Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEMTovábbi Cikkek cikkek
"A magyar filmek nem annyira jók idén a Berlinalen. Tipikus depresszív filmeket készítenek, direkt fesztiválokra, mégsincs egy se a versenykategóriában" - kezdte az interjút Jörg Taszman, akit a berlini Filmmúzeumban mutatott be egy kolléga és akit az Index olvasói már ismerhetnek, hiszen tavaly mi is megírtuk, hogy a Die Welt című német napilapban megmondta a tutit Szabó István ügynökügye körüli elhallgatásról és a rendező bűnbánó magatartásának hiányáról. Találkozásunkkor a Potsdamer Platz egyik kávézójába ültünk be, ahol egyébként igazán jó duplapresszót lehet inni fehércsokis tejhabbal. Taszman azért ismeri a magyar filmeket, mert a filmszemlénknek is rendszeres külföldi tudósítója. "Nem az igazi élet érdekli mostanában a magyar rendezőket, hanem egy absztrakt világ" - tette hozzá még mindig a kint futó filmjeinkről, de mielőtt ezt végigvettük volna, az Indexet is belelkesítő sztárdömpingről beszélgettünk.
"Eastwood mozija tetszett, De Niro The Good Shepherdje vegyes fogadtatást kapott a német sajtóban, a Goodby Bafana című régivágású politikai film pedig kifejezetten rosszul ment" - magyarázta, mikor bemelegítésként az elmúlt napok nagyobb bemutatóit emlegettük. A Berlinale Palastban rendezett díszbemutatókon mi is ott voltunk: a hetvenhét éves Clint Eastwood rendezőként a japán oldalról bemutatott második világháborús filmjét, a Levelek Ivo Dzsimárólt képviselte japán főszereplőivel, Robert De Niro a hidegháborús drámáját, a The Good Shepherdet vezette fel Matt Damonnal, a 24 exelnökeként ismert színesbőrű Dennis Haysbert pedig a Nelson Mandelá-s Goodby Bafanát. A dedikálásra várók mindhárom filmnél döntögették a kordonokat, az újságírók is tolongtak a sztárok körül, később a kritikusok csak Eastwoodot dicsérték.
"Irina Palmot viszont ma láttam és nagyon tetszett" - vett különleges, magyar színésznőt is érintő fordulatot a beszélgetésünk. Gryllus Dorka is benne van ugyanis a londoni szexklubban játszódó angol-francia-német film első hat szereplője között, így ő az egyetlen magyar, aki a versenyprogramban jelen van. A színésznő egy hétfői fogadáson magyarázta az Indexnek, hogy a két évvel ezelőtti berlini Shooting Star-showban nézte ki egy angol castingügynök erre a szerepre. Dorka azon aggódott, hogy a díszbemutatóján nem lesz ott a magyar sajtó. "Már nincsenek itt tévések sem? - kérdezte: Legalább te gyere el".
A magyar sajtóérdeklődés egyébként valóban csekély a Berlinalen, különösen a tévéseké. Információink szerint csak a TV2 stábja képviseltette magát és ők is Dobó Kata miatt érkeztek, aki a Szabadság, szerelem versenyen kívüli vetítésére vonult be a vörös szőnyegen. (Ez a Sztárok a jégen műsor miatt aktuális a csatornának.) A Duna tévés riporter pedig azért halogatja az interjút Mészáros Mártával, mert az operatőre még mindig Pesten van. "Nemcsak nekem tetszett - tért vissza Jörg az Irina Palmra. - A közönség is sokszor röhögött, különösen Dorka jeleneteit élvezték. Nagyon jó benne. Megkockáztatom, hogy ez eddig a legfontosabb kinti szerepe."
"Lehet, hogy kicsit elfelejtették az 1975-ös fődíja óta, de nagyon jó, hogy most emlékezünk rá - tértünk rá Mészáros Mártára. A rendezőnő kedd este vette át az Életműdíjat a Palastban, és a díjazott Örökbefogadás című filmjét is levetítették ekkor. - Ő volt az első női direktor, aki megkapta az Arany Medvét, magyarok pedig azóta sem kaptak fődíjat Berlinben" - magyarázta a német szakíró a magyar fődíjas itthon nem mindig felismert jelentőségét. "Nagyon szép film, a magyarok mostanában nem is csinálnak ilyet, csak nihilista fesztiválfilmeket, mint Tarr Béla, Fliegauf Benedek, vagy Pálfi Gyuri a Taxidermiával. Mostanában a magyarok nem viszik filmre a mai egyszerű, szép történeteiket, és ezzel egyedül vannak így Kelet-Európában."
"Az idei programból Bogdán Árpád Boldog új élete sem mai magyar történet - tette hozzá. - Formailag új, de nem is Magyarországon játszódik, és a film indokolatlanul depresszív". Négy magyar mozi szerepel a versenykategóriát elkerülő programokban: "Azt hiszem a legjobb film ezek közül az Iszka utazása, kár hogy csak a Generation szekcióban szerepel, biztos jó lett volna a Panorámába is, de ugye ott van már a Férfiakt című film, ami azért került ki, mert az első magyar gay-film. A Kelet-európai filmek között pedig ott van még a Szabadság, szerelem, amit meg azért vettek be a Berlinale Special válogatásba, mert Vajna-film és mert Magyarországon sikeres. De nem sok újat mond az 56-os témában, ilyet Amerikában a hidegháború alatt is forgathattak volna" - mondta Jörg Taszman, aki egyébként leszólta a vadonatúj kedvenc italomat, a banánsört. "Ilyet csak a turisták isznak".