Viggo Mortensent szeretnénk

2008.04.21. 08:09
850 millió forintból készítik a Nyócker alkotói a Shreknél otrombább izlandi költő-vitézről kétórás animációs filmjüket. Ráadásul Viggo Mortensent akarják hangnak és arcjátékosnak. Még évekig készülhet a film, de megnéztük a stúdióban, hol tartanak most. Képek és videó.

A Nyócker nyolcvanezres nézettsége és fesztiválsikerei után a Gauder Áron-Novák Erik-páros elérkezik egész estés animációs filmjük, az Egill újabb fontos lépéséhez: mindjárt kész az animatic, ami olyan, mintha egy manga lenne. A 850 millió forintos költségvetés izlandi-magyar-lengyel koprodukcióban dobják össze, a magyar rész nem lesz több 350 milliónál.

Rengeteg kép

"Mindenképpen világforgalmazásra törekszünk - mondta a producer, a Zuhanórepülést rendezőként jegyző Novák Erik. - Határidő nincsen, önmaguknak egy 2010-re tervezett bemutatót tűztek ki célul. De mivel a legfontosabb, hogy nekünk tetsszen, ezért addig csináljuk, amíg jó nem lesz". Előreláthatólag az izlandi mítosz, amit csak Gauder szívügyeként emlegetnek, kétórás lesz.

A tervek szerint izlandi-lengyel-magyar koprodukcióban angol nyelven világforgalmazásra készülő mozi főszereplőjének Novák Erikék a Gűrűk ura sztárját, Viggo Mortensent szeretnék megnyerni: "Nagyon jó a hangja, és egy ilyen testhez még talán Michael Madsen lenne jó." A főszereplő viking, Egill az izlandi mondavilág egyik kiemelkedő alakja, aki félelmetes méretei és rondasága mellett az egyetemes költészet jelentős alakja, például ő találta ki a sorvégi rímet is. Állítólag. A saját életét is úgy mentette meg a Shreknél is otrombább hős, hogy dala meghatotta a királynőt.

Az előkészületek már 2005-ben elkezdődtek, a forgatókönyvet még fiatal színészekkel is eljátszatták, így Gauder szerint kiderültek a dramaturgia és szövegbeli problémák. Az alkotók egy hétre elvonultak a színészekkel és a forgatókönyvvel, mindent felvettek videóra, ami most sokat segít nekik: a szövegek már az első verziókra is felkerültek, a rajzokat ahhoz igazítják.

A Nyócker alkotói, Gauder Áron és Novák Erik egy belvárosi irodából költöznek ki éppen a Soroksári útra, de ez a rajzfilmen nem változtat semmit. Kedd délután éppen a főhős mozgatásán dolgoztak, ahogy a szakmában még nem nagyon: a korábban terepasztalon motion capture-rel felvett jeleneteket animálták. Már amennyire értettem a folyamatot. Ennek a lényege, hogy különböző érzékelőket helyeznek el a színészen, aki így előjátssza az animációnak a jelenetet (gondoljunk csak Gollamra), majd számítógépen elkészítik a mozgását. Gauderék újítása, hogy bábuval készítik a motion capture-t, ráadásul egyszerre hármat szeretnének mozgatni, amikkel szinte már egy háborút is modellezni tudnak. Gauderék végig vegyítik ezt a bábozással, meg a rajzolással.

A báb

A jelenleg néhol kockásan mozgó szájakat, szemeket a végén igazi színészek játsszák el, három érzékelőt helyeznek az arcra, amit szinkronizálnak a rajzfilmhős mimikájával. Ezért fontos, kit választanak ki a szerepekre, mert az ő hangja és arcjátéka határozza meg a karaktert. Az északi Viggo Mortensen mindenképpen jó választásnak tűnik, és Novák bizakodó a megszerzését illetően, de azért még a Viggo Mortensen-es Egill-pólókat nem kezdjük el gyártani.

"A szőr az szőr lesz?" - kérdezzük a rendezőt, Gaudert, aki elmagyarázza, hogy "mindegy szőrnek hívják vagy ruhaszimulációnak". Az alkotók nem törekednek olyan valóságosságra, mint a pixaros rajzfilmek. Pár napja készült el az a demó, amin egy nagytotálban és körsvenkkel mutatják meg az izlandi rajzol tájat, Egill világát, ezt az izlandiak készítik el, akik a munkálatokban a tárgyak, hátterek elkészítését vállalták magukra. Ezzel szemben a lengyel Szemafor stúdió, amelyik az animációs Oscar-díjat elhozta a Péter és a farkassal, az antikabb bábozós részben segít be.