Támad a nem túl cuki majom

2005.12.14. 10:40
Peter Jackson először gyurmából csinálta meg a saját King Kongját, kilenc évesen. Tudja meg, miért mászott létrára Gollam, kire pislogott a forgatáson Naomi Watts, mit csinált a Gyűrűk Ura Oscar-díj másnapján a rendező, és mitől pocakos az új óriásmajom. King Kong a mozikban.

1970, Pukerua Bay, Új-Zéland, péntek este. Peter Jackson kilenc éves, és a tévé előtt ülve eldönti, hogy filmrendező lesz. A film, amit adnak a tévében, a fekete-fehér, 1933-as King Kong, Jackson sír a végén. A Gyűrűk Ura rendezője még azon a hétvégén gyurmából csinált egy brontoszauruszt és a szülei szuper 8-asával, stop motion technikával leforgatta első filmjét.

Harmincöt évvel később kerül a mozikba saját King Kongja. Jackson 1996 óta dolgozott a forgatókönyvön, az utolsó tíz évben a Gyűrűk Ura-trilógia forgatásával párhuzamosan készítette elő a high-tech gorillafilmet.

A rendező, aki nulla pénzből készült horrorokkal indult a pályán (ilyen volt az 1987-es Bad Taste, a bábhorror Meet The Feebles, aztán 1992-ben a Braindead), most többszázmillió dolláros költségvetésből forgatott (és lépte túl majdnem egyharmadával a keretet). Jackson stábja nagyrészt ugyanazokból az emberekből állt, akikkel megcsinálta a három Gyűrűk Ura-filmet.

Forrás - UIP Dunafilm
Jackson a New York-i premieren
Tekintse meg képeinket!

"Együtt akartam tartani a csapatot, ki akartam használni azt a kreatív energiát, amit felhalmoztunk a Gyűrűk Ura alatt. A nagyközönség ebből semmit nem látott, de például, amikor A király visszatérért átvettük az Oscart Los Angeles-ben, másnap már egy King Kong-megbeszélést tartottunk a forgatókönyvről a Universal embereivel" - nyilatkozta néhány napja Jackson a Dark Horizons-nak.

"Egy napra rá felültem a gépre és New Yorkba repültem, hogy találkozzak Fay Wray-jel, az 1933-as King Kong női főszereplőjével. Felmentünk együtt az Empire State Buliding tetejére és ott beszélgettünk."

"Menj az állatkertbe"

Jackson egyik legfontosabb embere a Gyűrűk Ura-stábból Andy Serkis volt, Gollam megformálója, akinek most Kongot, az óriásgorillát kellett alakítania. Az ő alakjára vitték fel az utómunkák során azt a digitális King Kongot, akit a moziban láthatnak a nézők. A szerepre Ruandában készült fel, ahol ezüsthátú gorrillákat tanulmányozott - a rendező akarata ellenére.

"Megkérdezte, elmehet-e Ruandába, hogy természetes környezetükben figyelhesse meg az állatokat. Mondtam, szó sem lehet róla, túl veszélyes, menj az állatkertbe inkább. Néhány nappal később felhívott minket Ruandából. Megállíthatatlan volt" - emlékezett vissza Jackson a Newsweeknek adott interjújában.

Serkis különösen sokat segített Naomi Wattsnak, az új King Kong női főszereplőjének. A színész minden olyan jelenet felvételénél jelen volt, amiben később a vásznon a digitális majom és Ann Darrow, a szőke, állatbarát színésznő tűnt fel.

"Sokszor előfordult, hogy Andy-t nem is vettük fel. Csak ült egy létrán, a megfelelő magasságban, és ott volt, játszott, hogy Naomi a szemébe nézhessen. Sokkal nagyobb szerepe volt a forgatáson, mint ahogy azt a nézők képzelik" - tette hozzá Jackson, aki a forgatási munkák után cégével, a WETA Digitallal a film csaknem 80 százalékát dolgozta át speciális effektekkel.

Új-Zélandon, a WETA csapatában a majom digitális fényelésén dolgozott három hónapon át Kiss Balázs magyar szakember is, aki elmondta az Indexnek, hogy "az 505 fős stab napi átlag 15-16 órában dolgozott a hét minden napján, hogy a film időben a szalagra kerüljön." Nem volt ritka az sem, hogy a munka hajnali 2-3 felé fejeződött be.

Az új Kong

És hogy milyen az új King Kong? A rendező, aki gyakorlatilag az 1933-as Merian C. Cooper-Ernest B. Schoedsack produkciót forgatta újra és dagasztotta kétszer olyan hosszúra, két fontos ponton tért el az eredetitől: Ann szerelme ott a hajó legénységének tagja volt, itt viszont sikeres drámaíró, akiért a lány régóta, ismeretlenül is rajongott. A másik lényeges változtatás maga Kong, az óriásmajom figurája.

Ez a Kong korosabb és kopottabb; jobban megtépázta a Koponya-sziget dinoszauruszaival évtizedes vívott harc.

"Peter azt akarta, hogy öreg legyen, pocakos, ősz bundával, sebekkel, hegekkel borított" - magyarázta a Newsweeknek Philippa Boyens, Jackson forgatókönyvíró partnere. "Kong magányos és csak magára számíthat. Mielőtt Annel találkozott, ebből állt az élete, hogy megpróbáljon életben maradni a világ legveszedelmesebb helyén. Erről szól a film, a magányról."

Forrás - UIP Dunafilm
Naomi Watts és egy óriásgyík
Klikk a képre!
Jackson számára a legfontosabb feladat az volt, hogy megtartsa a helyes egyensúlyt a szerethető majom és a vadállat között.

"Nem akartam beleesni abba a csapdába, hogy túl cuki majmot csináljak belőle a sztori kedvéért. Kong veszélyes is, abszolút kiszámíthatatlan. Egy vadállat."

Karcsúság, pihenő

A film elkészült, az utolsó simításokat Jackson pontosan tíz perccel azelőtt fejezte be rajta, hogy a december 5-ei New York-i díszbemutatóra repült volna. A testes rendező az utóbbi hónapokban rengeteget fogyott, mostanában fel sem lehet ismerni - van, aki szerint most leginkább a fiatal Spielbergre emlékeztet - és tíz év után először pihenni akar.

"Teljesen kész vagyok. Kicsinált ez a film, kemény maraton volt. Még arra se volt időm, hogy élvezzem a karcsúságot, nem volt életem a vágószobán kívül. Tíz éve megállás nélkül dolgozom, most pihenni fogok" - nyilatkozta nemrég. Nekünk pedig itt a film, mától kedvünkre borzonghatunk a digitális gilisztákon.

Az új King Kongot a világpremierrel egyidőben, december 14-án mutatják be a magyar mozik.