A mozikban a világ legjobb animációja

2012.02.17. 08:39

A szépség és szörnyeteg 3D-ben tér vissza a mozikba a Disney által újrahasznosítva. Február 26-án lesz az Oscar-díjátadó, ezért a hazai filmforgalmazók is elkezdik kipörgetni a jelölteket. George Clooney szinte biztos Oscart kap, Michelle Williams díjazásán meglepődnénk, pedig mindent megérdemelne.

Egy hét Marilynnel

Michelle Williams feltétlen hívei vagyunk. Marilyn Monroe-ként a harmadik Oscar-jelölését (Túl a barátságon, Blue Valentine) gyűjtötte be, megérdemelten. A filmben a híres színésznő, mármint Marilyn Arthur Miller drámaíróval Angliába érkezik A herceg és a táncosnő forgatására, ahol annyira sok a stressz, az önbizalomhiány és az elvárás, hogy Marilyn nem bírja. Sir Laurence Olivier asszisztense, Colin Clark lesz az, akivel közel kerülnek egymáshoz egy picit. A lényeg nem a romantikán van, hanem Colin Clark nézőpontján, aki egy eddig kevésbé hangoztatott képpel áll elő Marilynről. Roger Ebert írta azt, hogy Michelle Williams sokféle Marilyn-arcot bemutat: olyat, ami a rajongóknak szól, ami csak az övé, igazival és lehetségessel, és ugyan a film alapján nem ismertük a színésznőt igazán, de szeretnénk azt hinni, hogy ilyen volt. Ajándék szerep ez. (IMDb: 7,4 pont, Rottentomatoes: 84 százalék. Index: 8/10)

A szépség és a szörnyeteg 3D

A térhatású Oroszlánkirály csak az első volt a dollármilliók reményében újra mozikba küldött Disney-klasszikusok sorában: idén A szépség és a szörnyeteget és a Némó nyomábant, jövőre A ksi hableányt és a Szörny Rt.-t nézhetjük meg 3D-szemüvegben. A ronda szörny, a szép Belle és a francia kastélyban lakó, éneklő-táncoló berendezési tárgyak meséje 1991-ben 25 millió dollárjába került a Disney-nek és 423,9 milliót kaszáltak vele, a kritikusok pedig 21 éve és most is el vannak ájulva tőle: "Minden idők legjobb animációs filmje" (Houston Chronicle), "Az egyetlen olyan animáció, amit legjobb film kategóriában is Oscarra jelöltek. Most mindenki megtudhatja, miért" (New York Post), "Nagyon jó érzés újra látni, hogy a nézők együtt nevetnek és sírnak a moziban" (Los Angeles Times). (IMDb: 8 pont, Rottentomatoes: 92 százalék)

Isztambul

Hiányoznak a magyar filmgyártásból a nőközpontú történetek, talán sokak meglepetésére Török Ferenc állt elő most eggyel. A magyar-török-angol koprodukcióban készülő családi dráma Budapestről indul, de Isztambulba tart, ahova a főszereplő Munk Katalin (Johanna ter Steege) menekül férje, Budapest, meg a rengeteg hazugság és csalódás elől. A nőnek összeomlott az élete, miután kiderült, hogy férje egy huszonnyolc éves tanítványával jött össze. A Filmszemle előtt azt írtuk, hogy a 90 millió forintos MMKA-támogatásból 60 nem érkezett meg még a produkciónak, így sokakat nem fizettek még ki. A filmet gyártó Új Budapest Filmstúdió (vezető producere Kántor László) közleménye szerint nem vállalhatják a film bemutatását mindaddig, amíg a céggel szembeni szerződéses tartozását a Magyar Mozgókép Közalapítvány utódszervezete nem rendezi. Mindig szurkolunk Török Ferinek, hogy jobb és jobb filmekkel álljon elő. Legutóbb az Apacsoknak lehetett nagyon örülni, de az Isztambulra ez már nem annyira igaz, pedig lehetőség volt benne sok. Viszont ez nem kritika, hanem ajánló, úgyhogy tessék megnézni! Törökországban fél éve mutatták be, tízezernél tart a nézettsége. (IMDb: 6,2 pont, Rottentomatoes: -. Index: 6/10)

Utódok

Hawaii ugyanolyan keserű hely tud lenni, mint bármely város, ahol emberek élnek. Matt Kingnek (George Clooney) meghal a felesége, ott marad a napfényben két lányával és sok titokkal, amiket alig győz feldolgozni. Az öt Oscarra jelölt mozi különös film, van benne humor, keserűség, sőt szomorúság is, de összességében mégis jó nézni. Alexander Payne rendező a Schmidt történetével és a Kerülőutakkal is elég komoly sikereket ért el, és itt nem az Oscar-jelölésekre és díjakra gondolunk, hanem az egyedi hangvételre. George Clooney a Kerülőutakban is akart játszani, de ezt a lehetőséget nem kapta meg a rendezőtől, most az Utódokban pont olyan, amilyen szokott lenni. Most Oscart kap majd érte, ami azért különös, mert Clooney még nem kapott főszerepért Oscart, a Sziriánában mellékszereplőként díjazták. Jelölték korábban a Michael Claytonért, az Egek uráért a színész énjét, A hatalom árnyékában és a Jó estét, jó szerencsét című filmek forgatókönyvéért is, illetve ez utóbbi rendezéséért is. A családi drámát novemberben mutatták be, és 128 millió dolláros bevételével meglepően jó eredményeket ért el. Ez azt jelenti, hogy többszörösen sikeres film, hiszen 20 millióból forgatták le. (IMDb: 7,7 pont, Rottentomatoes: 90 százalék. Index: 7/10.)

Védhetetlen

Denzel Washington ebben az akciófilmben is ugyanúgy néz ki, mint az összes korábbiban, de persze most is összever és lelő mindenkit. Ezúttal olyan CIA-ügynököt alakít, aki 10 éven keresztül adott el államtitkokat a terroristáknak, ezért kínzással egybekötött kihallgatás várna rá, de a titkos fokvárosi börtönét zsoldosok támadják meg, így egy kezdő kémtanonccal (Ryan Reynolds) kell menekülnie a fél világ magánhadserege elől. A 85 millió dollárból forgatott film egy hét alatt 59 milliót szedett össze a pénztáraknál, a kritikusok és a nézők pedig egyszerre imádják és utálják amiatt, hogy a negyedik Bourne-filmnek is beillene. "Az akciójelenetek unalmasak, olyanok, mintha a Bourne-trilógia vágóasztaláról szedték volna össze, a sztori pedig a szokásos akciófilmes klisé" - fanyalgott a New York Daily News munkatársa, a Philadelphia Inquirernek viszont pont a hasonlóság tetszett: "Ha nem Denzel Washington ma a legtökösebb akcióhős, akkor nem tudom, ki az". (IMDb: 7,2 pont, Rottentomatoes: 53 százalék, Index-ítélet: 7/10)

Üvöltő szelek

Emily Brontë egyetlen regényét a 20-as évek óta minden évtizedben megfilmesítik. A népszerűség nem véletlen, mivel az árva néger srác, Heathcliff és Szelesdomb lordjának lánya között tomboló érzelmekkel a misztikumot, a gyilkosságot, a szerelmet, a gyűlöletet és a babonás, vidéki Angliát is szépen be lehet mutatni. "Pontos adaptáció, ugyanakkor hihetetlenül merész is" - írják a filmről a Time-ban, a patinás, de filmes témákban azért nem túl meghatározó Financial Times pedig az operatőrt, Robbie Ryant isteníti, aki egyébként a velencei Arany Osella-díja mellé begyűjtött négy másik fesztiváldíjat is. (IMDb: 6,3 pont, Rottentomatoes: 81 százalék)