Dagadtaknak áll a zászló

2007.10.04. 11:40
A vásznon gond nélkül csajoznak az elhízott férfiak: a Felkoppintva bálnatestű bulikirálya olyan bombanőt ejt teherbe, aki józanul valószínűleg szóba sem állna vele, a tokát növesztett Bodó Viktor meg Eszenyi Enikőt dugja meg két részvényvásárlás között.

Overnight

A Berlin-Budapest-Szingapúr tengelyen játszódik Török Ferenc legújabb filmje, ami a vonatjegy-hamisító gimisek és a pornózó pincérek után a brókerek stresszes életébe vezet be. A főszereplő a vászonra hét év kihagyás után visszatérő Bodó Viktor, aki a Rosszfiúk és a Kalózok óta helyre kis tokát növesztett. A csajok viszont így is pörögnek rá: Eszenyi Enikőt az irodában dönti meg, nyaggatja a volt felesége (Gryllus Dorka), egy harmadik nőnek meg még gyereket is csinál. A Zuhanórepülés tudós-gengsztere, Nagy Zsolt itt az ukrán maffiózók helyett magyar kommandósokkal kerül szembe, miután az antiglob eszme nevében indít terrorakciót. Mivel tőzsdefilmről van szó, a középpontban a pénz áll, amit Bodó Viktornak kell egy kockázatos tranzakcióval 24 órán belül előteremtenie. A sok bonyodalom és a feszes időkeret ellenére kritikusunk unatkozott az Overnighton, azt meg még a Titanicos premier műértő közönsége sem tudta eldönteni, hogy művészfilmet látott, vagy kommersz mozit.

Felkoppintva

Ben (Seth Rogen), hízásra és füvezésre hajlamos srác, aki nem rest kihasználni az alkalmat, amikor egy áttivornyázot éjszaka végén felajánlkozik neki a buli legjobb nője, Alison (Katherine Heigl). Mikor a csaj hetekkel később bevallja neki, hogy terhes lett, hősünk kénytelen megbarátkozni a felelősségteljes apa szerepével, és örökre lemondani a délig alvásról, a hullámvasúton hányásról és a fingóversennyel összekötött haveri Playstationözésről. A 40 éves szűz meglepő sikere (és 109 millió dolláros bevétele) után egyértelmű volt, hogy Judd Apatow író-rendező ismét összedob egy kasszasiker-várományos, szexcentrikus vígjátékot. Fogta az előző filmjében megismert lusta dagit, meg a szőröshasú, műmacsó haverját (Paul Rudd), és összeírt nekik kétórányi csajozós-dugós-bénázós sitcom geget. Az eredménnyel aztán még a saját várakozásait is felülmúlta: a 33 millióból forgatott Felkoppintva az első hétvégén 30,7 millióval nyitott, és azóta már 149 milliónál tart, 7,9 pontott kapott az IMDB-n, és 91 százalékon áll a Rotten Tomatoeson. A kritikusok előszeretettel nevezik az év vígjátékának, mivel azon ritka vicces filmek egyike, ahol "a röhögéstől az orrodon át jön ki a szádba tömött popcorn". Seth Rogen a forgatás alatt még azon izgult, hogy a szexjelenetnél nagy igyekezetében össze ne izzadja dögös partnernőjét. Most amiatt aggódhat, mikor jut ideje felkapott vígjátékszínészként a forgatókönyvírói és produceri terveire.

Száműzöttek

Becsület, hűség, parancsba adott orvgyilkosság: a hongkongi akciófilmek szokásos hívószavai köszönnek vissza Johnnie To legújabb filmjében. A fesztiváldíjakkal elhalmozott rendező természetesen most sem ragadt le egyetlen zsánernél. Miután a Breaking Newsban a krimi és a vígjáték elemeit ötvözte, új filmjében a Szigorúan piszkos ügyek-trilógiát és Sam Peckinpah brutális westernjeit házasította össze. A történet középpontjában egy makaói bérgyilkosklán áll. Az egyik tag kilép, hogy új életet kezdjen, amiért ugyebár a gengszterfilmek jól bevált dramaturgiája szerint halál jár. Az utánaküldött kivégzőosztag nem tudja végrehajtani az ítéletet, ráadásul a következő akciójukhoz hűtlen társukat is kénytelenek bevenni a csapatba. A klasszikus mexican standoff felállásban egymásra fegyvert fogó kínai gengszterek története nemcsak minket győzött meg, de a nézőket és a kritikusokat is. 7,6 ponton áll az IMDb-n, és 80 százalékot kapott a Rotten Tomatoeson. A hongkongiak viszont a Száműzöttekkel is elégedetlenek voltak (legutóbb a készülő Batman-filmet kifogásolták): a cenzorok az ifjúság védelmében kihajították azt a jelenetet, amiben Keung és Fay nagyfőnökök balkezes kézfogással üdvözlik egymást, mivel ez a triádok (a hongkongi maffia) egyezményes jele.

Szívritmus

A német filmgyártás szerencsére nem arról szól, hogy futószalagon ontják a Hangyák a gatyában-szintű gagyit, néha meg tényleg odateszik magukat, és szembenéznek a történelmükkel egy Bukásban vagy A mások életében. A Szívritmus egy romantikus dráma, szerencsére a nézhető fajtából. Crash (Matthias Schweighöfer) autóbalesetben veszítette el a szüleit, és ha épp nem mentőzik, újraéli a tragédiát különféle hallucinációkban. Ezekben rendszeresen felbukkan egy lány, akit később személyesen is megismer, és annak ellenére belezúg, hogy a csaj egy zűrös életű drogos. A Hollywoodból importált, szirupos klisék és könnyfakasztó jelenetek helyett mentőskocsiba zárt, hétköznapi sorstragédiákat kapunk, meglepően szuggesztív tálalásban. A titok nyitja a mindössze 26 éves rendező, Hendrik Hölzemann, aki egy időben maga is mentősként dolgozott. Bár korábban mindössze két forgatókönyvet írt (a férfi és a női főszereplőket innen ismerte), első rendezésével rögtön két fesztiváldíjat nyert, de ugyanennyit gyűjtött be a Szívritmus vágója, Patricia Rommel is. Mátrixosan belassított gördeszkás taknyolást, és Michael Bay-stílusban körbekamerázott főszereplőt nem sok romantikus drámában látni, nem csoda, hogy a Szívritmus 7,2-es átlagot kapott rajongóitól az IMDBn.

Csendkút

Október 23. közeledtével a mozikban is forradalmi a hangulat. A Szabadság, szerelem, a Mansfeld, az 56 csepp vér és Liberté '56 után Pozsgai Zsolt (a Tűzvonalban ötletgazdája) is beáll a sorba, hogy fejet hajtson '56 mártírjai előtt. Az ő filmjében nem lövik ripityomra T-34-esekkel Budapest belvárosát, és nincs benne Fenyő Iván-kaliberű szívtipró sem, aki csak azért lóbál "Ruszkik haza!"-táblát, mert be akar csajozni. A Csendkút főszereplője Gérecz Attila (Hayth Zoltán), "'56 Petőfije", akit 1950-ben hamis vádakkal rács mögé dugnak. A költő a börtönudvaron verselgetve az apja szellemét (Dörner György) látja, később megszökik, aztán magukkal sodorják a forradalmi események. Pozsgai filmje nem egy újabb magyar szupermozi, inkább minimáldíszletes low-budget film. Nem költöttek sokat sem a vörös csillagokra, sem a katonai egyenruhákra, ilyeneket csak elvétve látni a Csendkútban. A forgatási helyszínnel szerencséje volt a stábnak, a váci börtönben semmi nem változott ötven év alatt, ugyanolyan lepusztult minden, mint Gérecz raboskodása idején. A rendező néha még a színészeket is kispórolta a filmből: több jelenetben egy jegyzőkönyv gépelt betűi futnak a kép alján, vagy épp Szakácsi Sándor olvassa fel a költő-forradalmár verseit.