Függetlenfilmek arattak a Césaron

MTI
2005.02.28. 12:15
Az alacsony költségvetéssel dolgozó független filmesek arattak a szombati César-díjosztáson, amelyen az amerikai Oscar-díjhoz hasonlóan az év legjobb hazai - ezúttal francia - filmjeit értékelték.

A győztes L,esquive (Kerülő) négy Césarját méltatva a Le Journal du Dimanche "meglepetésszerű sikerről" írt, annál is inkább, mivel eddig mindössze 300 ezren látták - ellentétben a csupán mellékszereplőknek vagy zenei kivitelnek járó szobrocskákat begyűjtő Kóristákkal és Hosszú jegyességgel, amelyeknek 8,6, illetve 4,4 millió nézője volt. A Kerülő külvárosi fiatalok életéről szól és a César-díjak nyomán már szerdától számos moziban újra műsorra tűzik. Ugyancsak a független filmesek sikerét méltatja a Le Parisien Yolande Moreau Césarjában: a legjobb női főszereplőnek járó díjat a már befutott Audrey Tautou elől halászta el a belga színésznő Gilles Porte filmjében - a rendező pedig a legjobb elsőfilmesnek járó Césart vihette haza Quand la mer monte (Dagály) című alkotásával.

A legjobb férfi főszereplő Césarjával szintén egy "független filmben" játszó színész, Mathieu Amalric érdemeit ismerte el a zsűri, ő a Rois et reine (Királyok és királynő) című filmben tűnt ki. A "függetlenek" sikere különösen akkor szembetűnő, ha egybevetik a két közönség-kedvenc film César-teljesítményével: a Kóristákat nyolcra jelölték, de csak a legjobb zenéért és a hanghatásokért járót nyerte el, a Hosszú jegyesség pedig a 12 jelölésből ötöt realizált, ám ezek között a legelőkelőbbek is csak a "legjobb női mellékszereplőnek" és a "legígéretesebb férfi szereplőnek" ítélt szobrocskák voltak.