A producer, akinek mindig van pénze az újrakezdésre

2012.04.15. 17:35
Áprilisban adja le a köztévé a Neményi Ádám zenei és filmes producer szervezte Összefogás koncertet, amit az államadósság elleni alap miatt hoztak össze, majd pár száz nézővel zárt, és ötmillió forintos veszteséggel megbukott a Papp László Sportarénában. Neményi számtalan filmet is készített már állami támogatásból, de munkáit a közönségsikerek mellett sokszor kifizetetlen stábtagok, és más botrányok kísérték. Ami érdekes, hogy mindig talált egy újabb szervet, ahol állami támogatást kaphat.

Ha ismerjük Neményi Ádám producer eddigi munkásságát, akkor nem meglepő, hogy a profin tálalt gigaesemény komoly pénzügyi problémákkal találhatja magát szembe. Bár a koncerttel kapcsolatban hangsúlyozta, hogy az az új cégének a vesztesége (BIFF Nonprofit Kft), nem az államé, mindenesetre rossz pont, hogy a nemzeti összefogásra kihegyezett, kormánypárti kezdeményezésekkel megegyező alaphangulattal (miszerint bajban van az ország, ezért össze kell fogni) sem sikerült összefogást elérnie. A producer még talán nyáron szervez vidéken is Összefogás-koncertet, de még nem dőlt el, hogy hol.

Neményi a legnézettebb filmes producerek listájának dobogós helyezettje lenne, ha létezne ilyen statisztika (a Made in Hungária, a Kilenc és fél randi és az S.O.S. szerelem is egy-egy év legnézettebb filmje volt). Ugyanakkor a filmjeinek forgatási körülményeit botrányok kísérték, és két cége ellen is felszámolási eljárás folyik (a Next Station Bt. és a World Film Entertainment Kft. ellen). Számos pénzügyi bukfencet átélt már filmes produceri karrierje során a projektjeivel, és sok alkotásában tetten érhető az állami szerepvállalás is. Kudarcai ellenére mindig újabb támogatót szerzett a Mozgókép Közalapítványtól a Duna tv-n keresztül a Nemzetierőforrás-minisztériumig.

Neményi és felesége a Made in Hungáriában
Neményi és felesége a Made in Hungáriában
Fotó: madeinhungaria.hu

A sikeres producer

Kávéhordással kezdte munkáját 30 éve a Mafilmben, majd gyártásvezetőként működött közre az Oscarra jelölt Jób lázadása című 1984-es filmben. Dolgozott az István, a király-előadásokban, a Közel a szerelemhez, az Isten veletek barátaim és a Fantasztikus nagynéni című filmekben.

Producerré válásáról így nyilatkozott: „1994-ben megalapítottuk Miskolczi Péterrel és Barbalics Péterrel a Független Magyar Producerek Szövetségét, melynek első elnökévé választottak”.

Tévés producerként 1994-ben kezdte, beindította az első 24 órás magyar nyelvű televíziót, az A3 TV-t. Majd az RTL Klub következett: „1996-ban Luxemburgból jött a felkérés, hogy legyek egy hat fős team tagja és írjunk egy sikeres pályázatot. Megírtuk, megnyertük, ebből lett az RTL Televízió ahol 4 évig producer és koprodukciós igazgatóként dolgoztam, rengeteget tanultam külföldi vérprofi tulajdonosainktól. Dirk Gerkens úr – akivel együtt dolgozhattam – azóta is sikeresen irányítja az ország legnépszerűbb televízióját.”

Eleinte Kabay Barna cégében dolgozott, majd 2005-ben önálló céget alapított feleségével Next Station Productions néven. 2007-ben készítette első játékfilmjét SOS Szerelem! címen, ami az év legnézettebb magyar filmje lett: 240 ezer nézővel. 2008-ban készült el a 9 és fél randi, ami 200 000 nézőt vonzott, és 2009-ben készült a Made in Hungária című zenés film 240 ezerrel.

„Ezekkel a filmjeinkkel háromnegyed millió mozinézőt, 5 millió tévénézőt hoztunk, számos magyar és nemzetközi díjat nyertünk, de ennek ellenére sem tudtunk az elmúlt két évben filmet készíteni a magyar filmgyártás már mindenki által ismert – egyesek által kriminalizált – helyzete miatt” – nyilatkozta az Indexnek. Bár hangsúlyozza is, hogy nem tartozott az elmúlt rendszer kedvencei közé: „Maximum 50 milliót kaptunk sikeres filmjeinkre is, míg mások 1,5-2 milliárdot költhettek filmkészítésre ebben az időszakban".

Neményi cégei az utóbbi években többször részesültek gyártási támogatásban: a Made in Hungáriára 108 milliót, a Gézengúzok-sorozatra 56 milliót kapott a Duna tévétől (erre egy másik cégen, az Arac Produkciós Kft-n keresztül netto 191 millióra szerződött), a Csikidam játékfilm 60 milliót kapott előre szintén a Dunától. Illetve mindegyik film teljes költségvetésének húsz százalékát visszatéríti az állam.

Made in Hungary

Neményi a Fenyő Miklós-musicalen alapuló 2009-es mozival hívta fel az előző filmfinanszírozó szervezet, a Mozgókép Közalapítvány (MMKA) vezetőségének figyelmét: jóval a forgatás befejezése után megemelte volna a film költségvetését 117 millióval (483 millióról 600-ra). Valóban gondok adódhattak a költségvetéssel, hisz a film zeneszerzőjeként jegyzett Fenyő Miklós csak a bemutató után nyolc hónappal kapta meg a pénzét, Tasnádi István író pedig 1,5 évvel később, és akkor is csak a bére nagy részét. A stáb sincs máig teljesen kifizetve, bár Neményi hangsúlyozta, hogy már „99 százalék megkapta a fizetését a stábból". Holott a mozi nem tűnt veszteségesnek, 230 ezren látták.

A szokatlanul magas pótigénylésbe a közalapítvány nem egyezett bele, tudtuk meg nemrég bennfentesektől, de vizsgálatot sem indítottak. A költségvetés növelése annyiban jó biznisz, hogy a 20 százalékát visszatéríti az állam – itt 23 millió 400 ezer forintról volt szó.

A jelentős különbözet okaként Neményi az Indexnek a szokatlan műfajt nevezte meg: „Mivel évtizedek óta nem készült itthon ilyen zenés film, a végén derült ki, hogy a 33 nap helyett a táncos klipszerű jelenetek miatt több lett a tervezettnél a forgatási nap: 45 nap”. Mikor Fonyó Gergelyt, a film rendezőjét kérdeztük a napok számáról, másként vélekedett: „41 napot forgattunk, és eredetileg is 41 nap lett betervezve, ahogy a klipszerű jelenetek költségeivel is előre számoltunk. A táncos részeket előre, pontosan leszerveztük, és kitaláltuk: hány táncos kell, hány napra. Ezt sem léptük túl".

Neményi Ádám producer Fenyő Miklóssal beszélget
Neményi Ádám producer Fenyő Miklóssal beszélget
Fotó: Barakonyi Szabolcs

Igazából per

Már nem a közalapítványos pénz miatt alakult ki botrány Az Igazából apa című 344 milliós költségvetésű, 2010-es filmnél. Ennek Neményi a társproducere volt, az MMKA-s pénzt Kaszás Géza producer cége, a Regulus kapta, mint a film gyártója. Kaszás a TV2 által átutalt, 43 milliós koprodukciós pénz nagy része visszatartásának vádjával indított pert Neményi ellen. A per jelenleg is folyik.

Gézengúz szerződés

A következő Neményi-projektnél a Duna TV adott pénzt az Arac Produkciós Kft.-nek, ami pedig Neményi cégével (Next Station) állt szerződésben. A köztévé máig hiába várja a Gézengúzok-sorozatnak a  tartalmilag és minőségileg megfelelő változatát, amit 2010 őszére ígértek. És amire – ahogy olvasható a köztévétől kapott levélben – bruttó 211 milliót kifizettek, de csak 11 részt kaptak meg a 12 helyett, és nem a teljes 45 percet. Ráadásul vágatlanul, utómunka nélkül került a zenés széria a köztévéhez. Neményi állítása szerint csak akkor tudta meg, hogy az Arac nagyobb összeget vett fel annál, mint amiről ők szerződést kötöttek, amikor a Duna az előző vezetősége által kötött botrányos szerződésekről 2010 júniusában sajtótájékoztatót tartott. (A Duna TV-nél például bruttó 231 milliós összegről szól a 2010-es januári szerződés az Arac-kal a Neményi-szériára.)

Míg a tévé a kész sorozatot várja, a producer máig vár a tévétől a megkapott 56 millió mellett további 34 milliót, azzal indokolva a további igényét, hogy szeretné kifizetni a teljes stábot. (Bár a sorozat szerződéskötésekor a stábtagok papírjai szerint még netto 57 milliót jelöltek, a Filmirodánál már 91,5 millió a nyilvános költségvetés). Neményi nem fizette ki információink szerint Czető-Bernáth László írót, és a Star cast ügynökség felé is van tartozása. A színészek közül például a főszereplő (20 napot forgató) Polyák Lilla máig nem kapta meg a fizetése egy részét. Hogy a köztévé hol tart a vizsgálatokban, nem tudjuk, annyi választ kaptunk, hogy a 2010-es leadott anyagokat vizsgálják.

A producer azonban annak ellenére, hogy csak a 2010-es júniusi sajtótájékoztatónál jött csak rá arra, hogy az Arac és a Duna TV között kötött szerződés más összegről szól, mint az övék, 2010 januárban csak az egyik szerződésnél volt ilyen gyakorlatiatlan, egy másikat, két héttel később közvetlenül kötött a Duna TV-vel a következő filmtervére, az R-Go-val foglalkozó Csikidam játékfilm előkészítésére. A Next Station a Duna tévétől meg is kapott erre 60 milliót (nettó 48 milliót). Ahogy Neményi elárulta, ebből "néhány tételt" a Gézengúzokra fordított, ami - mint keresztbefinanszírozás - szabálytalan. Ez a szerződés annyiban sem lett szokványos, hogy nem ad határidőt a produkció befejezésére, és mivel a befejezéshez köti az elszámoltatást, a film akár az örökkévalóságig készülhet.

Majdnem filmfesztivál

Neményi 2011-ben a Duna TV után a kulturális tárcához fordult támogatásáért. Következő projektjének, a Budapesti Nemzetközi Filmfesztiválnak (BIFF) csak a cannes-i fesztiválon tartott beharangozó sajtótájékoztatójának költségeit 20 millióra becsülték. A Nemzetierőforrás-minisztériumnál a fesztivál beharangozását kiváltó szakmai felháborodás miatt először hangsúlyozták, hogy csak a kulturális államtitkár erkölcsi támogatását kapta meg Neményi és ötlettársa, Barbalics Péter producer, és épp erre hivatkozva a fesztiválon a sajtóeseményt magánrendezvénynek nevezték.

Később, augusztusban mégis szerepelt 24 milliós támogatás a Nefmi támogatásainak 2011-es listáján. Szőcs Géza kulturális államtitkár azonban kérdésünkre akkor azt mondta, ez csak az igénylést jelezte, nem a támogatást. Hozzátette: ez az összeg nem került kifizetésre.

Országház-film: vissza, vissza!

A kulturális tárca lett a támogatója a 2011-es Magyar Országház című dokumentumfilmnek,  aminek novemberben 19,5 millió forintot ítélt a minisztérium. Ez annyiban kapcsolódik Neményihez, hogy a producer felvételvezetője, Cservenyi Tamás pályázott a filmmel, mint producer, és a pályázat szerint Neményi régebbi munkatársa, Matula Mariann rendezte a filmet. A támogatás mértéke azért is szokatlan, mert 5-6 millióra taksálják a szakemberek egy ilyen film elkészültét.

A hírekből azonban kimaradt, hogy Neményi Ádám produceri közreműködésével és Kaszás Géza rendezésében készült már egy Parlament-film 14 éve, 1997-ben. A 2011-es pályázathoz majdnem készen leadott filmet Cservenyi Tamás stúdiójában megnézhettük, és megállapítottuk, Kaszás filmje 97-es felvételeinek nagy részét tartalmazza, illetve a narrátor szövege is hasonló, még ha a régit Bács Ferenc, az új Parlament-filmet Helyey László is narrálta.

A producerek: Kaszás Géza és Neményi Ádám
A producerek: Kaszás Géza és Neményi Ádám
Fotó: Huszti István

Mindkét film kihagyta a Parlament épületének beállványozott korszakát. A Kaszás-film azért, mert a restaurálás előtt készült, Cservenyi azonban mással magyarázta kérdésünkre: „Ha ön egy több, mit 100 éves híres emberről forgatna, akkor sem az illető időközi operációit mutatná be". Kaszás Géza annyi hasonlóságot még megemlített a két projekt között, hogy a Neményivel közösen készített filmet Neményi 2008-ban Kaszással és – a második filmet is jegyző – Matula Mariannal akarta újravágatni. Cservenyi az Indexnek azt mondta, hogy a Magyar Országház című filmet már 2003 óta gyártja, ő maga forgatott tíz éven keresztül kisebb lelkes stábbal a parlamenti tudósítások szüneteiben. Ami biztos, hogy Kaszás 97-es kész filmjéhez 2008-ig szerkesztői kezek sem nyúltak, addig nem készült az épületről új forgatási anyag sem, a film további sorsáról Kaszás semmit nem tud, hisz később Neményivel összevesztek. Elképzelhető tehát, hogy Neményit ily módon mégis támogatta a tárca is 19,5 millióval.

Nagy tervek

Az biztos, hogy Neményi ezután is a Nefmitől kért állami támogatást. A februári Összefogás-koncertet pénzzel ugyan nem támogatták, de a Sportarénát egy napra ingyen a rendelkezésére bocsátották. A koncert szervezése a producer részéről nem adakozás volt, hanem üzleti vállalkozás nemzeti jelleggel, de szimbolikusan mellélövés lett, talán mert nem volt semmi politikai támogatása. A mainstream magyar popzene rajongóit pedig úgy látszik, nem lehet vasárnap kora estére beterelni a Papp László Sportarénába. A producer vidéki turnékat tervez.

A magyar közönségfilmek koronázatlan királyaként is emlegetett Neményinek persze továbbra is vannak még nagy tervei a filmgyártás területén is. Például a Szikora Róbert élete alapján készülő Csikidam, vagy a Neoton zenékre épülő Szép nyári nap és végül a legnagyobb, a Puskás játékfilm, ami, ahogy ő mondja – „a XXI.század legnagyobb magyar világsikere lehet – nemzetközi koprodukcióban – , ha minden összejön úgy, ahogy szeretnénk". Most már a Mozgókép Közalapítvány utódszervezeténél, a Magyar Nemzeti Filmalapnál is pályáztak. Eddig sikertelenül.