Kihagyja az e-mozit a Valami Amerika 2

2008.11.19. 08:08
A mozis nézettség növelése miatt kezdték el ősszel terjeszteni Magyarországon az e-mozit: digitális projektorokkal juttatják el a filmeket a fővárosi premierrel egyidőben a vidéki artmozikba is. Gyakorlatban eddig csak a Mundruczó-filmnél váltották be a nézettségi reményeket két hónapja, így a Valami Amerika 2 gyártói mégsem ezt a forgalmazást vennék igénybe december 18-tól, hanem maradnak a hagyományos módszernél. A minőségileg sokkal jobb és éppen ezért sokkal drágább és kevesebb példányszámú kópiánál.

"Nem jut e-mozikba a Valami Amerika 2, ez a gyártó döntése - erősítette meg a hírt Csurdi Gábor, a Budapest Film moziüzemeltetési igazgatója. - Csak DCI-standard szerinti digitális kópiákat indítunk, amiket a Westendben, az Aréna plázában és a Corvinban vetítenénk."

A rendszer bevezetésekor még arról volt szó, hogy a Herendi-film lesz a 40 milliós állami támogatással bevezetett e-mozi egyik biztos pontja. Az egy lemez nagyságú e-kópiáktól a kismozik nézettségének fellendülését várták, és 2008 végéig összesen negyven ilyen terem kialakítását tervezik, főleg vidékre. A digitális vetítések előnye az, hogy a kis mozik is a premier napjától vetíthetik a filmeket, nem kell megvárniuk, amíg a nagyvárosokban már lefut a kópia. "Mi a Kaméleon című Goda Kriszta-filmet nem indítjuk e-kópián, mert ezt a többi film e-mozis eredménye nem feltétlen indokolja" - csatlakozott a Hungaricomtól Szentmiklósi Péter a hagyományos forgalmazásra voksolókhoz, megemlítve az év második nézettségi várományos filmjét, a december 4-étől bemutatásra kerülő Kaméleont. - A Mázlinál öt sima kópia több mint kétszer annyit hozott, mint a tíz e-kópia" - tette még hozzá a cég tapasztalataként a szintén hungaricomos és októberben bebukott filmről.

Pindroch Csaba a sajtótájékoztatón

Eddig szeptembertől négy magyar játékfilm debütált e-moziban. Az utolsóként bemutatott Mázli című vidéki vígjátékot az első hétvégén 748-an láttak csak ezzel a módszerrel. A másik három filmet a Budapest Film forgalmazta, de ők csak a filmek összesített nézőszámát hozták nyilvánosságra, a mozinkénti adatokat nem. (A rendszert üzemeltető Cinereal 95 százalékban ennek a cégnek a tulajdona.) Az országos és a vidéki nézettségek összehasonlításából az látszik, hogy a Delta sikere után a Nyomozó és a Para kevés nézőt vitt be a vidéki e-mozis vetítésekre. Mundruczó Kornél Cannes-ban díjazott filmjét az első hétvégén 3 648-an látták, ebből 1 732-en vidéken. Ennél jóval rosszabb az arány Nyomozónál, ahol az első hétvége 5 300 nézőjéből 744 volt vidéki, a Paránál 2400-ből 547.

"Teljesen elégedettek vagyunk - mondta ettől függetlenül Csurdi Gábor. - Főleg a Delta jelentett nagyon jó eredményeket, ott átlagon felül volt a vidéki mozik részesedése. A sikerében valószínűleg az újdonság ereje is közrejátszott." Akkor a rendszer bevezetéséhez ráadásul sajtókampány is társult, bár Csurdi elmondta, hogy a vetítések helyszínén a másik két filmet is reklámozták.

Szentmiklósi Péter arra is adott magyarázatot, hogy az e-mozi miért nem tesz jót a nagy kópiaszámú filmeknek: "A kópiák kifutása miatt fontos, hogy ne az e-cinema rendszeren vetítsék ezeket. Miután a kópia kikerül a multiplex moziból a vidéki arthálózatba, ott még fut a film egy ideig, de ha ezek a mozik e-kópiáról vetítik, akkor ez kiesik. Ettől még jó dolog az e-mozi, mert egy produkció akkor is el tud vele indulni széleskörűen, ha nem gyárt 25-30 kópiát. Egy harminckópiás kampányt viszont már nem építenek hozzá, ami kellene a jó nézettséghez."

"A tervek szerint a Valami Amerika 2-t negyven kópiával indítjuk, ebből hat kerül vidéki nagyvárosokba - részletezte Csurdi a film hagyományos forgalmazását. - A kisebb vidéki mozik a harmadik, negyedik héttől kezdhetik játszani."

A Valami Amerika 2 ügyében a szkepszis és a nagy rizikófaktor játszott szerepet Bognár Péter, a Budapestfilm ügyvezető igazgatója szerint. "Az e-cinema egy olyan digitális mozirendszer, amit folyamatosan fejleszteni kell, amíg el nem éri a DCI - színvonalat (2K). Addig az a forgalmazó teheti fel a filmjeit erre a rendszerre, amelyik fantáziát lát benne, megelégszik annak a gyengébb minőségével és a biztonsági követelményeivel."

"A rendszer a Valami Amerika 2 visszavonulásától még nem borult be - tette hozzá. - Még csak most kezdjük saját filmjeinket futtatni ezen a platformon, kezdve Charlize Theron: Alvajárók című filmjével november 27-én, aztán a Vexille, a Sukiyaki Western Django, a Csirke a hal és a királyrák, a You the Living és a Savage Grace következik."