Az Apa ég! az évszázad legostobább filmje

2012.08.02. 14:39
A kritikusok szerint Az Apa ég! az évszázad legostobább vígjátéka, a Pixar Meridája pedig nem lett olyan jó, mint a Toy Story vagy a Fel. Díjhalmozó argentin-svájci-holland vígjátékot is nézhetünk a héten.

Merida, a bátor

Eddig minden Pixar-mesében egy fiú játékbaba, hal, autó vagy szörny volt a főhős, a Merida az első olyan 3D rajzfilm a cég történetében, amiben egy temperamentumos skót hercegnő lovagol, harcol és poénkodik úgy, mint a tipikus férfi kalandhősök. Ez a markáns változtatás eddig bejött a stúdiónak: a csajos fantasy egy hónap alatt 310,8 millió dollárt hozott össze. Az alsógatya nélkül rohangáló, szoknyás skótok látványa azonban a kritikusoknak már nem jött be annyira, mint a Toy Story-trilógia, a Nemo nyomában vagy a Fel. A Varietynek ugyan teteszett hogy végre női rendezője (Brenda Chapman) lett egy Pixar-animációnak, amiben "az anya-lánya szál pont olyan jó, mint a Nemo nyomában apa-fia kapcsolata", de Amerika Réz Andrása, Roger Ebert már nem volt ilyen vajszívű: "A jó hír az, hogy a gyerekek imádni fogják ezt a mesét. A rossz hír viszont az, hogy a szülők csalódni fognak, ha egy újabb Pixar-gyöngyszemet várnak".  (IMDb: 7,7 pont, Rotten Tomatoes: 77 százalék)

Apa ég!

Adam Sandler az a fajta megélhetési színész, aki bármilyen elborult filmet képes bevállalni, csak hogy újra elsüthesse a fingós-hányós poénjait (Távkapcs, Jack és Jill, Nagyfiúk és társai). Ami viszont megdöbbentő: még a legprimitívebb vígjátékával is képes stabilan hozni 150-200 millió dolláros bevételeket. Így a Sony most őt szerződtette le az Ég veled! tahó, negyvenes sittesének, aki a szabadulása után kurvázós-hányós-bowlingozós legénybúcsút szervez rég nem látott, üzletemberré cseperedett fiának (Andy Samberg). A 70 millió dollárból forgatott film június közepe óta csak 47 milliót kapart össze, ami nem meglepő, mert minden kritikus szidta. A Washington Post munkatársa biztos benne, hogy "a forgatókönyvet egy 13 éves írta", a Seattle Timesnál dolgozó, vicces nevű Roger Moore szerint "Sandler mindig is borzasztó filmeket csinált, de egyik sem volt még annyira bizarr, mint ez" a Chicago Tribune pedig így akadt ki: "Bár még 87 és fél év hátra van 2100-ig, biztos, hogy ez a film a XXI. század legostobább vígjátéka."  (IMDb: 5 pont, Rotten Tomatoes: 22 százalék)

Nyitott ajtók, ablakok

A jól megszokott skandináv szociodráma helyett egy argentin-svájci-holland vígjátékot mutat be a héten a Cirko Film. Az argentin újhullámhoz tartozó, díjhalmozó író-rendező, Milagros Mumenthaler ebben a 2011-es filmjében három lánytestvért mutat be, akik együtt keresik önmagukat a nagymamától megörökölt hatalmas házban. Az eminens Marinát (María Canale) csak a tanulás és a takarítás érdekli, Sofia (Martina Juncadella) mindig a külsejével foglalkozik és folyton bulizni jár, Voileta (Ailín Salas) meg csak cél nélkül kóborol a házban, aztán egy nap szó nélkül lelép.  A film 7 fesztiváldíjat szedett össze Locarnóból, Havannából, Mar del Platából és a mexikói Guadalajarából. (IMDb: 6,1 pont, Rotten Tomatoes: -)