A Simpsonsból miért szálltál ki?

2007.02.21. 02:39
Híd Terabithia földjére címmel készítette el első élőszerelpős filmjét a Los Angelesben dolgozó Csupó Gábor, aki a Simpson családdal futott be. A magyar származású rajzfilmes a jól sikerült amerikai bemutatója után érkezett Magyarországra, hogy a szerelmes tinikről szóló fantasyjét promotálja.

Mit szóltak a szüleid, amikor huszonévesen kimentél Amerikába?

Mérgesek voltak rám, mert nem mondtam meg. Féltem, hogy talán lebeszélnek róla. De legjobban attól féltem, hogy ha tudják, és nem fognak vissza, akkor bajba kerülnek. Abban az időben azonnal kiment a rendőrség kérdezősködni.

Mióta tervezed, hogy élőszereplős filmet rendezel?

Több évtizede. Csak vártam a lehetőségre. Nem csak arra, hogy egy jó anyagot kapjak, hanem hogy felszabaduljak a kötelezettségeim alól. Ugye kezdtük felépíteni az animációs stúdiót, utána négy hosszú filmet, több mint hatszáz félórás epizódot legyártottunk különböző tévétársaságoknak. Ez olyan, mint egy gépszíj. Elkap, és nem tudsz belőle kiszállni.


Csupó Gábor

Amikor ez kicsit lelassult, rögtön mondtam az ügynökömnek, hogy találhatnánk valami jó kis filmet, és a stúdiók elkezdtek forgatókönyveket küldeni nekem. Legalább húsz-harmincat elolvastam, és egyik sem tetszett egészen odáig, amíg ezt a könyvet megkaptam. Elolvastam, és érzelmileg nagyon elkapott. Aztán kifejlesztettük a forgatókönyvet, az egész vizuális világot, és elkezdtük forgatni.

A Klasky&Csupó céged részt vett a Híd Terabithia földjére elkészítésében?

Igen, de az előkészítésben és a karakterek megtervezésében. A digitális kivitelezést az új-zélandi Weta Workshop csinálta, akik Peter Jacksonnak dolgoztak a Gyűrűk Urában.

Megbíztak benned annak ellenére, hogy élőszereplős filmben még nem volt tapasztalatod?

Rám bíztak nagyon-nagyon sok mindent, mert a Walden Media vezérigazgatója nagyon közelről ismer, és szinte könyörgött éveken keresztül, hogyha egyszer egy filmet rendezek, akkor neki rendezzek. Meg is ígértem, de mondtam, hogy akkor olyan anyagot kell találnunk, ami nekik is jó, meg amit én is érzek.

Később a Disney is beszállt a filmbe. Nem akartak mindenbe beleszólni?

Nem. Ők is ismertek, és engem valami miatt úgy könyveltek el, hogy amihez nyúlok, abból mindig siker lesz. Hála istennek, idáig ez a film is úgy néz ki, hogy nagyon bejött.

Ez mit jelent?

Már bemutatták Amerikában, és a film költségvetése az első két nap alatt bejött. Mostantól már csak profitálni fog a stúdió, és arra számítanak, hogy 80-100 millió dolláros bevétele lesz. Húsz milliós filmnél ez nagyon-nagyon jó.

A plakát és a Narnia krónikái-párhuzam alapján sokkal több fantasy-részt és digitális trükköt várna az ember. Nem csalódnak majd így a nézők?

Ha erre számítanak, akkor igen. Viszont én nem tehetek róla, hogy így hirdetik a filmet. Én úgy akartam hirdetni, hogy a könyvhöz hűen valósítottuk meg. Sokan csalódni fognak, mert nem azt kapják, amire számítanak. De remélhetőleg egy kellemes csalódás is lesz bennük, ha érzelmi vonalon elkapja őket a film, és egy olyan pozitív dolgot kapnak, amire viszont nem számítottak.

A rajzfilmgyártás után átállsz a filmrendezésre?

Hát már nagyon nyomnak. Abban a pillanatban, hogy kiszimatolják, hogy egy sikeres filmet csináltál, minden stúdió veled akar dolgozni, de előbb megint keresztül kell menni egy szelektáló időszakon. Most is van nálam három-négy forgatókönyv, amiket a repülőn kezdtem olvasgatni. Arra gondoltam, hogy itt majd befejezem, de még egy lapot sem sikerült elolvasni.


Tartod a kapcsolatot a magyar rajzfilmesekkel ?

Régebben nagyon sok Pannóniással tartottam, és amikor megindult a szabadpiac, a Varga stúdióval dolgoztam, sok rajzfilmsorozatot gyártottunk. Most megfordult a piac, kicsit megfojtottuk magunkat.

Hogyan?

Amikor a Nickelodeont megalapították, legyártottunk nekik négy vagy öt sorozatot, és éveken keresztül rendelték tőlünk az epizódokat. Aztán amikor ezek elértek hatvan-hetven-nyocvan epizódot, hirtelen minden leállt. Elkezdték őket újra vetíteni, és a nézettségük ugyanolyan magas, mint amikor egy vadonatúj sorozatot behoznak. Vagy talán még magasabb is.

Emiatt tőlünk alig rendelnek, inkább újabb sorozatokat keresnek. Mindig van valami irányvonal az agyukban, hogy éppen mire van szükségük, de úgy látszik, hogy szegények egyre jobban hanyatlanak. Nem tudnak egy olyan eredeti show-val előjönni, ami megint földet renget, mint amikor mi kezdtük el a Simpson családot.

A Simpsonsból miért szálltatok ki?

Ez egy nagyon komplikált dolog, a Simpsons három cég koprodukciójában készült. Az egyik volt a Gracie Films,Jim Brooks cége, ők vettek fel minket. Aztán amikor nekiálltunk az első félórás show elkészítésének Jim Brooks elment filmet forgatni, és amikor visszajött, annyira nem értett az animációhoz, hogy kérte a kamerabeállításokat. Ilyet animációnál nem szoktak csinálni. Mondtuk, hogy nincs, ezen feldühödött. Így kezdődött a kapcsolatunk.

Később meg annyit változtattak a forgatókönyveken, hogy az epizódokat állandóan újra kellett animálni. Mi meg mentünk a Foxhoz, és kértük, hogy fizessék ki a pluszmunkánkat. Ebből egy nagy háború lett, mindenki mutogatott mindenkire, hogy ki költötte el a pénzt és miért. Végül kijelentették, hogy vagy kirúgom a produceremet, vagy átviszik a show-t máshová. Én nem rúgtam ki, mert nem hibázott, és emiatt elvitték a Simpsonst egy másik stúdióhoz.

Követted a későbbi részeket ?

Egy-egy epizódot csak. Az írók továbbvitték a Simpsonst, ugyanazok maradtak. Az animáció minősége szerintem kicsit esett, de az átlagközönség ezt nem veszi észre. Nekik az a lényeg, hogy vidám, vicces legyen és jól pörögjön.

Miről fog szólni az új Simpsons-mozi?

Nem nagyon árulják el, de tudtommal a világvégéről. Gondolom az atomfegyverekről.

A Klasky&Csupó továbbra is gyártja majd a rajzfilmsorozatokat?

Kilenc éven át csak a Nickelodeonnak dolgoztunk, kötött a szerződésünk, de most szó van róla, hogy a Disney-nek, a Cartoon Networknek fogunk rajzfilmeket készíteni. Meg a Warner Brotherssel tárgyalunk, hogy a régi karaktereikkel, a Tapsi Hapsival, a Gyalogkakukkal csináljunk hosszabb filmeket, és Andy Vajnával készítünk elő egy 3D-s filmet, ami a Jonathan Livingston Seagull című könyv adaptációja lenne.


A magyar animációra visszatérve, a színvonalról mi a véleményed?

Mindig is tudtam, hogy van nagyon sok tehetséges fiatal, és most pláne, hogy az egyiket Oscar-díjra is nevezték. Örülnék, ha a magyar tehetségek egy kis figyelmet kapnának, mert nagyon sokan vannak. Ezek után mindig jobban odafigyelnek arra, hogy mit csinálnak, főleg, ha megnyeri az Oscart. Én viszont annyira el vagyok távolodva, hogy nem tudom, hogy mik folynak itthon. Annyit tudok tenni, hogy ha egy magyar film megjelenik amerikai forgalmazásban, akkor azt megveszem.