További Cikkek cikkek
"Sokkoló!"
A Lincoln Centerben múlt héten megtartott három vetítésen sok volt az érdeklődő, mesélte az Indexnek Adi Haspel, az egyik New York-i résztvevő.
A film amerikai plakátja
"Nem hiszem, hogy a New Directors fesztivál jól reprezentálná a közönséget, akik elmennek majd megnézni a Kontrollt a pénteki bemutató után. Erős háromnegyed ház volt, de ez volt a harmadik vetítése, és úgy tudom, ez volt az egyik a nagyon kevés film közül, amit háromszor vetítettek a fesztivál során, a többit csak kétszer. A szervezők még Cannes-ban látták, és azonnal meg is hívták a New Directors fesztiválra, ahogy ezt a film előtt megtudtuk. Nagy sikert aratott Aba Botond bevezetője, ahol elmondja, hogy a Kontroll sztorija és a szereplők pusztán a képzelet szülöttei - jót röhögött mindenki. Utána a film alatt elvétve nevettek fel a nézők, de szerintem a legtöbb nézőnek tetszett. A végén egy előttem ülő idősebb nő fejét csóválva azt ismételgette: It was shocking! - Sokkoló! - emlékezett Haspel.
A film után sok néző élt a lehetőséggel, hogy a fesztiválra ellátogató Antalnak kérdéseket tegyen fel a Kontrollal kapcsolatban.
"Megkerdezték, hogy könnyű volt-e megszerezni a jogot, hogy a metróban forgathassanak. Nimród elmesélte, hogy hosszú hónapokba telt, míg meg tudta győzni a BKV-t, hogy a Kontroll nem fogja a cég, a kalauzok imázsát rontani. Kiemelte, hogy a film elején Aba Botondnak, a BKV Rt. vezérigazgatójának bevezetője szükségszerű volt, mert enélkül nem engedélyezték volna a filmet - ezen mindenki jót derült" - mesélte Haspel.
Az amerikai nézők tudni akarták, mennyi pénzből készült a Kontroll. "Mindenki elámult, hogy csak 800 000 dollárból csinálták meg ezt a filmet. Nimród azt is elmondta, hogy 17 évesen költözött vissza Amerikából Budapestre, és a magyar jegyellenőrzési rendszer a budapesti metróban nagyon meglepte annak idején. Azt is mesélte, hogy a rendszerből adódóan rengeteg az összetűzés az utasok és az ellenőrök között. A rendező nagyon szimpatikus volt a nézőknek, sorban állt mindenki a film után, hogy gratuláljon neki; belopta magát a szívünkbe. Az biztos, hogy a Kontroll a figyelem minősége és mennyisége alapján nem egy átlag kelet-európai filmként van jelen New Yorkban: egyszerre nyitni a Lincoln Centerben és az Angelikában nagy szó, a ThinkFilm filmjei pedig az értelmiségi filmesek körében nagy népszerűségnek örvendenek itt" - magyarázta a New Yorkban vágóként dolgozó Adi Haspel.
"Egzotikus"
Lincoln Center, New York City
Kevin Lezak amerikai producer csalódott volt. "Többet vártam. Bizarr, földalatti világra, egy igazi szürreális kalandra számítottam a kezdő képsorok után, de csak egy üres allegóriát kaptam a végére. Ez persze nem jelenti azt, hogy nem élveztem, mert jól szórakoztam alatta - egyszerűen csak nem tudtam úgy tekinteni erre a filmre, mint az évtized legjobb magyar filmjére. Érzem benne az energiát, de a Kontrollban a zene és a pergő képek ellenére a metró világa sötét világ, tele veszélyekkel, valódi rettegéssel és ez nem lett rendesen kidolgozva. Nimród szimpatikus volt, sokan kiváncsiak rá itt, bár a neve nem a legszerencsésebb: a 'nimrod' amerikai általános iskolás szlengben annyit tesz: idióta, tökfej" - árulta el Lezak.
Rick Bruner médiatanácsadó, a Lincoln Centerben tartott Kontroll-vetítés egy másik nézője az Index kérdésére elmondta: "hangulatos, jó kis csapatot alkottak az ellenőrök. A befejezés azt sugallta, hogy a jövőben akár folytatás is készülhet a Kontrollhoz. Úgy tűnt, egyszerre próbál pörgő thriller és avantgard művészfilm lenni, de valahogy egyik vonalat sem sikerült jól belőni. Voltak jó pillanatok, de nem hiszem, hogy befut Amerikában. A művészmozik közönsége tuti szeretni fogja, mert egzotikus országból jön, fura nyelven beszélnek benne és az álértelmiségieket mágnesként vonzza az ilyesmi. Meglátjuk."