Luc Bessont nem tartják vissza a muszlimok

2006.12.21. 11:17
A franciátlanságáért sokat szapult Besson fel is hagyott a rendezéssel, meg nem is. Fárad, derült ki a Budapesten tartott sajtótájékoztatón. A magyar fotósokat azért megrendezte volna, amikor lökdösődve fogadták a Hotel Sofitel különtermében szerda délután. A Nikita rendezője és a Taxi forgatókönyvírója legújabb filmjét, az Arthur és a villangók című animációt promotálta nálunk.

A rendező utoljára a Jeanne d'Arc - Az orleans-i szűz című történelmi drámával akasztotta ki a filmbarátokat 1999-ben, ami a Milla Jovovichcsal közös munka végét is jelentette egyben. Idén két filmmel állt elő a negyvenhét éves Besson, egy fekete-fehér romantikus fantasy-vel, az Angel-A-val és az Arthurral, ami akár egy trilógia első darabja is lehet. Az Arthur és a villangók mesefilm, az élőszereplős részében a Charlie és a csokigyárból ismert Freddie Highmore és Mia Farrow játsszák főszerepet, az animált részben pedig a Patrice és Céline Garcia által kitalált, néhány milliméteres villangók. A meglepően alacsony, pocakos rendező érdeklődő, barna gombszemekkel várta az Index kérdéseit, amikre franciásan zöngésített angollal válaszolgatott.


Fotó: Rákossy Péter

A filmjei tele vannak női főhősökkel, akik nagy küzdelmek árán megmentik a világot. Ehhez rendszerint kéznél voltak a megfelelő női színésznők, Anne Parillaud, Milla Jovovich...

Azt akarja mondani, hogy a férfiak nem erősek a filmjeimben?

Azt, hogy nem mentik meg a világot az Ötödik elemben, vagy Franciaországot a Jeanne d'Arc -ban. Ehhez képest az Arthur és a villangókban a kisfiú a hős. Kifogyott a női múzsákból?

Így készült az Arthur
Luc Besson öt évvel ezelőtt vágott bele a villangók meséjének megfilmesítésébe. Patrica Garcia, akivel az Ötödik elemen is együtt dolgozott, kereste meg a kétmilliméteres lények karakterterveivel és egy tévésorozat ötletével, hangzott el a sajtótájékoztatón. Besson rábeszélte, hogy ne adják alább egy egészestés filmnél, mert őt ez hozza izgalomba. Megírta a forgatókönyvet, négyszer rajzzal elkészítette a storyboardot. Később ezeket jeleneteket forgatták le a színészekkel. Két és fél évvel ezután készült el az első egy perc, a teljes animáción háromszázan dolgoztak. Technikailag nem is a 3D jelentette a legnagyobb kihívást, hanem az, hogy zökkenőmentesen elegyítsék az animált és az élőszereplős részeket. A 60 milliós költségvetésű filmből 30 milliót saját zsebből fedeztek, mire sikerült szponzorokat találniuk.
Nem, és ez eddig sem valami feminista propagandafogás volt részemről. Nem feladatom, hogy megvédjem a nőket. Próbálok mindig jó szerepet adni nekik, de a férfiaknak is, nem teszek különbséget. Mindig a szerep van meg előbb, és utána keresek hozzá színészt. A 80-as években volt jellemző, hogy a férfi karakterek képviselték a nyers erőt, Schwarzenegger, Stallone. A nők pedig csak szipogtak a háttérben, hogy "Jaj, ne hagyj el!" Ez hülyeség, a nők ennél jóval többet érdemelnek.

Nem gondolja, hogy Holdviola hercegnőnek vérlázítóan jó segge van ahhoz képest, hogy egy gyerekfilm egyik főszereplője?

Miért? Csúnyának és kövérnek kellett volna lennie?

Nem, de attól, hogy nem csúnya, még nem kell automatikusan kihívónak lennie.

Ezt csak Ön látja benne. Ez egy felnőtt hozzáállása.

És mi a helyzet azzal, hogy a filmben a raszta villangók szívnak, sőt, a cselekményvezetésben még a nemi betegség is fontos szerepet kap?

Igen?

Ha jól értettem a történetet, akkor a gonosz villangó, Malthazár, attól lesz gonosz, hogy elváltozik egy nemi betegségtől.

Nem, egy rovartól kapja el, amikor megcsókolja.


Holdviola az Arthurban
Klikk a képre!

Hát nem ezt hívják nemi úton terjedő betegségnek? Hány éves kortól ajánlja ezt a filmet?

Ön szerint mikortól szabad erről a gyerekekkel beszélni?

Nem tudom megítélni, mert nincs gyerekem, Önnek viszont több is.

Igen, és amikor nem figyelek oda, akkor mit csinálnak? Orvososat játszanak meg papás-mamásat. A szexualitás az élet része, már gyerekkorban is. Néhány éven belül szeretőjük lesz, aztán gyerekeik, ez az élet körforgása. A szerelemben és a gyerekcsinálásban semmi rossz nincsen, ott kezdődik az élet. Ma a gyerekeink azt tanulják tőlünk, hogy a pénz mozgatja a világot, a társadalom végtelenül cinikus, pusztítjuk a bolygónkat, gyilkolunk a hatalomért, nekünk pedig azon kellene aggódnunk, hogy szexi hátsókat mutatunk a nekik?

Ez mégsem jellemző a gyerekeknek kitalált animációs figurákra.

Persze, mert a legtöbb ilyen Amerikából jön, ahol nagyon képmutatóak az emberek. Két évvel ezelőtt négyszáz papot vádoltak meg szexuális zaklatással. És ugyanez áll a vallásra is. Szólásszabadság van, de a zsidók, a keresztények, a muszlimok most akkora hatalommal bírnak, hogy félnünk kell attól, hogy bizonyos dolgokat kimondjunk.

Nem Besson futtatta fel Jean Renót
Bár Natalie Portman már tizenegy évesen vele forgatott, Jean Reno pedig első filmjében, a Le'Dernier combat-ban szerepelt, túlzásnak tartja, hogy a Nikitában takarítót, a Leon a profiban bérgyilkost alakító Renót ő fedezte volna fel a világnak. Egykori feleségét, Milla Jovovich-ot pedig, akinek az Ötödik elemben és a Jeanne d'Arc-ban is főszerepet adott, nagyszerű színésznőnek tartja.
Vigyázzunk, mert a muszlimokat ez érzékenyen érinti? Az egyház meg fog sértődni? Szarok bele! Ha beszélni akarok, akkor kinyitom a számat, és beszélni fogok. Tisztelem őket, és ha van bennük szeretet, mert az istenük jobbá teszi őket, akkor áldásom rá, de miért próbálják befogni a számat?

Persze, de tíz percben ezt úgysem fogjuk megoldani.

De erről szól a film, hogy akkor is kijöhetünk egymással, segíthetjük egymást, ha egyikünk két méter, másikunk meg csak két milliméter.

Ezek szerint most volt mondanivalója. Korábban azt nyilatkozta, hogy akkor rendez csak filmet, ha van miről, majd idén bejelentette, hogy felhagy a rendezéssel. Most pedig személyesen járja a világot, hogy az Arthur és a villangók következő részének útját egyengesse. Miért?

Nem gondoltam meg magam. Mindössze annyit mondtam, hogy ha lesz alkalmam tíz filmet rendezni, akkor én leszek a világ legboldogabb rendezője. Ezt a tíz filmet meg is csináltam, az Arthur a tizedik, és most már nincs meg bennem az energia ahhoz, hogy valami újba kezdjek. Tartok attól is, hogy csak önmagamat fogom ismételni.

Ha megcsináljuk az Arthur folytatását, aminek nagyon örülnék, mert élvezet volt ez az öt év, amit erre szántam, akkor az számomra ugyanez a film lesz. A karakterek ugyanazok, és örömmel töltök el velük újabb éveket. Ez olyan, mint egy hat, vagy négy órás film, csak több részletben. A lényeg az, hogy nem vágok bele holnap egy scifibe, egy westernbe, vagy egy történelmi filmbe.

Az utóbbi időben inkább producerként tevékenykedett, jövő év elején jön ki a Taxi 4. Lesz ötödik rész?

Nem hinném. Eredetileg hármat terveztünk, de amikor befejeztük a trilógiát, a nézők követelték a folytatást, mert Franciaországban nagyon szeretik a Taxit. Aztán egyszercsak támadt egy ötletem, elkezdtem írni, vicces volt, megcsináltuk.

Az Europa Corp.-on keresztül filmforgalmazással is foglalkozik. Egy thaiföldi akciófilmben (Ong Bak) a készítők elrejtettek egy üzenetet: "Luc Besson, várunk rád!". A filmet nálunk is bemutatták, Önök hozták be Európába. Meg Amerikába. Engedett a felszólításnak?

Nem, megvettem a film világforgalmazásának a jogait, és hónapokkal később kérdezték tőlem, hogy olvastam-e a nekem szóló üzenetet. Én meg csak néztem bután, azt hittem, hogy viccelnek. Olyan helyre tették, hogy elég nehéz észrevenni.

A többi filmjüket is megveszik?

Nem, átvertek minket pénzzel. Szokás szerint. Pedig sokat segítettem nekik, újravágtam, újrakevertük a hangot, ami szörnyű volt, új hangeffekteket csináltunk, futtattuk a filmet Európában és Amerikában. Most pedig mindenki velük akar dolgozni, pénzesebb cégektől kapnak ajánlatokat, minket meg átvertek.

Azt mondja, hogy azért is akar rendezés helyett inkább producerkedéssel foglalkozni, mert kezd kinőni a rendezésből, és helyet akar adni a fiatalabb, ismeretlenebb filmeseknek. Tarantino is valami ilyesmivel próbálkozik.

Bennem és Quentinben az a közös, hogy szívügyünk a film, és lételemünk a filmipar. Ez az életünk, úgyhogy az a normális, hogy ahol tudunk segítünk. Ebben nagyon szabadnak érzem magam, nem kell minden évben iksz filmet megvennünk. Egyik évben veszünk hatot, máskor egyet sem. Egyedül az a döntő, hogy tetszik-e a film, hogy akarom-e, hogy ez a film létezzen, vagy sem.

Mielőtt hagytuk volna magunkat leválasztani a legnépszerűbb francia direktorról, még megkérdeztük, hogy követi-e Milla Jovovich színészi pályafutását, mióta elváltak útjaik, de Besson ezt nem akarta kommentálni. Zavarunkban még bocsánatot is kértünk tőle, mert éreztük, hogy túl személyes vizekre eveztünk. Mondta, hogy nincs harag.