Facebookon hozna nézőket a magyarhangya

2011.04.22. 14:18
Hat esemény megy le zsinórban májustól az artfilmek mellett országszerte kisfilmmel, szavazással, élőközvetítéssel, bulikkal, mondta Bognár Péter, aki 13 fiatallal elindította a magyarhangya nevű közösségforgalmazó projekt működését.

Közösségi filmforgalmazási modellt folytat a Kispál-film tavalyi premierjét szervező magyarhangya-társaság: májustól 17 városban debütáló rendszerben a nézők előszavazáson dönthetik el, melyik függetlenfilmet szeretnék látni a felkínáltak közül az egyszeri vetítéseken. A választható filmcímek még nem publikusak.

"Minden filmvetítésnél lemegy három előzetes, és két napig lehet rájuk szavazni - mondta Polgár Móni, a program munkatársa. - Az idei európai fesztiválfilmekből álló, magyar felirattal ellátott sorozatra a Facebookon, Twitteren lehet voksolni".

A próbálkozás nem indult rosszul: a tavaly tavaszi Helyzetek és gyakorlatok című pilotmunkában tíz európai függetlenfilmre invitáltak összesen 8500 nézőt. Ősszel a Kispál-koncertfilmre ebben a szervezésben 4350 nézőt hoztak csak, de ezt 82 százalékos kihasználtsággal tették a hazai artmozitermek 7-10 százalékához képest.

Régen elég volt az artmozis hálózat

"20 éve elég volt arthálózatot gründolni - mondta Bognár, aki a Filmklik netes téka egykori ügyvezetője és a mostani projekt ötletgazdája egyben. - Az internet korában a filmszeretőknek kell közösségeket formálniuk. Ez lenne a független filmforgalmazás 2.0, amiről már annyit írtam".

Az artfilmek eddigi filmforgalmazási modelljei itthon megbuktak. Drágák lettek a mozijegyek, az állam a filmfinanszírozás mellett a filmforgalmazásból is kivonult, utóbbit 80 százalékban a hollywoodi stúdiók uralják Magyarországon. Ezért nyúltak az újabb modellhez.

Facebook mellett bérletsorozat

A magyarhangya kezdésként HangyaPass néven bérletsorozatot indít: 17 város 25 mozitermében (részletek itt).

A filmek is e-cinema rendszerben vagy blue-rayen lesznek láthatók, minden helyszínen egyszerre, de csak egyetlen alkalommal. A prímszámok magánya (La solitudine dei numeri primi) május 24-én, az Enter the Void május 27-én, az Attenberg május 31-én, a Mint hal a vízben (La vida de los peces) június 7-én, a Vagyunk, akik vagyunk (Somos lo que hay) június 21-én, a Tilva Ros pedig június 28-án. A vetítések előtt a közönség egy-egy magyar kisfilmmel is találkozhat a Daazo-oldal szerkesztőinek válogatásában.

A HangyaPassok árusítása Budapesten május 3-án, a flashmobbal és egy remixpályázat meghirdetésével kezdődik a Corvin Budapest Filmpalotánál, vidéken pedig várhatóan egy héttel később, hogy elegendő idő maradjon a helyi szponzorok felkutatására. A bérletek átruházhatók lesznek.