Nagy siker az Obama-ellenes film

2012.08.27. 12:06

Kiválóan teljesít a kampányszagú Obama-ellenes dokumentumfilm - jelenti az LA Times. A választási kampány legforróbb szakaszára időzített 2016: Obama Amerikája az ismert konzervatív értelmiségi Dinesh D'Souza „Az obamai düh gyökerei”  - ez angolul sokkal jobban hangzik: The Roots of Obama's Rage – című könyvből készült. A szerző aktív közreműködésével, John Sullivan rendezésben készült film az alkotók szándékai szerint Obama saját szavaival akarja leleplezni az elnök politikáját. A filmből már a hajtás után megbúvó trailer alapján is kiderül, hogy D'Souza valami olyasmit akar elmagyarázni - vagy inkább sugallni - a választóknak nézőknek, hogy Obama hátat fordított az Alapító Atyák hagyományának, és cserben hagyta az Amerikai Álom eszméjét.

Bár egyelőre mi is csak a trailert láttuk, az első kritikák szerint a film nagyon hatásos és kellően demagóg. A narrátorként is szereplő D'Souza saját életéből vett párhuzamokkal – ő 17 évesen Indiából érkezett az Egyesült Államokba, ezért is jellemzi az elsőgenerációs bevándorlók tipikus nacionalizmusa - fűszerezi a történetet, és sokszor igazi tévéshoposként a kamerába fordulva közvetlen módon próbálja meggyőzni a nézőket. Ezen kívül a film előszeretettel használja a dokucsatornák kedvelt fogását, amikor ismeretlen színészek játsszák el a múltban megtörtént eseményeket.

A 2016: Obama Amerikája 2,5 millió dolláros büdzséjét 25 adományozó dobta össze, és már országos sugárzása első héten 6,2 millió dolláros bevételt termelt, ami messze meghaladja független forgalmazója, a Rocky Mountain Pictures előzetes várakozásait. Eredményével a politikai doku például maga mögé utasította a vele együtt debütáló Premium Rush üldözős-biciklifutáros limonádét is, pedig a Columbia filmjét jóval több moziban kezdték el vetíteni. A szerény hivatalos elvárások ellenére azért a film forgalmazói előtt biztos ott lebegett Michael Moore sikere. Az Oscar-díjas bulvárdokumentarista ugyanis a Bush-ellenes Fahrenheit 9/11 premierjét a 2004-es felfűtött választási kampányra időzítette, és milyen jól tette: a hatmillió dolláros költségekhez képest a film elképesztő, 222 millió dolláros bevételt termelt.

A 2016: Obama Amerikáját persze óriási célzott marketingkampány előzte meg, melynek során a marketingesek mozgósították a republikánus szervezeteket, maga D'Souza pedig körbehaknizta az összes konzervatív tévéműsort. A stratégia igen jól működött, amit az is mutat, hogy a film a republikánus fellegvárakban, így például a lousianai Baton Rouge-ban vagy a kansasi Wichitában teljesített a legjobban. A 2016: Obama Amerikájának fokozatos bevezetését is marketingfogás lehet egyébként, a filmet ugyanis először hét hete mutatták be 169 vetítőteremben, és ezt a számot növelték az érdeklődéssel párhuzamosan a jelenlegi 1091-re.