Csillogó szemmel mondott igent Marozsán
További Cikkek cikkek
"Gyanús, ha valaki ma filmet csinál, de mi mindig beletesszük a pénzt a filmbe, mindent megpróbálunk mozgósítani, és ez ad egy támogatási bizalmat, hogy nem veszik el a semmibe" - kezdte a beszélgetést a filmes botrányokra utalva a forgatókönyvíró-rendező-producer, aki nemcsak azért érzi magát kívülállónak a szakmában, mert pillanatnyilag csak neki van munkája.
"Nem vagyok benne a magyar filmes társadalomban, kívülről kerültem ide, de ötven év felett már nem nagyon lehet mélyebben belekeveredni". Sipos József öt éve Márai Sándor A gyertyák csonkig égnek című regényéből készült gyengén sikerült adaptációnak volt a producere, a második Márai-feldolgozást, az elbeszélős Eszter hagyatékát már maga írta és rendezte is, a trilógia harmadik darabját szintén a hármas szerepben jegyzi. "Épp magammal vitatkoztam azon, hogy mindenképpen kellene két-három effekt a színpadra, de közben számolok, hogyan tudjuk ezt majd kifizetni" - idézte fel az interjú előtti munkamegosztását.
"A Gellért Szálló az 1940-ben játszódó film hangulatához a tökéletesen megfelelő környezet" - mondta a helyszínről. A szálló szponzorként segíti a 150 millió alatti költségvetéssel készülő filmet.
Nyolc előtt beszélgettünk, utána kezdődött az éjjeli forgatás: a táncjeleneteket vették fel, és a rendező szemérmes csókjelenetet is próbált Marozsán Erika és Csányi Sándor között, akiknek liezonjuk volt. A német színészt smink után lehetett csak lefotózni, ami pár óra várakozást jelentett a fotósunknak. Eperjes nem szerepelt aznap, csak beugrott beszélgetni, de nagyestélyiben táncolt még Nagy-Kálózy Eszter, Tordai Teri és Ubrankovics Júlia. Berkes Gábor meg tangóharmónikásként ült a zenekarban: ő szerezte az elhangzó félperces számot is, mivel Karády Katalin-daláért jogdíjként milliókat kellett volna fizetni.
A kérdésre, hogy Sipos miért nem az előző filmjében főszerepet játszó Cserhalmi Györgyöt kérte fel az épp előléptetésre készülő professzor szerepére, azt válaszolta: "Őt szerettem volna, de a német partner ragaszkodott ahhoz, hogy német színész legyen. Olyan urat kerestünk, aki jó megjelenésű, szimpatikus és egy polgári hangulatot képvisel. Fontos volt a jó külső megjelenés, hiszen illenie kell 25 évvel fiatalabb a feleségéhez, akit Marozsán alakít.” A filmben a magyar és német fél mellé osztrák koproducer is csatlakozott, az ő döntése volt Csányi felkérése a fiatal orvos szerepére, aki a történet egyik kulcsfigurája.
Sipos eredetileg a Televíziós műsorszámok-kategóriában az Országos Rádió és Televízió Testület pályázatán nyert, majd már az ORTT utódszervezete járult hozzá ahhoz, hogy mozifilmnek készüljön, ahogy az előző két tévéfilmnek indult Márai-adaptációjánál is történt. Később a TV2 is beszállt, és koprodukciós partnerek is csatlakoztak.
A színészgárda ígéretes: "Márai csodás kulcs minden ajtóhoz, csillogó szemmel mondtak igent a színészek" – idézte fel a rendező a szereplőválogatást, majd részletezte a castingmódszerét: "Megkeresem azokat a színészeket, akik hasonlóak a karakterhez, nekem erre van szükségem a munkához, hisz nem egy tanult filmrendező, inkább autodidakta vagyok. A menedzserük aztán megmondja a gázsijukat, amit vagy ki tudunk gazdálkodni, vagy nem."
"Ezt a lehetőséget az előző film, az Eszter hagyatéka ágyazta meg: részt vett A-kategóriás fesztiválon is Montrealban, a világforgalmazó olasz Rai Trade pedig 30 országba adta el a sugárzási jogait eddig". Hogy miben lesz más ez a film? "Sokkal több képi eszközt szeretnénk használni, és nemcsak egyszerűen elmondani a történetet" - tette hozzá Sipos.
A tervek szerint ősszel kerülne a mozikba. A stáb a húsznapos forgatás felénél tart, eddig a Szent János Kórházban dolgoztak a "furcsa, lebegős hangulatú történeten".