Vajna hatása érezhető a szemlés filmeken

2011.05.08. 10:31

Sok filmes és filmnéző retteg most attól, hogy mit hoz a Vajna-korszak a magyar filmgyártásban, pedig ha jobban megnézzük, rengeteg hasonlóságot találhatunk Vajna hollywoodi produkciói és a szemlés magyar filmek között.

Pál Adrienn- Total Recall - Az emlékmás

Kocsis Ágnes, Pusztai Ferenc
Paul Verhoeven, Mario Kassar, Andy Vajna

vajna1

Piroska a hatalmas, de a minimálisnál is kisebb arcjátékkal rendelkező nővér rengeteg hullát hagy maga után, csak úgy mint Schwarzenegger a Total Recallban. Mindketten csak sportolnak és esznek, és kétségbeesetten kutatnak emlékeikben az elveszett boldogság után. Persze párjaik nehezítik az életüket, mert Sharon Stone-t csak a szex, míg Piroska párját (Znamenák István) már az sem érdekli. Hamarosan kiderül, hogy mindkettejük memóriáját törölték. Kalifornia exkormányzójának egy kizsákmányoló lélekromboló cég, míg Piroskáét a lassabb tempóban pusztító magyar valóság.

Emlékeik után kutatva Arnold a sivár Marsra, Piroska a hasonlóan életteli Észak-Magyarországra látogat. Mindketten megtalálják amiért odamentek: Arnold megmenti a világot és megszerzi a kurvás csajt, Piroska pedig önmagát. Mindkét film tele van ironikus rendezői utalásokkal: Verhoeven kicsit harsányabb, míg Kocsis Ági finomabb humorral dolgozik, de mindkét film szórakoztató.

Szelíd teremtés - Terminátor 2

Mundruczó Kornél, Petrányi Viktória
James Cameron, Mario Kassar, Andy Vajna

vajna2

Oké, ez nem fair, hiszen mindkettő a Frankeinsteinre épít, de akkor is. Visszajön a jövőből az érzelemnélküli gépember (ki más, mint
a 7-szeres Mr Olympia), hogy megmentsen egy fiút, akit egy higanyember akar megölni. Ugyanez van Mundruczó Kornél filmjében, csak költségvetési és művészi okok miatt kihagytak belőle egy pár trükköt, meg összevonták a pár fő karaktert. Szóval egy higanymozgású szőke jelenik meg egy statisztaválogatáson, hogy megmentse a rendezőt a tehetségtelen statiszták áradatától.

A higanymozgású gépemberek mindenkit megölnek, aki az útjukba kerül, ezért az ellenállás vezérének, a gépnek és az ellenállást vezető anyjának (persze a Szelíd teremtésben mindez egy karakter) le kell számolnia a higanyemberrel. James Cameron ezt egy acélkohóban, Mundruczó az Alpokban teszi meg.

Nyár utca, nem megy tovább - Rambo II

Vecsernyés János, Szekeres Dénes
George P. Cosmatos, Andy Vajna

vajna3

Keresztes Tamás Rambóként veti be magát az egyik veszélyes dzsungelbe, a budapesti tömegközlekedésbe, hogy eltérítsen egy trolit. Budapest persze egy nagy falu: mindenki ismeri a másikat, még a 74-es trolin is. A mi Rambónk mennyivel jobb színész Stallone-nél az onnan is látszik, hogy a forgatókönyv, a borzasztó dialógusok ellenére is sikerül megmentie a túszokat, igaz, neki csak saját magát kell legyőznie. A slusszpoént nem áruljuk el, csak azt, hogy rengeteg eltéríthető BKV-járat ellenére nem lesz folytatás. Még annyit, hogy Bartsch Kata az egyik legjobb magyar színésznő, egyszerűen bármit csinál a vásznon elhisszük neki. Miután a Lorában vakot játszott, és szembe jött a körúton fehér bot nélkül, azt hittük, csoda történt.

Utolér - Angyalszív

Dyga Zsombor, Tóth Péter Miklós
Alan Parker, Mario Kassar, Andy Vajna

vajna4

Na most az biztos, hogy bemutatásukkor mindkettőt szétszedték a kritikusok. Mit is mondhatnánk?

A még fiatal és snájdig Mickey Rourke (Schwarzenegger nem ért rá) keresi az eltűnt egykori bigband sztárt, és értetlenül és tehetetlenül nézi végig, hogy mindenki brutális gyilkosság áldozata lesz. Van itt minden mint egy jó falusi búcsúban: vér, incesztus, pedofilia, meglepő fordulat, és aki eladja a lelkét az ördögnek, az ne csodálkozzon, hogy “utoléri” a végzete. Ez az Utolérben is megvan, csak itt a Mickey Rourke szerepét a néző játssza, különösen, ha fiatal és jóképű. Seress Zoltán karakteréről: a film után ne hagyjuk, hogy megijesszen minket a mozi erkélyén.

Hogy ki adta el a lelkét az ördögnek, az még nekünk sem világos, az biztos, hogy az Angyalszív az egyik legkirályabb film a világon: a rossz fogadtatás után hamar kultfilm lett. Az Utolér csak az előbbin van túl.