Zsófia
17 °C
21 °C

Veteránokat fedezett fel a Filmalap

2012.08.08. 00:17
Fiatal ismeretlen tehetségek helyett a Filmalap olyan veteránokat fedezett fel, mint Árpa Attila, Bergendy Péter és Almási Tamás a Filmötletvadászat elnevezésű pályázatán. A hét végén emelték ki a legjobbnak választott 15 tervet az 1008-ból. Végigvettük a legjobb ötleteket a Drakula lakóparktól a Post Mortemig. A kiemelt alkotók esélyt kapnak arra, hogy kapcsolatokat szerezzenek egy közönségfilm elkészítéséhez, bár a kétharmaduknak nincs is erre szüksége.

Műfaji filmekből várt 1-2 oldalas filmterveket a Filmalap, és érkezett is rengeteg: 1008 darab, főleg történelmi film. Jóval kevesebb volt a horror és krimi, és elvétve akadt vígjáték és romantikus komédia a tervek között. A vártnál jóval nagyobb érdeklődés miatt az ígérthez képest egy hónappal később hirdettek csak eredményt, de most már publikus, hogy melyik az a 15 filmterv, amit fejlesztési fázisba juttat a Filmalap. (Vagyis amiből írnak egy hosszabb vázlatot, esetleg elkezdik kidolgozni a forgatókönyvet is.) Főleg vígjátékokat választották ki, és csak két történelmi filmet.

Amellett, hogy a közönségfilmgyártásban elmaradt áttörést próbálják beindítani, a pályázattal a tervek szerint a fiataloknak és az outsidereknek is lehetőséget akartak adni . A jelenlegi pályáztatási rendszer számukra ugyanis bonyolult: csak olyan cégek pályázhatnak, amelyeknek van már nagyjátékfilmjük, és ilyen cég produceréhez kerülni nem minden esetben egyszerű. Ennek a logikus ötletnek némiképp ellentmond az eredményhirdetés, a most kihirdetett nyertesek listáját böngészve egy-két kivételtől eltekintve alig találni ismeretlen nevet.

A 15 kiemelt filmterv nem kap automatikusan anyagi támogatást, de a Filmalap konzultációra hívja a díjazottakat, részt vehetnek egy úgynevezett pitchfórumon, ahol producerek előtt adhatják elő a terveiket. Csak két outsidert, a filmhez értő, de a támogatottak körének eddig közelébe sem jutó írót találtunk a 15 legjobb között, és szerepel a listán még három, filmes körökben ismeretlen versenyző is, illetve 10 ismert szakmabeli. Az utóbbiak nem szorulnak rá a producerkeresésre, míg a fiataloknak ez nagy lehetőség lett volna.

A 15 legjobb terv

Almási Tamás - Grecsó Krisztián: Pipások - a tanyavilágban férjüket megmérgező nők, dráma
Ágnes Fernandes: Ászok - Kiss József pilótáról, első világháborús film 
Árpa Attila: Holtomiglan - a rendszerváltás körül játszódik, gengszterfilm
Bergendy Péter: Post Mortem - az első világháború után játszódik, horrorfilm
Bojtor Tamás: Seuso - a római kincset kilopták az országból, krimi
Boruzs Gergely: Sarló és aratás - szovjet katonák a rendszerváltás környékén, vígjáték
Czető B. L: Borsodagárd - Eu-s pályázatokkal felvirágoztatnak egy falut, vígjáték
Fonyó Gergely: Nagy ő - egy öregember beleszeret egy fiatal nőbe, vígjáték
Groó Diána: Ügyvéd - a tiszaeszlári perről, tárgyalásos film
Kis Szabó Márk: Haramiák- betyárfilm a Rákóczi-szabadságharc alatt, történelmi film
Köbli Norbert: Sole Mio - hatvanas évekbeli kémfilm, vígjáték
Pálffy László: A beolvasó - napjainkban játszódó irodai film, vígjáték
Sára Júlia: Mamikó gyermekei - párkeresési nehézségek, családi romantikus dráma
Tasnádi István: Drakula lakópark - horrorszerű társadalmi szatíra
Vékes Csaba: Ha hadvezér - történelmi tanár története, időutazós történelmi film

Kevés az outsider

Az outsiderek közül elsőként a Cruel World Teammel közös amatőr és félamatőr filmeket író  (Hasfalmetszők, Sohasevolt Glória, Sherlock Holmes nevében) Kis Szabó Márk aratott sikert, illetve a színészi diplomával rendelkező, a KoMa Társulatból ismert Vékes Csaba filmterve is bekerült a legjobb 15-be.

A kiemeltek között csak három számunkra ismeretlen nevet találtunk. Az egyik Bojtor Tamás, aki Seuso című tervével került be – bár lehet, hogy ő az az Amerikában élő operatőr-rendező, aki az IMDb adatbázisban már szerepel. Boruzs Gergely kilétének kiderítéséhez is elég volt egy Google-keresés: a civilben 34 éves biztonsági őr eddig fantasy-kötetek írásával edzette magát. Csak Pálffy László kilétére nem sikerült eddig rájönnünk, az információkat a filmenciklopédia róla szóló leendő szójegyzetéhez ide várjuk.

Csak profiknak

Egy névtelenséget kérő pályázó így panaszkodott az Indexnek: „A meglévő forgatókönyv-fejlesztési és egyéb támogatási pályázatok mind referenciához kötöttek. Legyen az alkotónak már magyar moziban bemutatott filmje, vagy valamilyen fesztiválon vegyen részt. Vajna azonban többször jelezte, hogy a jó film alapja a kreatív ötlet, a jó forgatókönyv. A májusban kiírt Filmötletvadászat végre főképp amatőrök és pályakezdők részére épp ezért tűnt felüdülésnek. Talán vannak olyan rejtett tehetségek, akik valamiért nem tudtak eljutni eddig a Filmvilágba (kapcsolatok, stb.). Bár semmilyen marketing vagy PR nem készült a Filmötletvadászat népszerűsítésére, szinte alig vette át bármilyen érdemleges honlap a kiírást. Csak szakmabeliek értesültek róla, akik ebben a körben vannak, vagy akik rendszeresen látogatják a Filmalap honlapját. A meghirdetéstől számítva is rendkívül rövid időt írtak ki (pár hét), így marketing híján szerencse kellett az amatőr álmodozónak, hogy ezt a kiírást időben észrevegye. Most megérkezett a végeredmény: a 15 nyertes pályázóból szinte mondhatjuk, hogy 15 szakmabeli. Azokat választották, akik referenciával rendelkezőként eddig is tudtak volna pályázni! (Miért nem ott pályáztak?) A magyar film tehát, úgy tűnhet,  marad a régiben, az ennek megfelelő nézettségekkel."

Sok a veterán

Ennél sokkal több azonban az igazi profi az ötletpályázaton. Itt van az ismert kiemeltek között például Almási Tamás is, aki a legismertebb magyar dokumentumfilmes rendező, és kétszer már rendezett fikciós mozit is: nevéhez fűződik a kultikus 1980-as Ballagás a fiatal Szulák Andreával, és a mozikban gyengébben szereplő Márió, a varázsló Franco Neróval. Most Grecsó Krisztián szépíróval közös terve, a Pipások kap egy lehetőséget. A régi motorosok táborát erősíti Czető Bernát László forgatókönyvíró, akit legutóbb a Marslakók vezető írójaként bukott meg, és ő felelt Sas Tamás Rosszfiúk című filmjéért is, de a Lindában is jegyzett epizódokat.

Agnes Fernandes, az S.O.S. Love társírójának-producerének új terve is bejutott a kiválasztottak közé. Árpa Attila pedig első regényének adaptációjával pályázott, nemrégiben a könyv megjelenésekor már forgatott hozzá kedvcsináló videókat. Itt mutatunk is egyet, csak hogy mindenki értse, mit várhatunk Árpától.

A középkorúakat képviseli a Made in Hungáriát jegyző, legutóbb a Társasjáték HBO-sorozatot rendező Fonyó Gergely terve A nagy ő címmel.  De Fonyó munkatársa, Tasnádi István író (Made in Hungária, Terápia) is ott van a kiemeltek között. A drámaíróként (Nexxt, Finito, Fédra Fitness) is ismert Tasnádi a Drakula lakópark című társadalmi horrortervével indult, ami egy 2009-es újsághírből indult ki. A történet szerint egy szegedi öreg temető helyén vállalkozók lakóparkot akartak építeni.

A mezőnyből egyébként Sára Júliának a második, míg Bergendy Péternek (Állítsátok meg Terézanyut!, A vizsga) és Groó Dianának (Csoda Krakkóban, Vespa) harmadik nagyjátékfilmje lehet az ötletből, már ha a tervből forgatókönyv, a forgatókönyvből meg film készül egyszer. Bergendy első világháború után játszódó horrorját Post Mortem címmel adta be. A vizsga írója, Köbli Norbert pedig ezúttal Sole Mio című szinopszisával jutott be a kiválasztottak közé. A tervezett forgatókönyv egy igaz történetet mutatna be a hatvanas évek végéről.

Ötletgyűjtés

Egy másik sikertelen pályázónak egy könyvrészletet juttatott eszébe az eredmény: A magyar piac, a magyar producer természetesen más fajta, nem amerikai. Míg az amerikai producer egy jó ötlet hallatán azt mondja: „De jó ötlet. Megveszem, filmet gyártok belőle, és mind jól járunk”, addig a magyar producer a következőt gondolja: „De jó ötlet. Ez nekem is eszembe juthatott volna. Sőt, nekem jutott eszembe!” (Tóth Róbert: Hogyan írjunk közönségfilmet, 17. oldal).

Divinyi Réka, a Filmalap forgatókönyvfejlesztő bizottságának vezetője szerint a Filmalapnak a fantáziadús ötletek keresése volt a fontos, nem az ismeretlen tehetségek felfedezése. „Több lépcsőn több mint 15 előolvasó szűrte az anyagokat, és a végső lista összeállításánál semmilyen szerepet nem játszott az a szempont, hogy az alkotók tapasztalt írók, vagy sem" – mondta.

Ugyanakkor elismerte, a tapasztaltaknak feküdt jól a műfaj. „Maximum három oldalban leírt filmterv akkor lehet meggyőző, ha nagyon erős az alapötlet. Ezenkívül már  a szinopszis írása is igényel bizonyos szaktudást, hiszen nem könnyű tömören, lényegre törően, mégis izgalmasan összefoglalni egy forgatókönyvet.”

Az elutasított terveket szívesen elolvasnánk, ide várjuk.