Bemutatták a legrégebbi Hitchcock-filmet

2011.09.26. 11:33

Az Amerikai Filmakadémia díszvetítésen mutatta be az 1924-es The White Shadow című, legrégebbinek vélt Hitchcock-filmet Beverly Hillsben. Az ünnepélyes bemutatón két híres Hitchcock-színész, az Észak-északnyugatban szereplő Eva Marie Saint és a Szabotőr sztárja, Norman Lloyd is jelen volt. A meghívottak között ültek az Új-Zélandi Filmarchívum szakértői is, akiknek az archívumába a 90-es években kerültek az eredeti nitráttekercsek. Leslie Anne Lewis, a Nemzeti Filmmegőrzési Alapítvány munkatársa bukkant rájuk, és hosszadalmas kutatómunkával sikerült beazonosítania a filmet.

A produkció hattekercses lehetett, ám csupán az első három van meg, a díszbemutatón is csak ennyit láthatott belőle a közönség. A filmarchívum vezetője, Frank Stark úgy vélte, azért maradhatott fenn a páratlan filmrészlet éppen Új-Zélandon, mivel annak idején a szigetország volt az egyik utolsó állomása a filmek forgalmazásának. A melodráma főszerepében Betty Compson tűnik fel, aki különböző természetű ikertestvéreket alakít. Egyikükbe, az Európába utazó Nancybe beleszeret egy amerikai művésznövendék. A lány azonban eltűnik, és fájdalomtól sújtott apja útra kel, hogy megkeresse.

A némafilm ezen a ponton ér véget, a befejezés várat magára, amíg meg nem kerülnek a hiányzó tekercsek. Bár Hitchcock írta a film forgatókönyvét, tervezte a díszleteket, ő volt a vágó, de csak asszisztense volt a film rendezőjének, Graham Cuttsnak, aki szakmai féltékenységgel tekintett a feltörekvő alkotóra. "Hitch nem igazán foglalkozott a színészekkel a karakterek megformálásával kapcsolatban, viszont hihetetlen érzéke volt a szereplők külsejének kialakításához. Beleszólt, milyen legyen a haj, a maszk, az ékszer, a ruha. Valahogy a külső megteremtése segített nekem a szerepem belső megformálásában" - idézte fel Eva Marie Saint a közös munkát. Norman Lloyd szerint Hitchcock a némafilmekből hozta magával azt a képességet, hogy dialógusok nélkül, "a kamerával tudott írni".