Tényleg jó film A nyomozó?

2011.07.07. 10:22
Gigor Attila zseniális sírhantműve és a Dig! című ritkajó zenés dokumentumfilm mellett több érdekes kisfilmet ajánlunk az eheti Indavideo Filmes csomagban.

A nyomozó

Most személyesen is meggyőződhetnek róla, kinek volt igaza: a lelkes kritikusoknak és fesztiváldíjazóknak, vagy a filmet itthon mérsékelten forgalmazó artfilmes marketingnek és az eltűnő dvd-forgalmazónak. A jobb sorsra érdemes 2008-as film magyar sorsát Pusztai Ferenc producerrel ecseteltettük: csak 40 ezer körüli nézőt hozott moziba a film, majd tévés bemutatáskor kötött RTL Klub-os szerződés alapján két éve a dvd-forgalmazást a Klub Publishing nevű cégnek kellett adniuk, akiktől azóta sem pénzt, sem információt nem kaptak, mondta. Pedig a kritikák imádták, mi is elkoptattuk rajta a zseniális jelzőt, és a nemzetközi fesztiválokon is jól futott, ha a 19 elnyert díját nézzük. A rendező Gigor Attilával (interjúnk itt) a producer második közös filmjüket készíti elő, a tervet már meghívtak a legnagyobb amerikai független koprodukciós fórumra, ahova olyan projekteket hívnak, amik minőségükkel az amerikai piac figyelmére is számot tarthatnak. Az Ember, akit nem lőttek című filmjüknek svéd partnere van, és a starttal csak az Andrew Vajna-rendszer beindulására várnak. (Pusztai filmes cégének, a KMH-nak egyébként 440 milliós támogatással maradt adós a Mozgókép Közalapítány, még a három évvel ezelőtt bemutatott A nyomozót is beleértve.)

Dig! - Ezt kapd ki!

A Sundance-fődíjas, 2005-ös filmet itthon a Titanic fesztiválon láthattuk, majd a Mokép kezdte forgalmazni dvd-n. Miután Magyarországon eddig kevesen nézték (négyezren a mozikban, 2500-an dvd-n), szeretnénk bemutatni a nagyközönségnek. Ez az a film, ami két zenekar frontemberéről és a köztük lévő fesztültségről készült: egyikük híres lesz egy reklám segítségével (a dandywarholos Courtney Taylor), a másikuk nem (Anton Newcombe a Brian Jonestown Massacre-ből). "Ez nem egy MTV Rockumentary, ez egy jó sztori, jól összevágva" - írta kritikusunk hat éve .

Nekem lőttek

A rövidfilmben a stressz élettani hatásait figyelhetjük meg pár percben,  túlnyomórészt a Katona József Színház több fiatal színészének segítségével. A filmet - a szintén katonás - Dankó István és Keresztes Gábor írta, rendezte, az alapötlet egyik kitalálója pedig a főhőst alakító Mészáros Béla. A készítők tavaly nyáron saját erőből, pár százezer forintból forgatták le és rakták össze a filmet. Elsőfilmesként az utómunka volt a legnehezebb, az utolsó jelenetből a vérzés nagyon nem akart úgy összejönni, ahogy kellett volna.

Végállomás

A 22 éves Ráday Péter a film iránti érdeklődését a családjának köszönheti: a sort a színész nagyapa Ráday Imre indította. Kisfilmjét Frank Rizzoval (Rózsaszín sajt) közösen jegyzi, olyan színészekkel, mint Molnár Piroska, Pásztor Erzsi, Terhes Sándor és Végvári Tamás. A film operatőre Spáh Károly, vágója pedig Gotthárdi Balázs. A Filmreaktor gyártásában készült, a Szerencsejáték Zrt. támogatta, de hogy mennyi a költségvetése, azt nem árulták el. A rendező a Werkakadémián tanult, majd a MOME-ra járt. A kisfilmet a Toldi moziban mutatták be, meg a szemlén.

Ördögtérgye

Mellek, lovak és népitáncosok: Lakatos Róbert 1,5 millió forintból készült filmje újra az Indavideon nézhető. A rendező Jancsó Miklós korai munkásságát sűrítette 19 percbe, és ezzel 2004-ben elhozta a szemle legjobb kisjátékfilmes díját. A percenkénti erotikus utalásokkal és férfiakat kínzó boszorkányokkal súlyosbított történetet a gyimesi néphiedelmekből gyúrták össze. Az Ördögtérgye valójában csak egy részlet a régóta tervezgetett Kilóg a lóláb című nagyjátékfilmből, amihez még mindig nem sikerült összegyűjtenie a pénzt. Az erdélyi születésű író-rendező csupa olyan színésszel dolgozott, akik korábban nem szerepeltek játékfilmben: Péntek Zsuzsa, Dunkler Róbert, Fehérvári Péter, egyedül Szalma Hajnalkát láthattuk a Tetemre hívásban.