no

Egy hód terrorizálja Mel Gibsont

2011.05.17. 22:24 Módosítva: 2011.05.17. 22:28

Ha valakinek van apja, akkor megrázó lesz a Mel Gibson főszereplésével készült Beaver, amiben ügyesen omlik össze az elmúlt években kizárólag zsidózásairól, piálásairól és nőveréséről ismert sztár. Figyelem, megtévesztően könnyednek tűnő, de nagyon jó film!

A Beavert még 2009-ben forgatta Jodie Foster. Ez Mel Gibson életében az a borzalmas időszak volt, amikor antiszemita kiejlentései és részegeskedése miatt épp kivetette magából a hollywoodi rendszer, de még nem verte meg barátnőjét, Okszana Grigorjevát. Az a filmforgatás végén történt, és kapott érte három év próbaidőt.

A Beavernek ez lehet a második lehetősége, mert az amerikai, csendes bemutató a 105 mozival mindössze 100 ezer dollárt hozott az első hétvégén. A cannes-i bemutató után, május 20-tól jöhet egy hosszabb, dicsőségesebb menet. Megérdemelné.

A médiában sokáig remek családapaként és férjként megjelenő Mel Gibson egy napot kapott, hogy döntsön, elvállalja-e a szerepet. A karakter elég nehéznek tűnhetett, bár hozzá éppen közelálló volt: a depressziós apa kiég, nem tud sem magával, sem családjával sem kezdeni semmit, ezért elköltözik otthonról. Egy balul sikerült öngyilkossági kísérlet után egy hódbábu lesz az eszköz, aminek segítségével képes lesz kommunikálni családjával és más emberekkel.

A rendező, Jodie Foster jól választott, amikor Mel Gibsont kérte fel a szerepre, akinek a vetítés után elhamarkodottan már adnék is egy Oscart, annyira súlyos és meggyőző volt a depresszióból kiinduló bekattanása. Nem hallgathatjuk el, de Gibson elmúlt évei mind megjelennek játékában, valószínűleg ettől összetettebb játéka, mint bármikor. És még csak nem is játssza túl a szerepét.

Vannak filmek, amikre fel kell készülnöm előre. Témák, amiket csak nagy óvatossággal közelíthetünk meg. A Beaver trailere bizonyos szempontból lódít, sokkal kedvesebbnek és jókedvűbbnek tűnik, mint amilyennek a cannes-i, nagy tapssal és elégedettséggel fogadott vetítés után saját érzéseinket figyelve éreztünk.

A könnyedség és a humor olyan eszközök, amik egy ideig ügyesen elfedik a drámát, de csak azért, hogy kedvesen és szórakoztatóan, mintegy észrevétlen robbanjon a cselekmény később. A depressziós apa mellett fontos témaként jelenik meg a fiú története (fejét falba verve ügyeskedik Anton Jelchin), aki képtelen apjával beszélni, illetve az anya esete, aki mindvégig a megoldáson és elfogadáson dolgozik. Az anya, Jodie Foster annyira szerényen a háttérbe tolta magát, hogy alig tűnik fel, pedig nagyon fontos tükröt tart férjének Gibsonnak. Mondjuk biztos el volt foglalva a rendezéssel.

A film a vígjáték és a dráma határán egyensúlyoz, és elég ügyesen. Néhány jelenettől eltekintve nagyon pontosan érzi, mi az, amit megengedhet Mel Gibsonnak, aki láthatóan nagyon élvezte a munkát. A film vége annak ellenére érzelmes, hogy a rendezőnő elmondta, nem akar érzelgős végkifejletet, de mit lehet tenni akkor, ha ennyire megrázóan és hatásosan omlik teljesen össze Mel Gibson?

Jodie Foster megvéd

Mel Gibson bizonyosan nagyon nehéz helyzetben van, de attól remek színész, hogy szinte saját terápiájaként élte meg a forgatást. Nem csoda, ha a sajtótájékoztatón Jodie Foster mindvégig nagyon komolyan védte barátját és főszereplőjét, aki egyébként nem volt jelen. Gibson ott lesz viszont állítólag a vörös szőnyeges bevonuláson.

Jodie Foster a Cannes-i Nemzetközi Filmfesztiválon
Jodie Foster a Cannes-i Nemzetközi Filmfesztiválon

Mint kiderült, Mel Gibson és Jodie Foster 1994-ben játszott együtt a Maverick című vicces westernben, és nagyon jó barátok, ezért a rendező nem is kér bocsánatot és nem is magyarázkodik színésze helyett. Gibson sokszínű, van humoros é sötét oldala is, ezt hozza a színészi játékába, mondta Foster, aki jelezte, hogy Gibson privát életével nem kíván foglalkozni, de azért hozzátette, hogy a filmben amúgy is elég sokat megmutat magából a színész. "Ő változni akar, nem akar önmaga lenni" - mondta Foster Gibsonról, aki szerinte a egyáltalán nem volt neurotikus a többi színészéhez képest, akikkel valaha dolgozott.