Nincs barátság fiú és lány között!

2011.09.23. 17:48 Módosítva: 2011.09.23. 18:21

Az érzelmi sivárságban élő fiú és az érzelmileg sérült lány találkozik New Yorkban, ami egy modern népmesei újraértelmezése lehetne valamelyik régi szerelmes történet alaphelyzetének. Régen a királyfi még bátor és szerelmes volt, a királylány pedig naiv és szerelmes. Fiú és lány közötti barátságról szólna a Barátság extrákkal című mese, beleértve azt is, hogy ilyen nincs is.

A Barátság extrákkal egy egyszer nézhető, szórakoztató romantikus vígjáték egy gyönyörű és tehetséges színésznővel, Mila Kunisszal, akinek nagyon jól áll az óriásszem és a humor, illetve egy énekesből lett színésszel, Justin Timberlake-kel, aki elég ügyesen építgeti filmes karrierjét (Alphadog, Social Network, Rossz tanár és hamarosan a Lopott idő).

Bizony, alig héhány hónapja mutatták csak be a teljesen azonos témát feldolgozó Csak szexre kellesz című filmet Natalie Portman és Ashton Kutcher főszereplésével: két barát imádja egymást, majd dugnak, végül számukra is teljesen érthetetlen módon egymásba szeretnek (oké, akkor hosszú volt a barátság, most rövid). Nagy titok nincs abban, hogy nemcsak a forgatókönyv ugyanaz szinte, hanem a dialógok is, sőt aki A fekete hattyú leszbijelenetében egy pillanatra nem tudta, melyik Portman és melyik Mila Kunis, az most is teljesen el lesz veszve, melyik filmet is nézi.

Pedig a film a társadalomelmélet és a pszichológia közös területén végez mélyfúrásokat, hogy újra bebizonyítsa, nincs barátság fiú és lány között. Vagyis inkább a talaj legfelsőbb rétegét kapargatja kis kanállal. A Hankiss Elemér-i társadalmi és érzelmi mobilitás tételének megfelelően egy nagyvárosban már nem lehet ismerkedni, mert: 1, mindenki házasságot akar 2, a sportszexre nem kíváncsi már senki 3, mindenki fél, hogy megbántja a másikat 4, mindenki félti saját magát 5, mindenki volt már mindenkivel. Ha ilyen alapos és bizonyított szociológiai tételünk van, akkor joggal gondolhatta az Emma Stone főszereplésével készült remek, Könnyű nőcske című vígjátékot rendező Will Gluck, hogy két mintapéldánnyal igyekszik megerősíteni vagy cáfolni a tételeket.

Justin Timberlake-et és Mila Kunist pedig alaposan felkészítették a kísérletre: jól néznek ki, lazák és jófejek, imádnak dugni és viccelődni, de egyáltalán nem hisznek a szerelemben és az elköteleződésben. Dylant (Timberlake) a GQ művészeti vezetőjének vadássza le Jamie (Mila Kunis), de hiába a régi törvény, hogy házi nyúlra nem lövünk, ők minimum sortűz alá veszik egymást. Persze előre tisztázott haveri alapon, mert a fiú és lány között kialakuló fura, értelmezhetetlen kapcsolatoknak mindig az a lényege, hogy mi megbeszéltük, hogy nincs és nem lesz köztünk semmi. Kettőjük között Csíkszentmihályi professzor híres flow-tétele is bizonyosságot nyer: két ember között a legtökéletesebb kapcsolat az ún. sodródás a boldogságba. Sodrásnak nevezi a tankönyv, amikor a fiú és lány észre sem veszi, hogy mindig együtt vannak, hogy nekik milyen jó együtt. A Csíkszentmihályi-tétel itt találkozik a Hankiss Elemér-i tétellel, és a két tétel összecsapásából levont konklúzió lesz a film maga: ha felismerjük mennyire nagyon jó a másikkal, akkor vajon újra elkezdhetünk-e hinni a szerelemben és a másikban?

Megbízhatóan elkészített mozi a Barátság extrákkal, nem fogjuk sokszor megnézni, de nem is az a feladata. Sokan szóvá teszik, hogy kiszámítható és nem tér el más romantikus vígjátékok sablonjaitól, de hát ez nem is baj. Nem kell és nem lehet mindig megújítani minden műfajt, viszont nagyon jó tud lenni, ha könnyed magabiztosággal felkenünk a vászonta egy jó alaphelyzetet, néhány jó dialógot, a többit megoldják a színészek. Mila Kunis majd szétfeszíti szerepét, élvezi a magabiztos, nagy pofájú lányt, Justin Timberlake sajnos ennél sokkal bizonytalanabb, viszont kis szerepben, nimfomán anyaként feltűnik és hengerel Patricia Clarkson.

A végére álljon itt a kísérlet konklúziója: a romantikus komédia az egyik olyan műfaj, aminek rendezői rajta tartják puha mutatóujjukat a társadalom lelkületének lüktető ütőerén. Egyszerűen érzik, hogy ez a szerelem már nem az a szerelem, ma már más utakon érkeznek meg ugyanoda a hőseink, ahova egyébként minden romantikus flmben meg kell érkezzenek.