Ez leszbikus film? Román vendégmunkásokról is szólhatna

2007.07.09. 11:09
A vasárnap zárult 12. LMTB melegfilm-fesztiválon a Művész mozi előtti placcon két vetítés között szolidan társalgott a közönség, akik közül huszonéves leszbikusokat, melegeket és biszexeket kérdezgettünk a filmekről. Kritikusak voltak.

Szaturnusz gyűrűje - 6/10

"Én megvágtam volna a háromnegyedére, a közepére ellanyhult, kifogyott az ötletekből" - jegyezte meg a nyíltan meleg rendező, Ferzan Özpetek legújabb filmjéről a férfiszerelemről is verselő Nádasdy Ádám. Pedig a Szaturnusz gyűrűje kimagaslott az általunk tesztelt filmek közül, igaz, nem a történetmesélés volt az erőssége. Az ELTE nyelvész docensét, egykori tanárunkat a Művész mozinál a film utáni cigiszünetben faggattuk. "Giccses volt, olyan kérdésekkel foglalkozott, amik könnyen váltanak ki érzelmeket" - kritizálta a sztorit a kereken hatvanéves nyelvész, aki a mozizás mellett az írásaiból összeállított színdarab előadása miatt jött a fesztiválra. A Szaturnusz gyűrűje egy hat fős baráti társaságról szól, köztük egy meleg íróról, aki évek óta együtt él szerelmével. Nem csak az ágyuk, a bankszámlájuk is közös, majd a fiú váratlanul rosszul lesz és kómába esik. A személyes tragédiát a rendező a barátok szemszögéből dolgozza fel, és hiába, hogy a sztori nagyrészt egy helyben tipródik, a hiteles karakterek sokáig fenntartják a figyelmet. A kis híján két órás film háromnegyedénél viszont valóban egy emberként kezdett el fészkelődni a közönség. Amiért a Szaturnusz gyűrűje mégis érdekes, hogy jó ellenpéldát ad a sztereotípiák hivalkodó, élvhajhász melegjére. "Özpeteknél mindig nagyon fontos a hűség" - jegyezte meg erről egy meleg barátom, aki szintén évek óta együtt él párjával. A fordítóirodában dolgozó Dani elkísért a vetítésre, és bár "sírós típus", velem ellentétben nem bőgte el magát az érzelmes filmen. (A filmet a tervek szerint októbertől játsszák a magyar mozik.)


Nádasdy Ádám két műsor között

Leplezetlen - 5/10

"Ez nem leszbikus film, akár román vendégmunkásról is szólhatott volna" - hadarta indulatosan a Leplezetlen című film után Timi, akivel előző nap a melegfelvonulás után a Buddha Beach-en találkoztam, és egy közös barátnőnk mutatott be minket egymásnak. Ő leszbikusként arra lett volna kíváncsi, hogy a hasonló cipőben járó nők hogyan boldogulnak, ha Teheránban születtek. A történet viszont a német határon kezdődik, így az iszlám és a melegség ütközését megkerüli. Angelina Maccarone filmjének főszereplője, Fariba, kénytelen elhagyni hazáját, miután kiderül, hogy egy házas nővel van viszonya. A német hatóságok előtt viszont ezt nem meri bevallani, inkább politikai menekültnek hazudja magát, és végül férfinak öltözve szerez illegális munkát egy káposztafeldolgozó üzemben. "A Fiúk nem sírnak óta tudjuk, hogy a hetero férfik megverik a barátnőjüket, ha kiderül róla, hogy leszbikus" - hoz egy példát Timi az osztrák-német filmben hemzsegő klisékre, mivel szerinte a Leplezetlen az eddigi leszbikus darabokhoz képest semmi újdonságot nem mutatott. "Ez mindig így van, ha két lány szerelmes lesz, és nem csak arról van szó, hogy a fiú kedvéért nyalogatják egymást - mondta, majd a film minőségétől függetlenül megjegyezte. - Magyarországra nagyon kevés ilyen film jut el, ezért jó, hogy rendeznek itthon erre külön fesztivált. Az utóbbi években talán a Brokeback Mountain volt az egyetlen kivétel. Más, normális országokban, Franciaországban, vagy Angliában, nem ez a helyzet."


Fruzsi és barátnője, Szilvi

Szerelmem, Annabelle - 3/10

Egymással smároló leszbikus párok között sasszéztunk ki a Szerelmem, Annabelle című film vetítéséről, miután szemtanúi lehettünk a középszerű leszbifilmek másik iskolapéldájának. A The Osbournes több epizódját is jegyző rendezőnő egy tanárnő és egy diáklány szexbotrányát dolgozta fel. A drámai love story pikáns helyszínen, egy katolikus lánykollégium falai között játszódik. Az inspirációt egy Mädchen in Uniform című 31-es film ihlette, amit a nácik ugyan betiltottak, de minden kópiát nem sikerült megsemmisíteniük, így az utókor, köztük Katherine Brooks is felfedezhette magának. Na ezt sikerült szappanoperákra jellemző mélységgel feldolgozni. Bár bevalljuk, hogy a nagy melodráma hatására a fináléban sírtunk egy sort, de amikor megjelent a US government rendszámú autó, és két vállas egyenruhás elragadta a bűnös tanárnőt, a közönséggel együtt mi sem tudtuk visszafojtani a nevetésünket. "Ha mint film nézem, akkor tényleg nem jó, a vége például nagyon hirtelen lett elvágva, de leszbikus filmként nagyon jó - tett helyre a szintén leszbikus Nagy Szilvi, a fesztivál és az Ösztrosokk bulik egyik szervezője, aki a Szerelmem Annabelle-t a fesztiválnak beszerezte. - Nagyon sok leszbikus film van, de a legtöbb olyan, hogy kínszenvedés végignézni. Ezek a filmek szerelem-gyerekek, amikben, amatőr színészek játszanak, és amatőrök a technikai megoldások is." A moziélmény értékéből számomra az is sokat levont, hogy a tizenhét éves diák és a harmincon túli tanárnő egymáshoz való vonzódása egyáltalán nem tűnt hitelesnek. A forgatáson el is szólta magát a tanárnőt játszó Diane Gaidry, hogy "nem vagy nekem fontos", miután sokadszorra is sikertelenül próbálta ennek az ellenkezőjét meggyőzően eljátszani. (Szolgálati közlemény: aki lemaradt volna a film alternatív befejezéséről, ami a stáblista után következett, itt pótolhatja.)

Éjszakai járat - 9/10

A sok melodráma, elszakított homokos szerelmes pár, előítéletek miatt zátonyra futott kapcsolat után a fesztivál deklaráltan szexdús zárófilmjével tettem egy próbát, ehhez a Kertész utcai humuszbárban fogtam egy alkalmi biszex kísérőt. "A melegségről szóló filmek általában rosszak, az érintett közönség meg így is úgy is megnézi őket, mert róluk szól. Viszont vannak simán jó filmek, amikben szerepel meleg szál is" - fejtette ki a Művész mozi fele menet Dávid. Már vagy húsz perce tartott az Éjszakai járat vetítése, amikor arra figyeltem fel, hogy a másik oldalamon ülő magányos kínai férfi visító röhögését a bársony kárpitba próbálja fojtani. Pedig az első sokkot, amit a film okoz, nem egyszerű kiheverni. A felvezetésben James, aki civilben jacuzzi-felügyelő egy nyilvános fürdőben, videóra veszi, ahogy gyertyaállásból igyekszik leszopni magát. Később hasonlóan fantáziadús, és egyáltalán nem színlelt szexjelenetek következnek, egyre több szereplővel, ahogy a különböző szexuális beállítottságú New York-iak tablója kibontakozik. A szereplők végül az Éjszakai járat nevű szexklubban gyűlnek össze, aminek egy létező, ismert transzvesztita, Justin Bond a vezetője. "New Yorkban az lehetsz, aki akarsz, de akkor annak a képnek meg is kell felelned" - próbálja megmagyarázni Dávid, hogy miért ilyen frusztrált a filmben minden szereplő, ha egyszer mindent szabad.