Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEMTovábbi Cikkek cikkek
Az est nyertese a várakozásoknak megfelelően Joel és Ethan Coen Nem vénnek való vidék (No Country for Old Man) című filmje volt, ami a legjobb adaptált forgatókönyv, rendezés és film kategóriája mellett még a sztori szerint csendes és őrült gyilkosnak, a spanyol Javier Bardemnek is meghozta a mellékszereplő Oscarját. Az utolsó díjuk átvételekor már nem is nagyon tudott mit mondani Ethan Coen, ezért csak megköszönte, majd Joel elmesélte, hogy Ethannel super 8-asra forgatták első filmjüket Henry Kissinger On the Go címmel. A mexikói határ környékén lévő befuccsolt drogbizniszből kiinduló modernkori westernjük a nyolc jelöléséből tehát a legfontosabbakat behúzta a nagy ellenlábas, a szintén 8 jelöléssel induló Vérző olajjal szemben, amit Daniel Day-Lewis mentett meg a csúfos bukástól. Az olajfúró apáról szóló karrierista dráma egyén, család és közösség problémáit veti fel nyomasztó képi világgal. A Boogie Nights-ot és a Magnóliát jegyző Paul Thomas Anderson olajfúrós kontextusában játszódó történet ettől függetlenül nagyon jó.
Daniel Day-Lewis második Oscarját söpörte be 18 év után: 1990-ben A bal lábamért még hosszú hajjal kapta meg a szobrot. 94-ben egy újabb ír témájú filmért, az Apám nevébenért jelölték, de sem ezzel, sem a 2003-as New York bandáinak ír gengsztervezéreként sem sikerült dupláznia. A jelöltek elég jó színészek elég komoly filmekben, megérdemlik a felsorolást: George Clooney (Michael Clayton), Johnny Depp (Sweeney Todd), Tommy Lee Jones (Elah völgyében), Viggo Mortensen (Eastern Promises). De tényleg Daniel Day-Lewis volt a legjobb, a bokszban megkérdőjelezhetetlen bajnoknak neveznék.
Az est egyik komoly vesztese a Vágy és vezeklés volt, aminek egyedül az est házigazdája, Jon Stewart örült, mert szerinte végre csináltak az ősi zsidó ünnepről, a Jom Kippurról egy filmet. Erre néhányan felnevettek: "Most már tudom, hol ülnek a zsidók" - mondta Stewart, majd Jack Nicholsont lerabbizta. A sokszor vicces Jon Stewart legjobb poénja is abból indult ki, hogy élcelődni kezdett a jelenlévő terhes nőkön, vagyis Jessica Albán, Nicole Kidmanen és Cate Blanchetten (And the baby goes to...), csak hogy végül megjegyezze, mivel Jack Nicholson is itt van, a terhes nőket inkább a gála végén számoljuk össze. A másik bukó film a Bűbáj című Walt Disney-mozi, aminek három betétdala is jelölve volt, de egy Oscart sem kapott.
A legjobb női főszereplő díját az Edith Piafot hihetetlen azonossággal adó Marion Cotillard kapta, aki a vörös szőnyeges bevonuláskor is zavarban volt, hát még a díj átvételekor. Ezzel szemben a legjobb női mellékszereplő díja kicsit meglepő volt, talán a Michael Claytonban szereplő Tilda Swinton (Michael Clayton) sem hitte el. Tarr Béla A londoni férfijának szereplője nagyon erős versenyben találta magát: Cate Blanchett (I'm Not There), Ruby Dee (Amerikai gengszter), Saoirse Ronan (Vágy és vezeklés), Amy Ryan (Hideg nyomon). Swinton a díjat az amerikai ügynökének köszönte meg, akinek a feje és a feneke is hasonlít az Oscarra. A díjazott még megdicsérte George Clooney-t a Batman és Robinban nyújtott szerepéért és a ruhájáért.
A pénzhamisítók című osztrák alkotás nyerte a legjobb külföldi Oscarját, bár ne felejtsük el, hogy nem fogadták el a 4 hónap, 3 hét, 2 nap című filmet. A Stefan Ruzowitzky rendezte mozi a második világháború idején egy koncentrációs táborban játszódik, ahol a foglyokat a nácik hamis dollárok gyártására kényszerítik.
Az est egyik legszimpatikusabb nyertese, a TOP 100 szexis férfi közé is beválasztott spanyol színész, Javier Bardem volt, akit a legjobb mellékszereplő díját vihette haza. "Három hónapig éltem azzal a hajjal, jól megvicceltek vele" - mondta a zseniális gyilkost alakító színész még a gála előtt a vörös szőnyegen, majd a díja átvételekor is ezzel viccelődött. Egyébként ez volt az egyik legerősebb kategória az előzetesek alapján: Casey Affleck (Jesse James), Philip Seymour Hoffman (Charlie Wilson háborúja), Hal Holbrook (Into the Wild), Tom Wilkinson (Michael Clayton).
Michael Moore nem tudta megismételni korábbi sikerét a Sickóval, így a legjobb dokumentumfilm a Taxi to the Dark Side lett, ami egy ártatlan taxisofőr meghurcolásán és meggyilkolásán keresztül mutatja be a szeptember 11 után megváltozott világot Afganisztántól Irakon át a guantanamói börtönig. Nem csoda, ha jól fogadták az inkább demokrata-pártinak tartott hollywoodi körökben.
Percről-percre itt>>A nyertesek és a jelöltek teljes listája:
Legjobb film:
Vágy és vezeklés
Juno
Michael Clayton
Nem vénnek való vidék (Ethan Coen, Joel Coen, Scott Rudin)
Vérző olaj
Legjobb színész:
George Clooney (Michael Clayton)
Daniel Day-Lewis (Vérző olaj)
Johnny Depp (Sweeney Todd – A Fleet Street démoni borbélya)
Tommy Lee Jones (Elah völgyében)
Viggo Mortensen (Eastern Promises)
Legjobb színésznő:
Cate Blanchett (Elizabeth: Az aranykor)
Julie Christie (Egyre távolabb)
Marion Cotillard (Piaf)
Laura Linney (The Savages)
Ellen Page (Juno)
Legjobb mellékszereplő:
Casey Affleck (Jesse James meggyilkolása, a tettes a gyáva Robert Ford)
Javier Bardem (Nem vénnek való vidék)
Philip Seymour Hoffman (Charlie Wilson háborúja)
Hal Halbrook (Út a vadonba)
Tom Wilkinson (Michael Clayton)
Legjobb mellékszereplőnő:
Cate Blanchett (I’m Not There)
Ruby Dee (Amerikai gengszter)
Saoirse Ronan (Vágy és vezeklés)
Amy Ryan (Hideg nyomon)
Tilda Swinton (Michael Clayton)
Legjobb rendező:
Paul Thomas Anderson (Vérző olaj)
Ethan és Joel Coen (Nem vénnek való vidék)
Tony Gilroy (Michael Clayton)
Jason Reitman (Juno)
Julian Schnabel (Szkafander és pillangó)
Legjobb eredeti forgatókönyv:
Juno (Diablo Cody)
Plasztik szerelem
Michael Clayton
L’ecsó
The Savages
Legjobb adaptált forgatókönyv:
Vágy és vezeklés
Egyre távolabb
Szkafander és pillangó
Nem vénnek való vidék (Joel Coen, Ethan Coen)
Vérző olaj
Legjobb operatőr:
Roger Deakins (Jesse James meggyilkolása, a tettes a gyáva Robert Ford)
Seamus McGarvey (Vágy és vezeklés)
Roger Deakins (Nem vénnek való vidék)
Janusz Kaminski (Szkafander és pillangó)
Robert Elswit (Vérző olaj)
Legjobb vágás:
A Bourne-ultimátum (Christopher Rouse)
Szkafander és pillangó
Út a vadonba
Nem vénnek való vidék
Vérző olaj
Legjobb látványterv:
Amerikai gengszter
Vágy és vezeklés
Az arany iránytű
Sweeney Todd – A Fleet Street démoni borbélya (Dante Ferretti, Francesca Lo Schiavo)
Vérző olaj
Legjobb jelmez:
Across the Universe
Vágy és vezeklés
Elizabeth: Az aranykor (Alexandra Byrne)
Piaf
Sweeney Todd – A Fleet Street démoni borbélya
Legjobb smink és maszk:
Piaf (Didier Lavergne, Jan Archibald)
Norbit
A Karib-tenger kalózai 3. – A világ végén
Legjobb eredeti filmzene:
Vágy és vezeklés (Dario Marianelli)
Papírsárkányok
Michael Clayton
L’ecsó
3:10 to Yuma
Legjobb betétdal:
Raise It Up (August Rush)
Happy Working Song (Bűbáj)
So Close (Bűbáj)
That’s How You Know (Bűbáj)
Falling Slowly (Once) (Glen Hansard, Markéta Irglová)
Legjobb hang:
A Bourne ultimátum (Scott Millan, David Parker, Kirk Francis)
Nem vénnek való vidék
L’ecsó
3:10 to Yuma
Transformers
Legjobb hangvágás:
A Bourne ultimátum (Karen M. Baker, Per Hallberg)
Nem vénnek való vidék
L’ecsó
Vérző olaj
Transformers
Legjobb vizuális effektek:
Az arany iránytű (Michael L. Fink, Bill Westenhofer, Ben Morris, Trevor Wood)
A Karib-tenger kalózai 3. – A világ végén
Transformers
Legjobb animációs film:
Persepolis
L’ecsó (Brad Bird)
Vigyázz, kész, szörf!
Legjobb idegen nyelvű film:
Die Fälscher (Ausztria, Stefan Ruzowitzky)
Beaufort (Izrael)
Mongol (Kazahsztán)
Katyn (Lengyelország)
12 (Oroszország)
Legjobb dokumentumfilm:
No End in Sight
Operation Homecoming: Writing the Wartime Experience
Sicko
Taxi to the Dark Side (Alex Gibney, Eva Orner)
War Dance
Legjobb rövid dokumentumfilm:
Freeheld (Cynthia Wade, Vanessa Roth)
La corona
Salim Baba
Sari’s Mother
Legjobb animációs rövidfilm:
Męme les pigeons vont au paradis
I Met the Walrus
Madame Tutli-Putli
Moya lyubov
Peter & the Wolf (Suzie Templeton, Hugh Welchman)
Legjobb élőszereplős rövidfilm:
Om natten
Il supplente
Le Mozart des pickpockets (Philippe Pollet-Villard)
Tanghi argentini
The Tonto Woman