagból megszavazza, melyiket nézné a legszívesebben, és azt megszerzik.

A magyarhangya a twitterezőket, facebookozókat és a bloggerezőket is bevonja a kommunikációba, vagyis mindazokat, akik komoly filmnézők, de alapvetően nem moziba járnak, hanem letöltenek. Ötezer darab bérletet szeretnének értékesíteni darabjukat kétezer forintért, amivel bejön 10 millió forint, a többit meg szponzorokkal pótolnák ki. Szponzor pedig a vad ötlet miatt lenne is, mert Donáth szerint vannak, akik tudják azonosítani magukat ezzel a fiatalos, aktív és kreatív modellel, amiben pontosan ismerhető a célközönség.