Gyenge évet zárt tavaly Hollywood

2006.03.13. 10:34
Az értékesítési költségek emelkedése és a jegyeladások visszaesése tavaly erősen megviselte a hollywoodi stúdiók pénzügyi mérlegét, rávilágítva a filmipart fenyegető veszélyekre - derül ki a jelentősebb hollywoodi film- és tévéforgalmazó cégeket tömörítő Motion Picture Association of America (MPAA) jelentéséből.

A filmforgalmazásból származó összes bevétel az Egyesült Államokban tavaly 6 százalékkal, 8,99 milliárd dollárra csökkent, a globális forgalmazásból származó bevétel a 2004-ben elért rekordösszegű 25,23 milliárdról 23,24 milliárd dollárra esett. A visszaesés szakértők szerint több tényezőre vezethető vissza, így a filmek gyengébb színvonalára, a videojátékok, a dvd-k és az internet által támasztott versenyre és az illegális terjesztésre. Az összes mozilátogató száma tavaly 8,7 százalékkal, 1,4 milliárdra esett az USA-ban, így már a harmadik egymást követő évben csökkent az érdeklődés. Az átlagos jegyár 3,2 százalékkal, 6,41 dollárra nőtt. Egy film elkészítése átlagosan 60 millió dollár volt az egy évvel korábbi 62,4 millió dollár után, de a marketingköltségek tavaly 5,2 százalékkal, 36,2 millió dollárra emelkedtek a 2004-es 34,4 millióról. Így egy film elkészítésének teljes ára a marketinggel együtt 96,2 millió dollár volt, közel kétszer annyi, mint 1995-ben és több mint négyszer annyi, mint 1985-ben.