no

Szörnnyé váló királyfik

2012.03.06. 16:18 Módosítva: 2012.03.06. 16:27

A Warrior - A végső menet egy szentimentális mese verekedésről, családról, apáról, testvériségről és hazáról, a hősök harcoló férfiak. Ennél szebb és érzelmesebb történet nem kell, még akkor sem, ha az apa a gyerekei megbocsátásáért, az idősebbik fiú a családért, a kisebbik az országért harcol. Gavin O'Connor nem nem egy bibliai történetet rendezett, de lehetne akár az is. Ha Rockynak lett volna testvére, akkor nem lesz ennyi rész belőle. Tom Hardy félelmetes csuklyás izmot növeszt és hihetetlenül beleőrül a karakterébe.

A sportfilm az öreg, múltba révedő férfi meséje: egyszer volt, mot újraéljük a legjobb időszakainkat. A Warriorban a két testvér, egymás ellen indul el megszerezni a királyságot, és az azzal járó 5 millió dollárt. Ebben a tündérmesében csúnyán beszélnek, érdes a kép, kemények az izmok, a királyfik nem szeretik az apjukat és egymás ellen küzdenek. Pont ezért nagyon jó film, egyben valószínűleg az Oscar-gála egyik nagy vesztese, ami mindössze egy jelölést kapott Nick Nolte mellékszerepéért.

A sportban nincs az a lehetetlenség, ami meg ne történhetne. Legutóbb például egy ázsiai-amerikai underdog lett az amerikai kosárlabda-bajnokság sztárja. De láttunk már olyan szaltózos touchdownt is, amilyen a Minden héten háborúban van, sőt az sem lenne meglepő, ha valakinek kiesne a szeme, mint Oliver Stone filmjében. Kimndhatjuk, hogy nincs az a sportfilm, ami ne történt volna meg. Az egyetlen kívétel talán a Szájkosaras kosaras.

Az egymásnak feszülés, a határok legyőzése, a legerősebb keresése a sport lényege, és valami ennél is több:  a sport mindig történetet hoz létre. A végeredmény szinte másodlagos, mert az elején pontosan lehet tudni, mi lesz a vége, de az odavezető út elmesélése, a karakter fejlődése az izgalmunk igazi tárgya. A sportfilm dramaturgiája éppen ezért sohasem bonyolult.

A Warrior egy testvérpárról szól, akiknek saját egyéni céljaik eléréséhez egymás legyőzésén át vezet az út. Persze előre ez hihetetlennek hangzik. Emlékeznek a sokszor ismételt híres történetre, hogy Vitalij és Vlagyimir Klicsko elég korán megfogadta, hogy soha nem fognak egymás ellen bokszolni? A Warriorban megmutatják, miért lélekbirkózás a testvérek közötti harc. Ha sportoló vagy, akkor is a győzelem a legfontosabb. Anya legyen a talpán, aki bírja, ahogy egymás bordáit törik a gyerekek.

A hírek szerint Nick Nolte-ra írták az öreg, templomba járó apa szerepét, aki a sok évtizedes piálásával a feleségét elüldözte a két gyerekével együtt. Az anya meghalt, az idősebbik fiúból fizikatanár (Brendan), a kisebbikből tengerészgyalogos (Tommy) lett: két megbecsült hivatásnak kell elrejtenie, hogy valójában a kevert harcmvűszet, vagyis az MMA az igazi életük. Lehet akármilyen erős a gyűlölet az apa iránt, mindig az apa a legfontosabb igazodási pont, aki még hiányában is jelen van.

Se Tommy, se Brendan nem tartja az apával a kapcsolatot, ezért meglepő, hogy előbbi őt keresi fel, hogy edzője legyen. Gyerekkorukban mindkettőt az apa edzette, de csak Tommyval foglalkozott, mert ő volt a tehetséges bajnok, a veszteseket meg nem szerette. Az apa harca ezek ismeretében a legnehezebb, mert nem a ringben, hanem a szívben vívja csatáit. És igen, nem túl meglepő, hogy a történettöredékekből egy szemét, alkoholista, verekedő apa képe rajzolódik ki, aki folyamatosan veszítette el családját.

A két fiúra sikerült izgalmas színészeket találni. Pontosabban Tom Hardyról a Bronson óta tudjuk, milyen karakterbe mélyedő színész, míg Joel Edgertonon az ausztrál, Sundance-en is díjazott családi gengsztermoziban, az Animal Kingdomban mutatta meg tehetségét. Két szélsőséges hősünk van: Tommy a háborúból dezertáló magányos érzelmi roncs, akit sokkolt bajtársa halála, ezért minden szociális viszonyt felszámol, míg Brendan, a családban és közösségben élő fizikatanár.

Két harcos, akiknek személyes történetük miatt szükségük van pénzre, egyiknek a bajtársa halála miatt, a másiknak jelzáloghitelre. Gavin O'Connor rendező és forgatókönyvíró nagyon tiszta karaktereket fest, nagyon világos erkölcsi háttereket és motivációkat ad. Elmesélve ez bután egyszerű, de a Warriorban ezek a nagyon tiszta játékszabályok segítenek abban, hogy még erősebben látszódjnak az ellentétek és a feszültségek. Az egyes szereplők sorsa és motivációja izgalmas családi drámát hoz létre.

A Warriort kihagyták az Oscar-versenyen. Nick Nolte kapott ugyan egy mellékszereplő-jelölést, de se a rendező, se a film nem kapott semmit. Tom Hardyról is elfeledkeztek, ami talán a legnagyobb hiba volt: az első ringbe lépéskor kiderül, hogy egy szörny, aki zavarodott-gyilkos tekintetével néz áldozatára.