A Kontroll megérkezett New Yorkba

2005.04.05. 09:45
Aranycsirke-díj Budapesten. Méltató kritika a New York Times-ban. Kontroll-előzetes az Apple trailer-oldalán. Az Amerikában született magyar rendező, Antal Nimród metrós mozija, az elmúlt évek egyik legsikeresebb hazai filmje megérkezett a keleti partra. Megkérdeztük a New York-i moziba járókat, hogy tetszett nekik a Kontroll és rendezője.
A múlt hét közepétől egy elsőfilmes rendezőknek kitalált New Directors nevű nemzetközi fesztivál keretében láthatták a New York-iak Antal filmjét. A vetítéseket a nagymúltú manhattani kultúrközpontban, a Lincoln Centerben rendezték, péntektől pedig a ThinkFilm forgalmazásában a New York-i Angelika moziban megy, ahol napi ötször tűzik műsorra.

"Sokkoló!"

A Lincoln Centerben múlt héten megtartott három vetítésen sok volt az érdeklődő, mesélte az Indexnek Adi Haspel, az egyik New York-i résztvevő.

A film amerikai plakátja
A film amerikai plakátja

"Nem hiszem, hogy a New Directors fesztivál jól reprezentálná a közönséget, akik elmennek majd megnézni a Kontrollt a pénteki bemutató után. Erős háromnegyed ház volt, de ez volt a harmadik vetítése, és úgy tudom, ez volt az egyik a nagyon kevés film közül, amit háromszor vetítettek a fesztivál során, a többit csak kétszer. A szervezők még Cannes-ban látták, és azonnal meg is hívták a New Directors fesztiválra, ahogy ezt a film előtt megtudtuk. Nagy sikert aratott Aba Botond bevezetője, ahol elmondja, hogy a Kontroll sztorija és a szereplők pusztán a képzelet szülöttei - jót röhögött mindenki. Utána a film alatt elvétve nevettek fel a nézők, de szerintem a legtöbb nézőnek tetszett. A végén egy előttem ülő idősebb nő fejét csóválva azt ismételgette: It was shocking! - Sokkoló! - emlékezett Haspel.

A film után sok néző élt a lehetőséggel, hogy a fesztiválra ellátogató Antalnak kérdéseket tegyen fel a Kontrollal kapcsolatban.

"Megkerdezték, hogy könnyű volt-e megszerezni a jogot, hogy a metróban forgathassanak. Nimród elmesélte, hogy hosszú hónapokba telt, míg meg tudta győzni a BKV-t, hogy a Kontroll nem fogja a cég, a kalauzok imázsát rontani. Kiemelte, hogy a film elején Aba Botondnak, a BKV Rt. vezérigazgatójának bevezetője szükségszerű volt, mert enélkül nem engedélyezték volna a filmet - ezen mindenki jót derült" - mesélte Haspel.

Az amerikai nézők tudni akarták, mennyi pénzből készült a Kontroll. "Mindenki elámult, hogy csak 800 000 dollárból csinálták meg ezt a filmet. Nimród azt is elmondta, hogy 17 évesen költözött vissza Amerikából Budapestre, és a magyar jegyellenőrzési rendszer a budapesti metróban nagyon meglepte annak idején. Azt is mesélte, hogy a rendszerből adódóan rengeteg az összetűzés az utasok és az ellenőrök között. A rendező nagyon szimpatikus volt a nézőknek, sorban állt mindenki a film után, hogy gratuláljon neki; belopta magát a szívünkbe. Az biztos, hogy a Kontroll a figyelem minősége és mennyisége alapján nem egy átlag kelet-európai filmként van jelen New Yorkban: egyszerre nyitni a Lincoln Centerben és az Angelikában nagy szó, a ThinkFilm filmjei pedig az értelmiségi filmesek körében nagy népszerűségnek örvendenek itt" - magyarázta a New Yorkban vágóként dolgozó Adi Haspel.

"Egzotikus"

Lincoln Center, New York City
Lincoln Center, New York City

Kevin Lezak amerikai producer csalódott volt. "Többet vártam. Bizarr, földalatti világra, egy igazi szürreális kalandra számítottam a kezdő képsorok után, de csak egy üres allegóriát kaptam a végére. Ez persze nem jelenti azt, hogy nem élveztem, mert jól szórakoztam alatta - egyszerűen csak nem tudtam úgy tekinteni erre a filmre, mint az évtized legjobb magyar filmjére. Érzem benne az energiát, de a Kontrollban a zene és a pergő képek ellenére a metró világa sötét világ, tele veszélyekkel, valódi rettegéssel és ez nem lett rendesen kidolgozva. Nimród szimpatikus volt, sokan kiváncsiak rá itt, bár a neve nem a legszerencsésebb: a 'nimrod' amerikai általános iskolás szlengben annyit tesz: idióta, tökfej" - árulta el Lezak.

Rick Bruner médiatanácsadó, a Lincoln Centerben tartott Kontroll-vetítés egy másik nézője az Index kérdésére elmondta: "hangulatos, jó kis csapatot alkottak az ellenőrök. A befejezés azt sugallta, hogy a jövőben akár folytatás is készülhet a Kontrollhoz. Úgy tűnt, egyszerre próbál pörgő thriller és avantgard művészfilm lenni, de valahogy egyik vonalat sem sikerült jól belőni. Voltak jó pillanatok, de nem hiszem, hogy befut Amerikában. A művészmozik közönsége tuti szeretni fogja, mert egzotikus országból jön, fura nyelven beszélnek benne és az álértelmiségieket mágnesként vonzza az ilyesmi. Meglátjuk."