Gál
8 °C
22 °C

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Már vegyes a Tarr-film fogadtatása

A londoni férfi Cannes-ban

2007.05.24. 11:22
Álló tapssal fogadták Tarr Béla versenyfilmjét, a Londoni férfit a szerda esti díszbemutatón a 60. Cannes-i Filmfesztiválon, de a kedd esti rossz fogadtatású sajtótájékoztató után ma jelentek csak meg a kritikák, amik a "majdnem nézhetetlentől" a "nem rossz"-ig minősítették a több mint kétórás mozit.

Jól sikerült díszbemutató

A Londoni férfi című film premierjét teltházzal vetítették szerda este tíztől a fesztiválpalota Lumiere termében. A filmet most is elhagyta a közönség negyede, de akik tudták, mire számítanak, és ott maradtak, állva tapsolták meg a rendezőt. A közönségnek a vetítés alatt is tetszett a film.

Kezdésként a fesztivál művészeti igazgatója, Thierry Frémaux köszöntötte az alkotókat és a stábot, akik egymást átkarolva vonultak végig a díszőrség sorfala között a vörös szőnyegen. A ceremóniamester bemutatta a versenybe először meghívott Tarr Bélát és az angol Tilda Swintont, aki 2005-ben Jim Jarmusch Hervadó virágok (Broken Flowers) című versenyfilmjében játszott, 2004-ben pedig a zsűri tagja volt.

A film után öt percig állva tapsoltak a nézők, amit a rendező egy 'Let's go home!' vagyis menjünk haza felkiáltással csendesített el, és kifelemenet összeölelkezett az amerikai rajongójával, a szintén versenykategóriában futó Gus Van Sant rendezővel, aki utóbbi három filmjét bevallottan Tarr hatására forgatta. Gus Van Santról pletykaszinten közismert, hogy mikor egy 2001-es fesztiválon a magyar rendezőnek azt üzente, hogy találkozna vele, azt a választ kapta, hogy örüljön, hogy Tarr nem pereli be.


A főszereplő Derzsi János és Tilda Swinton között a rendező
Klikk a képekre!

2,1 pont a 4-ből

2,1 pontot kapott az összesítés szerint a Londoni férfi a Screen Daily fesztiválon megjelent nyomtatott különkiadványa szerint. (Itt x-et kapnak az értékelhetetlen filmek, ha értékelhetőek, akkor egytől négyig pontozzák.) A 2,1 eddig megosztva a leggyengébb eredmény, ennyit kapott Wong Kar-Wai és Kim Ki Duk versenyfilmje is. A listavezető a Coen-testvérek filmje és a 4 Months, 3 Weeks and 2 Days című román mozi 3,2-vel.

A Tarr-film kedd esti sajtóvetítése után ma jelentek meg a nemzetközi sajtóban a kritikák, és eszerint a szakújságírók is vegyesen fogadták a filmet.

"Majdnem nézhetetlen"

"Majdnem nézhetetlen - írta például elsőként a Hollywood Reporter kritikusa, aki meglepődve megjegyezte azt is, hogy a film első jelenete tizenkét perces. "A karakterek ritkán beszélnek, de hogy miről, azt nem értjük. Mindenki bűnösnek tűnik, de hogy miért, azt nem tudjuk"- foglalta össze ellenérzéseit a szerző, majd a forgatókönyv eredeti írójára utalva hozzátette: "Simenon fia szerint az apja regényében a teljes bizonytalanság zajlik a hős elméjében. Az ember azt mondhatná, hogy ez teljesen igaz a rendező elméjére is".

Az Ottawa Citizen is a sajtóvetítés alapján húzza le a filmet "Tarr Béla filmjét nem fogadták jól Cannes-ban" címmel. Az újságíró szerint így néz ki egy tipikus jelenet: "egy ember bemegy egy csűrbe és bezárja az ajtót, amit a kamera még két percig mutat". A cikk szerzője szerint a film olyan "hosszú, mint a Tour De France".

"Nem rossz film"

"A nemzetközi filmfesztiválon az embert arra kényszerítik, hogy szembenézzen saját türelmetlenségével - írta a New York Times kritikusa, akinek beszámolója szerint "az egyszerű fekete-fehér munka vetítése alatt mint bepánikolt marhák a vágóhídról, úgy menekültek ki az újságírók." De a szerző ott maradt, és próbálta megérteni a "Tarr Béla lassú mozgásaival, kényelmes fényképezéssel" ritmizáló munkát, amiről végül kijelentette, hogy "nem rossz". "Amikor egy Tarr-filmet nézel, vannak pillanatok, mikor úgy tűnik, mintha a rendező nem azt akarná, hogy a képeit nézd, hanem hogy a szereplői gondolataiba láss" - fejtegette végül.

"A film noir fogalmát definiálta újra Tarr Béla" - írja kritikájában a Screen Daily, ami pozitív, elemzésbe hajló írást közöl a Londoni férfiról. "Rigorózusan használja a kellemes hangulatú fekete-fehéret, de a filmet dvd-n a legjobb plazmatévé tulajdonosokon kívül senki nem veszi majd meg." A filmes szaklap szerint Tarr stílusának minden jellemzője megtalálható a Londoni férfiban is: "fény-árnyék hatás, kevés párbeszéd, élénk helyszínek és folyékonyan vándorló kameramozgás". És a színészi játékot is menti: "Azért van messze a természetestől, mert Tarr a fizikai jelenlétre válogatta ki a színészeket."